Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 5062 ggr
Myldra
6

Samisk religion

Hej, jag har några frågor som berör samisk religion. Kanske är detta fel ställe att söka svar på, men jag hoppas att någon här vet något och kan hjälpa mig vidare.
Det jag undrar är följande:

Beaivi, Biejvve, Beiwe, Bievve, Beivve och Biejje är alla olika namn på den samiska solgudinnan. Jag undrar varifrån de olika namnen härstammar och används, och vilket namn som är vanligast att använda?

Utöver det så undrar jag även om och hur regnbågen och norrskenet har en roll i den samiska religionen.

fridelfina
0

Inte kunnig alls, men tänker rent språkligt så kan det ju vara olika dialekter eller från olika områden då man skrivit på olika sätt? Hoppas nån här på sidan kan bättre, har för mig att det finns någon här med samiskt ursprung om jag inte minns helt fel… eller har funnits iallafall…

fridelfina
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer#Samisk_religion

Under samisk religon står att läsa att iallafall två av namnen är syd- resp nordsamiska så jag tänkte nog rätt! Det kan ju också vara ungre resp äldre stavningar

dennas
1

Här finns inte all den information och kunskap som du söker, men väl att veta att det finns många olika samiska dialekter eller möjligen språk kan ju ge en förklaring till de många olika stavningarna:

http://www.samer.se/

Silverkorpen
1

Beive är som du skriver namnet på solen och de olika stavningarna är utifrån vilket av de samiska språken som används. Det finns fem samiska språk i Sverige, från sydsamiska i söder till nordsamiska i norr.

Det är bara att börja lära dig samiska, men Beive är sol och det är samma sol i södra Sapmi som i norra.

Norrsken var inte alls bra att se enligt samisk folklore. Det medgav otur.

Regnbågen har jag inte någon koll på, tyvärr.

muivdni
2

"Beaivi" betyder "sol" och "dag" på Nordsamiska. "Buorre beaivi" exempelvis betyder "god dag". Det är inte så konstigt att gamla religioner från norr dyrkar solen då solen är "borta" under vinten och då det är midnattssol på sommaren. Man firar exempelvis fortfarande solens återkomst i nästan alla samhällen norr om polcirkeln och skyller på solens frånvaro om någon blir deprimerad under den mörka vintern.

iMrtin
0

Hoppa till: navigering, sök 

Lars Nilsson var en same som avrättades 1693 för trolldom och för att ha varit anhängare av den gamla samiska religionen vid tiden för kristnandet av samerna i Sverige. Det var en av landets sista häxprocesser och kan betraktas som en form av kättarprocess mot den "hedniska" religionen.

När de utsända återvänder till offerlaven, hade Lars där ställt upp tre statyetter eller ikoner av samiska gudar och en torsvigg av trä, där han offrat horn och alla andra ben av två renar samt ben av ett föl och en oxe, med vilkas blod han bestrukit statyetterna. När männen tog ned gudabilderna från offerlaven, ropade Lars med hög röst på samiska en bön att Tor eller åskan (till vars ära ett av träikonerna var uppsatt) måtte slå ned på de utsända männen med blixt och dunder.

Dom och avrättning[redigera | redigera wikitext]

Lars dömdes "i anseende till sine i långligh tijdh Grofwa och Ohörliga Afgudiska widskieppelsers föröfwande" till livsstraff enligt Guds och världslig lag, nämligen 2 Mos. kap 22 och 5 Mos. kap. 13 samt Västerås ordinantia av år 1527 m m. Domen underställes Svea hovrätt och fastställdes den 26 april 1692.

Nästa år, 1693, brändes Lars av allt att döma levande på bål i Arjeplog med sin trumma och sina gudabilder. Det berättades att han besteg bålet "med en undersam frimodighet".Detta var förmodligen den sista gången en människa avrättades genom denna metod i Sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Nilsson_(schaman)

Så kan det gå.. 

Skaparen(vår Fader) verkar inte gilla detta folk (eftersom han inte svarade?)

**

Ipmil / Ipmilbalolaš betyder Gud på nordsamiska. Namn på Skaparen, även namn på den kristna Guden, men det kunde också ha varit ett namn för att inkludera alla gudarna.**

**Ipmil / Ipmilbalolaš betyder Gud på nordsamiska. Namn på Skaparen, även namn på den kristna Guden, men det kunde också ha varit ett namn för att inkludera alla gudarna.
**

iMrtin
0

Vem är en noaidi/nåejtie?
Noaidi (nordsamiska), Nåejtie (sydsamiska), försvenskat till nåjd, är benämningen på en person som upplever sig som kallad av övernaturliga makter att bli sina medmänniskors religiösa garant, i detta fall att fungera som medlare mellan människan och den andliga världen. I tidiga tonår blev en ung man (källorna beskriver nåjden som manlig) ”kallad” att gå in i en andlig läroperiod, under vilken tid han avskärmade sig från sin sociala miljö. Under denna period invigdes den blivande nåjden i det övernaturligas hemligheter och upprättade personlig kontakt med de hjälpandar, som skulle bistå honom i hans verksamhet. Prototypen för dessa andar fanns i djurvärlden: en fågel, en fisk/orm och en rentjur. Rentjuren var hans alter ego (andra jag) och visade sig för sin herre vid tre tillfällen; första gången vid kallelsen, andra gången när han stod på höjden av sin förmåga och den tredje gången visade sig rentjuren när nåjden skulle dö. I extasen, som var en förutsättning för hans roll som medlare, överträdde nåjden gränsen till den andra verkligheten, de dödas eller gudarnas värld, för att möta den makt som kunde lösa hans problem. I samisk tradition fick han därför ibland epitetet ”vandraren i två världar”. Nåjdens följe av andar betecknades noaide-gázzi, på nordsamiska, och var sammankopplad med ordet saajvoe- på sydsamiska, det vill säga något som tillhör det övernaturliga, helig, om man så vill. Ordet noaidi/nåejtie torde syfta på esoterisk (hemlig) kunskap.

http://www.samer.se/1129

Bappho
1

Här har jag hittat en beskrivning av ett sorts offer i form av en frusen gröt som har hängts upp till soljungfrun/solgudinnan och som sen sakta blir äten av solens varma strålar.

http://albacorax.wordpress.com/2014/01/18/sol-bland-noider-och-nomader/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
1

Åh, så fint. Tänker på adventskalendern Trolltider, där man bakar nåt solbröd, tror jag.