Häxor iFokus

Häxor

Etikettoff-topic
Läst 882 ggr
dennas
1

Förbannelse light

Har varit sugen ett tag att sända en riktig förbannelse på nån, vilket jag tror skulle vara till gagn för många, men jag bidar min tid, eftersom jag ser att det kanske inte ens behövs…

Jag har tänkt då att jag har ju aldrig förbannat nån, så vågar/vill jag verkligen det? Plötsligt slog det mej att jag åtminstone har snubblat på den vägen.

Det är i trafiken det händer. Människor som kör som galningar får mej att önska högt att deras bilar skär ihop, att de blir av med sina körkort och liknande. Från mitt perspektiv tycker jag givetvis att jag är alldeles otadlig i dessa önskningar, eftersom det mer är för att skydda oskyldiga trafikanter än att straffa "dåren" som jag önskar så.

Tänkte att det här skulle kunna utgöra en grund till en moralisk, värdegrundsmässig eller perspektivinriktad diskussion, om nån är intresserad! Hur tänker/känner ni? Kan det vara "positivt" att önska en lindrig olycka till andra, om man tror att en majoritet gagnas av det?

iMrtin
0

ge det en tanke till

skogsbergs-anna
1

Visst har jag önskat olycka åt andra, en gång var jag nära att förbanna en person och dennes hem men övervägde till sist att lägga skydd över offret istället. Däremot har mina inre önskningar slagit in på de mest häpnadsväckande sätt ibland. Tex när en arbetskamrat missskötte sitt jobb å det grövsta men cheferna blundade. Då råkade mitt utförliga klagomail hamna hos en inspektör med samma namn som chefen, och jag kan lova att det hände saker, och det kvickt ;)

Gör hellre fel än inget alls.

Bara Anna
1

LCA - Livs Cykel Analys. Något som saknas i samhället i stort. Men som kan användas mycket väl även inom den magiska sfären. Vad det innebär att man INNAN utför en förbannelse, eller välsignelse för den delen tänker efter inte bara 1 steg, utan även 2 , 3 steg i förväg. Ungefär som som en schackspelare…. Om du utför förbannelsen, vad kan konsekvenserna bli i första, andra och tredje hand? Är resultatet värt eventuella negativa konsekvenser? Om ja, varför inte tuta och köra? Om nej, då kan man ju som #2 fundera en vända extra och kanske få samma resultat, men med andra medel!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Jinaum
1

Vi diskuterade detta jag och en vän. Vi kom fram till att de bättre är kanske att vända på det och önska personen bättring och fokusera på vad man vill ska bli bättre och vad annat som kan behövas för att nå till det målet. 
På så viss kan man nog undslippa förbannelse och istället försöka hjälpa personen eller omgivningen att se vad den personen går för.

Tror det går att vända till något possitivt även om det tar mycket energi att komma fram till det bästa.