Klåda
Är det någon som vet något som fungerar mot klåda?
Det är en dam på mitt jobb som har problem med klåda.. hon frågade mig om jag visste nåt som var bra mot det. Hon har fått nåt från läkare som inte fungerar på det. Det enda jag kunde komma på just då var aloe vera eftersom det verkar funka mot mycket :/ Jag vet inte vad för sorts klåda hon har eller varför men det verkar vara på flera ställen på huden, inga synliga märken eller så vad jag vet eller irriterat så, utan bara klåda ändå :S

tycker att hon skall kolla upp det med en läkare i första hand. Vill inte skrämmas men, vid blodsjukdomar så brukar ett tecken faktiskt vara allmän klåda över kroppen.

ja eller så är det en slags klåda som många äldre råkar ut för…våra doktorer kallar det senilklåda…kollegor emellan …jag vet inte vad det riktiga namnet är. Dock verkar många äldre drabbas av denna symptom . Har dock inget bra botemedel mot det hela. kram tindra

Okej tack :)

Om, det visar sig vara "senilklåda", så kanske det finns någon örtagubbe/tant, som har något knep med drycker, smörjelser.
I sådana fall, så är det ju inte konstigt om det kliar heller, pga. att alla slemhinnor i kroppen, torkar ut när man blir äldre.

enligt mina nyfunna kunnskaper om brännässla ska det tydligen vara bra mot de flesta hudproblemen. däribland klåda och psoriasis mm. Läste att den man skulle ta det invertes som te, men det funmkar säkert att lägga omslag eller liknande oxå?? kanske?

Klåda. Är svårt att ge något bra råd när man inte vet hur det ser ut. Men många gånger kan man bli av med klåda genom ett intag av vissa mineraler som det kan vara för lite av i kroppen. Omega fettsyror är bra för huden också. Ibland kan man även behöva en reningskur för att avlägsna olika slaggproduket och gifter i kroppen som kan ligga till grund för klåda och andra hudproblem.

:) mm tack för alla svar. Ska ge henne lite tips.. det är säkert brist på mineraler och lite senilklåda för hon är ju så gammal och äter dåligt
Shit då….min ena son 12 år, har ordentlig klåda då å nu…å kan ju tillägga att han har kvalsterallergi och nedsattnjurfunktion…Eh…nån…snälla?

en tesked nässelpulver om dagen, det är bra för magen! och resten av dej oxå!
haha jag har blivit nässlans språkrör i människorvärlden :)
Ringblommesalva kanske? Vet att ringblomma med bivax ska vara mild och bra vid klåda bla.. Vet dock inte hur allergen den kan vara så testa på litet hudområde alt rådfråga läkare först.
#8 kanske bra att vara försiktig med intag av olika preparat om han har nedsatt njurfunktion pojken.. så att ämnet inte orsakar skada..

Lavendelsalva är bra mot klåda tycker jag, fungerar bra på insektsbett mm.
Klådan kan komma innifrån också… stress, allergi….
Många tål inte tvättmedel starkadofter mm.
MVH Isnornin
Vanlig "gammal hederlig" olivolja kanske? Annars så är mandel olja och tistelolja sådana oljor som lättare tas upp av huden, men olivolja är mig veterligen mild. Utifall det är känslig, torr hy som orsakar klådan. Kokosfett är också suveränt;)

Klåpda kan jag få bara på armarna när solbrännan försvinner, det går över med HTH, eller nån annan oparfymerad kräm.
Klåda kan vara pga av nått hon äter……….be henne kolla när det dyker upp.
kliande hudutslag kan ha med levern att göra, tror jag.
mvh n-train

Som uppföljning kan jag berätta att klådan förmodligen berodde på torr hur för läkaren skrev ut en kräm som heter emla och det hade visst hjälpt :)

#14 Emla, är inte det en bedövningskräm? Som receptfri xylocain?

#15 Jag vet inte.. kanske det är? :S går kanske att kolla upp på internet :)