Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 3604 ggr
muivdni
5

Varför "vit häxa" och inte bara "häxa"?

Hej, jag stör mig på begreppet "vit/god häxa/häxkonst" och "svart/ond häxa/häxkonst". Äkta häxor ska vara "ett med naturen", men det känns inte det minsta naturligt att placera in allt i "gott" och "ont". Jag undrar, ni som indentifierar er som "vita häxor" och som är mycket nogranna med att pentaklet (eller pentagrammet, som vissa säger) är åt "rätt håll" osv; varför är det så viktigt? Häxkonst är häxkonst, oavsett om det används för att rädda liv eller förstöra liv, tycker jag. "Svarta häxor" räknas tydligen som satanister, men de flesta satanister (jag är inte helt säker på hur det ser ut i någon sorts "statistik", utan gissar bara) som jag vet om är LaVey-satanister vilket betyder att de bara använder ordet "Satan" för att beskriva mänsklig natur (att människan av naturen är djurisk) och att då man "säljer sin själ till djävulen" att man egentligen bara lovar sig själv att följa sitt eget hjärta. Så.. Vad är grejen med "svart" och "vit" häxkonst? Vad är skillnaden? Varför kallar folk sig för "vita häxor" och inte bara "häxor"? Själv så är jag utan kategori.

skogsbergs-anna
2

Kan bara svara för mig själv, men om jag kallar mig häxa blir det bara häxa utan varken svart eller vitt före. För mig finns ingen svart eller vit magi utan bara magi. Olika problem kräver olika lösningar. Ibland kan skademagi vara enda lösningen och har inget med satanism mätt göra.

Gör hellre fel än inget alls.

dennas
0

Med det tilltal du valt så tror jag inte att många så kallade vita häxor känner sej manade att svara.

Jag tror att många här tillhör nån kategori, dock inte nödvändigtvis svart eller vit, utan kanske mer adekvata såsom vild- eller traditionell häxa, wiccan etc. Fast paradoxalt nog tror jag att det är en minoritet här som kallar sej häxor, men det är en gissning.

Jag är inte heller säker på att alla här delar din uppfattning om vad som är en "äkta häxa".

Bara Anna
0

Jag undrar om vitt och svart inte är något som kommer från vad Hollywood har skapat för bild av häxor? Tänk typ systrana Halliwell i "Förhäxad" i jämförelse med sina motståndare. Alla människor jag har träffat som har kallat sig för häxor i den magiska andemeningen (och inte beteendemässigt…^^) har inte kallat sig för något mer än just Häxa (TM). Vitt eller svart har liksom inte haft någon vidare betydelse. Precis som Dennas skriver så är det också väldigt svårt att definiera vad en "Äkta Häxa" är. Häxa är ett väldigt heterogent ord, som dessutom har utvecklats oerhört mycket och som betyder något helt annat idag för de flesta användarna än för säg ett par hundra år sedan. Däremot förekommer det en stigma idag bland många verkar det som att det är fel att utföra sk. "negativ eller destruktiv" magi. T. ex Förbannelser och liknande. Bland många verkar detta vara ett stort no-no. Varför? För Wiccaner (och alltså inte nödvändigtvis häxor, men det ena utesuter kanske inte det andra) tror jag att det kommer från ett val att tolka "the Wiccan Rede" (Så länge du inte skadar någon, gör vad du vill GROVT översatt) bokstavligt. Alltså att det inte är OK att utföra skada på någon. Inte så som jag ser det, men det är nog en helt ny post i sig bara det…. ;-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[VampireGirlElvira]
1

Jag kallar mig själv för häxa, och inte vit häxa eller nåt sånt. Jag tar vara på moder natur, och älskar allt och alla. Det är fel för mig att i t.ex filmer förekommer att häxor har vårtor på näsan, och att dom är gröna och håller på med svartkonster. Visst, det finns dom som håller på med ond magi, men det är fel att kalla dom för onda häxor tycker jag.

dennas
1

Varför är det fel att de har vårtor på näsan, är gröna och håller på med svartkonster?

[VampireGirlElvira]
0

Det är vad jag tycker ialla fall, #5. Så jag vill inte diskutera mer för då blir det fel från mitt håll.

Svenne123
1

Jag kallar mig själv för häxa, och inte vit häxa eller nåt sånt. Jag tar vara på moder natur, och älskar allt och alla.

Varför kallar du dig häxa då?

*Visst. det finns dom som håller på med ond magi, men det är fel att kalla dom för onda häxor tycker jag*

Menar du att de används av onda krafter och inte kan hållas ansvariga?