Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2307 ggr
zeretki
7

Mitt möte med New Age-världen

Jag var ju på en sk Alternativ Hälsomässa för ett tag sen. Skulle ha skrivit om den men kände att den var rätt cynisk och jag vet ju hur folk blir arga om man skriver alltför kritiskt mot "New Age-världen"…

Men nu skriver jag här iallafall så får väl folk ta det som dom vill. Folk härinne verkar ju ändå ha mer hjärna än många andra inom New Age-världen. Skrattande

Sällan har jag stött på så mycket ego-fixering och sånt blaj. Folk som går omkring och tror att dom är guds gåva till människor, att dom ska frälsa en.

Mässan var inte stor, men uppdelad i två stora rum och ett litet. Montrar om hälsokost, krämer, Aloe Vera och en massa medialt. :)

Jag var inne i ett litet rum och provade på nån ansiktsbehandling när jag hör (jag blundar ju) en man komma in. En tjej säger med andakt i rösten: "Åhh, jag måste fråga, jobbar du som medium?" Det känns verkligen i din aura! Lät som hon hade träffat Gud eller nåt.

Han svarar, såklart, lite mystiskt att "Jaa, jag utför vissa arbeten…" och börjar sen blaja om hennes drömfångare, att den och den har den kraften i sig.

Och sen helt plötsligt kläcker han ur sig: "Jag känner mycket energier i detta rum. Någon här har smärta inom sig!"

Tjejerna oooar och aahhhar och verkar imponderade.

"Denna tjej, ni måste vara snälla mot henne, hon har haft det svårt och har mycket smärta inom sig" och så pekar han tydligen PÅ MIG!

Hade jag inte haft ansiktet fullt av äcklig kräm så hade jag fått spel. Inte nog med att han kläcker ur sig något som stämmer på en stor del människor, eftersom de flesta härinne har upplevt smärta någongång, vi har alla sorg i våra liv osv.

Hur vågar man läsa av folk offentligt, utan att ha bett om lov?? Och bara basunera ut saker om MIG inför andra? Så full av sig själv och att vilja glänsa! SÅnt gör mig asförbannad. Skrikandes

Sen var där flera medier som, när dom tillfrågades om sitt arbete, inte kunde svara på ens en enkel fråga om hur dom arbetar utan mumlar något om "Jag vet inte vad jag gör egentligen, jag blir styrd av min guide". Tjohej du. SKulle jag gå med på healing av någon som inte vet vad dom gör och inte kan förklara det? Tror inte det.

Och låt mig inte ens börja prata om Ylva Trollheden, som tydligen är svensk tarot-mästarinna… Jag antar att det inte tillåts prata om offentligt folk härinne, så jag ska inte säga exakt vad jag tycker om henne efter att ha  träfffat henne. Flört

Det var ju inte bara negativt, jag träffade faktiskt några människor som var äkta och trevliga.

Men tyvärr var dom i minoritet…

Bappho_
0

Vad hemskt att bli avläst bland en massa andra människor, hua… Jag trillade också in en sväng i new age världen då jag var yngre och nyfiken på det mesta, men jag lämnade den snabbt för jag passade inte alls där.

Nu blev jag ju nyfiken på vad du har att säga om Ylva Trollheden också, hrmf…. Skrattande

zeretki
0

#1  Om jag får tillåtelse av sajtvärden att kritisera en offentlig person, så tänker jag göra det.

Jag vet bara att vissa sajter inte tillåter det, av olika anledningar…

Ayena_old
1

Jag förstår precis vad du menar med de där människorna som anser sig vara Guds gåva till mänskligheten. Och de kan vara mycket nedlåtande mot andra "dödliga", mycket nedlåtande!

Jag förstår också att du blev upprörd av denna "allmänna avläsning" av din aura! Så där gör man bara inte!

Och så är jag också lite nyfiken på det där med Ylva Trollheden….

Coturnix
0

Nej så gör man inte.Talar över huvudet på medmänniskor. Det är kränkande.

Är inte offentliga personer just offentliga?

Gwydion
0

Hejsan zeretki, Måste bara ge dig en eloge. Tycker att du har reagerat på ett sunt och normalt sätt. Arbetar man som medium så har man tystnadsplikt, d v s man berättar ALDRIG för en person som inte har begärt detta och dessutom inför andra människor. Hoppas att andra som läser ditt inlägg har mod att säga till när det inte passar sig. Glad

Lycka till. / Gwydion (Roger)

Eiyra
2

:D du får ursäkta att jag skrattar men jag förstår precis vad du menar och vilka typer av new age'are du menar. Har själv varit utställare på hälso/alternativ mässor och ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.

jag har en egen anekdot från en mässa för ett antal år sedan. Min syster gick runt och kikade och pratade med de andra utställarna och upptäckte efter ett tag att det var ngn som följde efter henne. Hon tänkte inte så mkt på det till en början men efter ngn timme sådär så blev hon less på det och gick sonika fram till killen och frågade "Ursäkta mig, men följer du efter mig?" och killen tittar på henne med stora ögon och "Ja du får ursäkta mig men jag har aldrig stött på ngn med så rena energier förut."
Syrran som har en nolltollerans mot bullshit och tyckte det hela var lite väl suspekt svarade "du jag vet inte vad du vill men jag är INTE intresserad" och sen vänder hon sig om och går men killen kommer fortfarande efter henne med en meters avstånd ungefär. Syrran vänder sig om för att säga åt på skarpen men killen hinner före "Nej nej jag ska inte störa jag vill bara stå här tyst och stilla i din aura och vara i dina energier. Det är väldigt sällsynt med en aura som din."

Sen gick det där som en löpeld mellan folk på mässan och det kom en massa förbi vårat bord och stod och 'kände efter' eller 'badade i syrrans ljus'. Det var helt sjukt.

zeretki
0

Jag tycker verkligen, att om man har riktig kunskap och förmågor att läsa folk, då borde man ha fattat att man inte kan/ borde gå in i folk hursomhelst. För att det är ett intrång i folks privatliv.

Ungefär som att man inte går fram till folk och börjar rota i deras väskor…

Jag tycker det är fruktansvärt fräckt att bete sig så! Och inte nog med det, dessutom skryta om att man läst av folk offentligt?!

Otroligt respektlöst. Jag hoppas det slår tillbaka en vacker dag.

Sen tror jag helt ärligt att mannen JAG mötte bara var full av skit. Han läste inte av mig ett dugg. Att säga att man känner av att någon har smärta är så otroligt generellt så det stämmer på i princip alla.

Dessutom tycker jag inte att min smärta är större än många andras… Faktiskt. Skrattande

[Lady-Oona]
4

Woow…det här var ett ljuvligt bra inlägg….jajamensan så här går det till i den glamourglittrande New-age världen, en massa tingeltangel och strunt, har själv varit med i karusellen, men hållt mig till reglerna!, något annat vore otänktbart för min del, har också utmanat en del av "struntpratarna" och det är inte populärt.

New-Age är ett begrepp sedan 50-60 talet, ett nytt sätt att tänka och ta vara på Världen och Själen, större utrymme för Andlig utveckling, sundare hantering av Moder Jord, ett mer rättvist ekonomiskt system, undersökning och erkännande av alternativa läkemetoder/medeciner, satsning på alternativ vetenskap i mänskligheterns tjänst osv.  allt detta är den äkta New Age om som så småningom i mitten på 70-talet spårade ut med flummiga religiösa grubblerier med droginslag, tingeltangel-mode, suspekta amuletter och talismaner, 80-talets UFO-fantaster, ("Beam me up, Scotty") kanaliserade uppstigna mästare (hade dom försovit sej?) och enligt dom ska jorden gå under redan IGÅR….kristallertrappor, heliga delfiner, 11:11- porten, vimserier utan dess like…visst kan man lyssna och bilda sig en uppfattning men så länge någon lovar dig att du behöver det de representerar för att bli en fullkomlig människa… gå därifrån, igen har monopol på ditt liv, enligt mej i alla fall. Det finns massor av trams och tyvärr är det tramset som synns med allt sitt glitter så att de små små guldkornen försvinner..tillsammans med dina pengar….

Ja ja …tänk vad jag gick på en massa minor en gång i tiden och tänk vad jag lärde mig mycket….

Ett seriöst medium har total tystnadsplikt, en shaman säger aldrig att han/hon är shaman, en healer säger aldrig att du ska bli botad…det finns för mycket respekt och kunskap för det i seriöst utövade magiker (för det är de allaihopa i grund å botten)…

Såå..det var mina erfarenheter och åsikter….

Puss på er

lightseeker
2

#0, zeretki, dunder-oseriöst-kränkande, skulle jag vilja säga. FInt att du återberättar en sådan här anekdot ur det verkliga livet, ibland känns det som om jag ensam vandrar omkring bland space-kadetterna och känner att det är JAG som är ett ufo, kul att någon annan beskriver precis samma sak, jag känner mig upprättad, ho, ho.

#6, Eiyra, snacka om KRÄNKNING, först en idiot som vill stå i "auran" och sen ett helt gäng till, jag skulle ha skällt ut dom och frågat om dom inte skulle betala för "olaga intrång i auran", vilka puckon!

catha
0

SkrattandeKyss

Tack för ditt inlägg… visserligen rör jag mig delvis i den s k new age-världen… men försöker verkligen att undvika den typen av människor som du beskriver zeretki… som tur är, är ju inte alla sådana utan det finns faktiskt en hel del seriösa och väldigt kunniga människor… men det du beskriver visar ju ytterligare på hur viktigt det är att få igång en etik och moral debatt och skapra regler som de som vill vara seriösa kan följa

rosmarin90
1

Räknas väl till new-agarna eftersom jag håller på med healing o sånt. Men håller med om att det kryllar av flumskallar därute. Var på en mässa i Linköping nångång i början på 2000 talet o fick den där riktigt läskiga tingeltangelkänslan. Min tanke blev direkt att jag förstod Jesus när han slängde ut månglarna ur templet. Vart var andligheten frågade jag mig. Lugnet, harmonin….Bert Yoga nånting förde ett herrans oväsen på scenen.

Nu har jag stått på en del mässor själv o måste nog säga att jag gillar de små lokala, där massörer, healers,zonterapeuter etcetera kan visa upp sig. det är svårt att vara småföretagare så såna mässor behövs. Men det kostar mycket pengar att hyra bord.

det du råkade ut för Zeretki är förfärligt, men vanligt. Det gäller att bita ifrån ifall nån för för sig att läsa av en…

KyssRose

LinaN
1

Jag hade nog gett blanka tusan i kletet i ansiktet, och tatt reda på vem det var som öppnade glappgluggen och sedan hade jag sökt upp honom o ruskat om honom en aningens….

Ingen går in i min aura, eller så ens petar på den utan mitt godkännande och än mindre basunerar ut det. Tror det var tur man itne var där….. Gubben hade riskerat en käftsmäll om jag var i närheten Zaretki. ;)

Och den här lilel gubben osm följde efter din syster #6, så det är helt okej o leacha i någon annans aura på en mässa…..? tror jag ska ta o använda mig av min blankvapenyxa nästa gång jag går på mässa….. så om någon ens vågar säga något eller börjar livnära sig av min person då jäklar…… då får de springa jädrans fort för jag är rätt duktig med mina vapen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lightseeker
0

#12, he, he, jag tror att vi är en hel del personer här som är rätt så bra på att vilja hålla gränserna. Tänk dig oss tillsammans på en sådan mässa. Vi skulle nog skrämma skiten ur dom

Inanna
0

Kan bara hålla med Zeretki och många av er andra: New Age-mässor motverkar oftast sitt syfte…

Är själv intresserad av magi, andlighet, filosofi, livsfrågor mm och söker mig därför emellanåt till NewAge-mässor, -bokhandlare o liknande. Behöver tyvärr bara gå omkring en liten stund för att bli alldeles mätt och går därifrån med övertygelsen om att det mesta är bluff och båg.

Man känner sig lurad och blir besviken på att så många tycks vara hänsynslösa/ cyniska nog att vilja lura sina sökande medmänniskor. Kanske handlar det också om självbedrägeri?

Oxzy
1

Mitt namn är Caroline. Era trådar om tidigare erfarenheter i new age kulturen är väldigt intressant för mig. Jag studerar till religionslärare på Linnéuniversitetet i Kalmar och skriver just nu en C-uppsats och är mycket intresserad av människor som tidigare haft en tro inom healing, medium, wicca m.fl. och som sedan lämnat denna tro eller område av olika skäl. Skulle du kanske vara intresserad av att ställa upp på en intervju med mig, vore väldigt tacksamt. Du kommer självfallet förbli anonym och intervjun används endast till mitt arbete. Det är väldigt svårt att hitta "avhoppare" inom ämnet så det vore väldigt tacksam med all hjälp jag kan få. Jag arbetar självfallet religionsvetenskapligt, det vill säga objektivt. En intervju kommer ske genom skype. Har du några frågor så tveka inte att ställa dem. 

Mvh: Caroline

Bappho
9

#15 Jag skulle inte baka in wicca eller häxkonst och trolldom med new age ö h t.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Praefatio
1

#15 Tråden är sju år gammal och TS har inte varit inloggad på iFokus sedan 2011.

dennas
1

Eftersom den här sajten vänder sej till verksamma häxor eller människor med starkt intresse för liknande frågor, så är nog inte avhopparna kvar… Har du testat att använda sökmotorer för att hitta "därför slutade jag med new age etc."

Hur kopplar man medium och healing till religion?

iMrtin
1

Hur kopplar man medium och healing till religion? 

t-ex så varnas det både i islam och kristendom för att ta kontakt med s.k medium. anledningen ska vara att det är demoner/djinns som jävlas.

Jesus healade många när han gick på jorden, och många har gjort det i hans namn med, utan nån som helst utbildning.

scheindel
3

#18 det finns en ganska intressant bok av Olav Hammer som heter På spaning efter helheten. Han menar att new age faktiskt är en sorts religion, trots att många new age-are inte tycker att det är det. new age passar enligt honom in på de flesta definitioner av ordet religion. om man betraktar medium och healing som new age-fenomen, vilket han gör, så kan man alltså koppla dem till religion.

även om man köper Hammers tankegång så tycker jag att man ska vara medveten om att wicca är en helt annan religion än new age, vilket Hammer inte riktigt verkar ha koll på.