uttömd på energi
Har alltid gett så mycket av min egen energi och tyvärr förväntat mig samma tillbaka. Numera ger jag utan att förvänta mig och får tillbaka från olika håll. Om jag slutar att ge någonting alls kommer jag få ett överflöd då? SKull behöva det just nu, för jag känner mig så tom.
Bra fråga. Tyvärr har jag inget bra svar. Jag får energi av vissa saker som är rätt enkla: arbeta i trädgårn, bada i en sjö när solen skiner, dansa, diskutera intressanta saker med vissa människor, gosa med min hund. Fick en otrolig kick när jag gjorde min första trumresa Live. :D

TRevliga människor, frigörande dans, givande samtal, gosa med mina växter och vara i naturen, skapa i olika material, musik, förresten så "samlar jag på människor", det är nog inte en vanlig hobby.

Att man ger utan att man förväntar sig något tillbaks borde ju vara det ultimata…det är en riktig gåva. Men kan man alltid uppnå det.. en tanke mitt i natten
Jag upplever emellanåt att min energi försvinner och då går jag ut i naturen och sitter på en stubbe och bara iakttar omgivningen. Lyssna till trädkronornas sus, fåglarnas hesa skrin, tisslandet och tasslandet i buskarna. Njuter av värmen av solen eller regnet som öser ner, pysslar med växterna, bakar, lyssnar på bra musik (gärna relax), vara ute med mina kissekatter.
Det är jobbigt när man blir tömd på energi …

Är det ingen som brukar tanka på energi genom att omge sig med mycket folk?

Känner mig också tömd på energi - försökte meditera, såg mig själv omgiven av lila ljus (vad betyder det?), men känner mig fortfarande helt utarmad. Ska ut med några kompisar ikväll - vet inte hur jag ska orka…
Tror att jag gett för mycket energi på sistone - vår granne har en obotlig cancer och jag har tänkt mycket på honom och hans familj - jag har försökt visualisera hur han ska slåss mot sjukdomen så länge som möjligt, att han mot alla odds ska bli frisk…kan det kanske vara detta som tömt mig på min energi?
Vad ska jag göra? 

# 6 , Om du känner att det är jobbigt med mycket kompisar, så kanske du skall låta bli att gå ut när orken redan är på upphällningen. Du vet ju innerst inne själv att du har haft mycket att tänka på.

Det var just detta jag menade med mycket folk. Eller är det bara jag som har märkt att folkgrupper gör en ännu lägre, när man redan är utmattad. Och att det är just i avskildhet, eller i naturen som man tankar på ny energi?

Tack för tipset! Jo, jag förstår vad du menar med att folkgrupper kan göra en ännu lägre. Men jag tror också att vissa folksamlingar kan ge energi. Fast det är svårt när man "går ut", det kan ju vara så att människor med låg energi dras till varandra på något konstigt sätt och därmed blir ännnu lägre.
Nu blev det nog lite flummigt…

# 9 chappet, nej inte flummigt, bara intressant. Vad är det för slags folksamlingar som kan vara positiva då?

Skulle kunna tänka mig (har kännt det själv i alla fall) att människor som har ett gemensamt mål, en gemensam drivkraft skulle kunna vara positiva. När jag var med i en musikalförening och vi satte upp en musikal så kunde man vara hur uttömd som hellst på energi när man kom dit. Men efter att ha kommit till teatern och kört gruppuppvärmningen och träffat alla dessa människor vars gemensamma mål och drivkraft var att ge en sjuhelsikes show så var energin nästan på topp igen. Definitivt på topp efter sista nummret - fick så mycket energi att det höll i sig i nästan en vecka utan att jag behövde "fylla på". Men det kanske bara var inbillning…

Det finns en teori om energier. Människors behov av att själa energi från varandra. Detta sker uttan att man vet om det. Har ni någon gång tänkt på att när ni tröstar en vänn. Så kan man känna sig helt slut efteråt.. Man har givit av sin egen energi för att bygga upp sin vänns energi. Vid ett sådant tillfälle har man mer lr mindre givit frivilligt. Men det finns tillfällen när man tvingas ge av sig själv. När man möter personer som gör allt för att trycka ner en. Då känner man sig energilös. Medans han lr hon känner sig stark av sitt handlande. Man kan bara hoppas att sådana människor så smånigom lär sig vad dom håller på med. Det perfekta sättet att bygga upp sin energi. Är att Jorda sig. Vara ett med moder jord att fokusera o känna kärlek till allt levande…Att tänka på att det man ger kommer för lr senare tillbax

#12 Det innebär att den energi jag frivilligt försöker ge till min sjuka granne kommer tillbaka till mig någon gång…eller?
Ska stanna hemma ikväll och försöka jorda mig själv igen på något sätt. Försöka ta lite mer tid till mig själv - "ta in naturen" när jag är ute med hunden…

Nästa gång kanske det är hon lr han finns där för dig. Det kanske till o med kommer från någon annan. Tänk om alla kunde tänka på sitt handlande. Vilken utopi det skulle vara. Ett evigt kretslopp av energi 

Vad underbart det skulle vara 

#12 Jezzika, vad fint du skriver om positiva och negativa sätt att förhålla sig tll människor. Tänkvärt det här med sk. energi-vampyrer.
Och att du också har ett sådant fint förslag om att jorda sig. Att tanka hos moder jord. Håller fullständigt med dig om att godhet alltid kommer tillbaka igen, bara inte nödvändigtvis från samma håll.
Det var en gång en kvinna i nöd, med 2 små barn, som fick varva ned hos mig. När hon gick vidare så ville hon veta vad hon kunde göra för mig, och jag svarade - Ingenting. men en dag så kanske det står en medmänniska vid din dörr och ber om hjälp, kom då ihåg vad det betydde för dig och ge av din tid. Det är allt man kan göra, vare sig mer eller mindre

Vad tror ni: får man ett överflöd om man slutar att ge?

Vet inte…tål att tänkas på…kan man ge utan att man är medveten om det? Man kan ju sluta ge medvetet, men frågan är om man kan sluta ge "omedvetet". Är man omedveten om att man ger så lär man ju inte få något överflöd om man slutar att ge medvetet för då blir man av med det omedvetet…
Nä, nu får jag sluta flumma så mycket…

Man kan nog inte sluta upp med att ge omdevetet men då är frågan om man kommer att få det där överflödet just pga. hurdan man är som människa. Dvs. en generös och givande själ borde då få ett överflöd. Positivism generar positivism.

Jo, det har du rätt i. Det låter bra, hoppas att det funkar så 
Mmm, jag vet inte. Jag tror man kan ge bort för mycket. har sett många exempel på folk som ger och ger och sen blir utbrända. För man måste få tillbaka också!
Anser jag iallafall. :)

Jag tror att om man är en magisk varelse som arbetar med energier så måste man komma ihåg att fylla på energiförråden. Det är ens ansvar som häxa att se till så att man har koll på sina egna energier så man inte orsakar sig själv eller andra någon skada. "Harm none" och så vidare.
För många räcker det kanske med att göra precis som andra skriver, att umgås med vänner, skriva, dansa, påta i trädgården, att göra saker man mår bra av helt enkelt. Jag tror dock att juh mer man trollar desto mer energi är i omlopp och då är det jätteviktigt att jorda sig och fylla på energireserverna.
Precis som man alltid jordar och centrerar sig innan en ceremoni så brukar jag passa på att göra små snabbmeditationer i vardagen när jag hinner. I rulltrappan på väg upp från tunnelbanan på morgonen står jag en stund med båda fötterna fast förankrade i jorden och är ett träd. Jag kröker med tårna mot skosulorna och mina rötter tränger sig ner i jordskorpan, jag andas in allt vad jag kan samtidigt som mina grenar sträcker sig allt högre upp mot himlen. Med varje inandning borrar sig rötterna allt djupare ner i jorden och med varje inandning blir min krona allt med tät och omfattande. Tillslut står jag där som ett eget litet kretslopp med energi och bara andas.
En längre version av denna jättebra övning hittar ni hos Disavi (http://hem.bredband.net/disavi/texter/religionen/jorda.htm) som förövrigt har lärt mig den här övningen till att börja med.
Ett annat bra sätt att hålla koll på energikontot är att yoga. Det rekomenderar jag varmt!

#22 Valica, ….det är ens eget ansvar att hålla koll på ens energier så att man inte orsakar sig själv eller andra någon skada…. Jätte klokt sagt.Tänk om man kunde stanna upp flera gånger i vardagen och anlysera sina handlingar och vad dom kan leda till. Som när man tar ansvar för någonting som inte är ens eget ansvar ex: en arbetskamrat som inte brukar göra en viss arbetsuppgift ordentligt och man alltid tar ansvar för att det blir riktigt utfört. Den personen får ju då aldrig lära sig att ta ansvar för konsekvenserna av att "allt rasar" runt omkring den personen. Ibland måste man ju nå en gräns innan det kan komma till en förändring.
Eller när ett barn i ens närhet far illa, vi människor har en viss tendens till att alltid vända ryggen till och tänka: det är inte mitt ansvar/ man skall inte lägga sig i det som man inte har att göra med/ det finns ju så många andra som kan göra någonting, varför skall det alltid vara jag som skall lägga mig i och ta ansvar för detta också?
Jag har haft en uppslitande helg men på lördagkvällen när jag var ute för att tänka känner jag en brännande hetta som strålar ut från mitt hjärtchakra, mitt gudinnehalsband blev också alldeles varmt. Vad jag funderar över är om jag själv läckte ut energi från hjärtchakrat eller om någon tänkte på mig så jag fick healing?

hmm, skrev en tanke här men den blev väl borttrollad,#24 Inca, När jag får en sådan där hetta så brukar det antingen vara att det är jag som blir medveten om mina zoner eller så är det någon energi (i andevärlden) som befinner sig i närheten, och visar sig genom liknande kroppsfenomen. Tex. rysningar, värme mm.
#25 Mmm så kan det också vara kanske ska säga att jag också på motsvarande sida på ryggen mellan skulderbladen vid hjärtchakrat har en fläck som ömmar ibland pulserar värk därifrån och jag mår illa det har hållit på till och från sen i lördags.

Om du har "konstiga" symtom från hjärtat så hoppas jag att du inte nonchalerar det. Kvinnor har inte riktigt samma symtom som män vet du, de patientfall som stod beskrivna i gamla tiders läkarböcker har visat sig vara baserade på vilka symtom många män uppvisade, har jag hört.
Ja fast det är nog inte det……allt är så förvirrat nu.

HUM, HUM, VAD ÄR DET SOM ÄR FÖRVIRRAT. INNEBÄR DET ATT DET ÄR NÅGOT EMOTIONELLT SOM FRESTAR PÅ OCKSÅ, KANSKE? DU BEHÖVER INTE SVARA OM DET KÄNNS FÖR PRIVAT, MÖJLIGHETEN FINNS OCKSÅ ATT SKRIVA PERSONLIGT.
Jo det är emotionellt.

Jag tolkar det som att det är dina egna känslor, som just nu är dig övermäktiga, exempelvis: förtvivlan, grubblerier, maktlöshet, sorg, vrede. Men ur denna fas, så brukar det gro ett nytt frö, nämligen möjligheten till utveckling.
Känslorna manifesteras av att du känner av ditt hjärtchakra mer, för den sakens skull så behöver du ju inte nonchalera att hela kroppen är ett. En obalans på en sida av kroppen kan också skapa en obalans på kroppens motsatta sida. Du skulle kunna sätta dig ned och känna efter hur det känns i muskulaturen mellan skulderbladen, i ryggen. Be gärna om en ryggmassage och om känslor uppstår då så släpp gärna fram dom. Är dom intensiva så låt dom komma ändå, det är då som vi kapslar in i kroppen som kan vara skadligt, i längden.
Försök sedan att klura ut vad du har lärt dig av denna erfarenheten, på det viset kan du vända det "onda" till något gott.
Ja det stämmer som du säger att de känts övermäktiga. Stort Tack för ditt kloka svar lightseeker.

Jag måste bara säga att det här kändes som en väldigt givande tråd för mig. Jag är så glatt överraskad över all klokhet som kom fram här, alla som delade med sig av andlig kunskap.
Jag var ju bara så förtvivlat utmattad känslomässigt och kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att någon ville kommentera mitt eländes elände, tänk så otroligt fel jag hade.
Jag skall sätta mig och analysera vart och ett av svaren en gång till, för jag har en sådan stark känsla av att det blev så många trådar av den här enda trådan så att det litet grand känns som början på någonting annat, (ha, ha, ha, vi kanske har börjat att sticka tillsammans!)
Och jag lightseeker tackar dig för de insiktsfulla svaren, det kändes som om jag skulle dö och på slutet gick det upp till halschackrat och det känslan var som om nån försökte strypa mig. Jag har sagt det jag känner nu och både hjärt- och halschackrana har släppt smärtan. Nu förstår jag att kroppen och själen hör ihop på nåt konstigt vis för känslorna sätter sig i kroppen. Jag har aldrig varit med om något så fruktansvärt. Men jag bad ju den mörka Gudinnan om hjälp att förändra mitt liv och hon kom!
Tack än en gång lightseeker :)

Har du haft ångest någon gång, så att du vet hur det känns? Det som du beskriver med : det känns som man skall dö, svårigheten med halsen mm. kan vara ångest och du kanske också bör ha någon att tala med. (Jag har själv blivit hjälpt av tft-behandling, vilket hjälper både personer med ångest, fobier, missbruk osv, annars kan det hjälpa med samtalskontakt också.)
Det är fint att du har hittat några tekniker som hjälper dig. Fortsätt att hitta din väg till helande, det finns många sätt. Var inte rädd för att be om hjälp när det är som värst, tala om att du har problem så att din omgivning blir medveten, stödet kanske finns närmare dig än vad du själv tror. Frid önskar dig Lightseeker

#35 Ursäkta, men vad menas med tft-behandling?

Det finns en man vid namn Callahan i USA som har arbetat fram en behandlingsform som heter tanke fälts terapi, om du söker på google så finns det mycket information att hitta om denna, för Sverige rätt så nya behandlingsform.
I Mellerud finns min kontakt: Ingrid Grahn, som jag kan rekommendera, genom att hon är ödmjuk, inkännande, mångkunnig och har kunnit hjälpa mig med mina fobier och ångest. Jag kan för första gången på 16 år både åka hiss vid behov, samt låsa in mig på offentliga toaletter numera. Det kan vara väldigt handikappande att ha klaustrofobi, vilket har varit mitt problem under många års tid.
Eftersom man får veta hur man själv skall "behandla" sig, när tankarna börjar att spåra ur, så hamnar man inte heller i en bereonde relation till behandlaren, vilket jag tycker är grunden till "hjälp till självhjälp".

#37 Aha, tack för tipset! Lustigt att du nämner just hissar och offentliga toaletter. Har själv fastnat i en hiss och litar inte riktigt på sådana numera, men kan vid behov övervinna mig själv och klara av det i alla fall. Dessutom gick låset till en offentlig toalett i baklås en gång så jag fick banka och bulta innan någon kom och hjälpte mig ut. Går på offentliga toaletter ändå visserligen, men föredrar att slippa låsa. Skall in på Google och söka få se vad det står om tft.

oops, min tft-behandlare i Mellerud heter naturligtvis: Inger Grahn, och är färdig med steg c i tft-behandlingen. Jag vet att hon skall börja hålla kurser i det, för alla intresserade, på sunlike (behandlingscenter i Mellerud)

#12 jezzika, träffade tyvärr min bror, (min mor fyllde år) och han har en enastående förmåga till att trycka ner mig, med bara några meningar. Det är just vid sådana tillfällen som man säger, att släkten är värst.
Är så glad att min ålder kan tillåta mig att avstå från dylika situationer. Men man skall ju ta hänsyn till någon annan, min mor då, annars hade jag helst inte träffat honom alls.
När jag inte säger ifrån, vill ju inte ställa till en scen, så verkar det som om han tror att jag är för dum i huvudet, för att förstå att försvara mig. Jag har inte lust till att hemfalla till samma låga beteende. Men samtidigt så kanske det är där min energi blir stulen också, genom att jag är tyst.
DEt här är svårt tycker jag

usch då, nu är jag ju där igen, dränerad och tömd.
Vad i all sin dar är det som jag gör fel? eller är detta ett normalt levnadstillstånd för alla, svara mig snälla.

Jag tror att det är normalt - ibland känner man sig mer uttömd än annars. Just nu är jag fylld av energi (kan vara för att jag är nykär
) - men kan även ha stunder då jag känner mig helt slut. Tror inte att du gör något fel, det är bara så livet är. Man kan ju inte vara på topp jämt. 

okej, så helt slut=dränerad och tömd är alltså normalt, för alla människor?
Nej så ska det inte vara lightseeker. Det är inte normalt för mig. Att jag varit det en lång tid tyder bara på att jag varit onormal under den tiden. Jag accepterar inte att det ska var normalt att vara helt slut/dränerad för jämnan.

jag känner mig som ett dj¤vla mänskligt flugpapper, all sk¤t fastnar på mig, varför har jag blivit så hysteriskt känslig? för folks tyckande.
Det finns perioder när man är extra känslig, du måste försöka sätta upp ett skydd runt dig så inte alla kan känna av dig nu och uttnyttja det.

åhå, jag lyser av mitt klibbiga flugpapper, inte kul, inte särsklit vackert heller, för den delen.
Hm, jag är skyddad, jag är osårbar, jag är stark, jag är vacker, jag är åtråbar……..oh, det där sista kanske lovar nåt trevligt inför mina kommande ev. dejter, hm, hm.
vem vet det kanske sitter en karl där ute och bara längtar ihjäl sig efter en liten, egensinnig häxa, med uppdämd längtan inför romantik och uppvaktning. mm, det skall bli intressant. Det är kanske det som är lösningen?
Oh ja det finns massor av dem som bara väntar på dig och mig :) he he

men, men vänta nu, du hade väl redan någon, eller?
Ha ha ha, jaa men jag skulle bara se om du var vaken
och om han dissar mig så får jag kanske komma till dig och gråta ut.

det är okej
Tack lightseeker man vet aldrig när man behöver en skuldra att gråta ut mot. Du har min. Men som sagt du är stark, vacker, åtråbar ja altt de kan önska sig…..sårbarheten har vi nog kvar men den ska nog finnas där till en viss gräns det innebär inte att folk får behandla en hur som helst.
Här får du en kraftsång lightseeker det är bara att byta ut ordet guy till det som passar bäst man, woman, girl osv. Jag har den på cd och brukar sjunga med för full hals ;) Vi kanske sjunger den tillsammans sen. Det är text till så den blir kanon.

tackar, det var energi som jag verkligen behövde just nu, jag är nog arg egentligen och håller tillbaka det. DU skall vi göra upp ett bål i storvik och dansa litet frigörande dans, kanske. Jag skulle nog behöva slå litet hål på mitt yttre skal och bli litet lättare om fötterna, tillsamman med några fler häxor. Häxpussar från Lightseeker
Ja det vore något lightseeker, finns en hel del här också som borde dansas ut.
Kramar vilt!!

yippie, vi kan ju alltid hoppa in mitt i elddansen och bara låtsas som om vi gör som alla andra, det behöver man ju inte tala om alla gånger
Ja vad häftigt 

jag söker stillhet och kraft i skogen, människor kan tyvärr göra mig tömnd på energi…