Män som föder barn
Som jag förstår så värderar många häxor och trollgubbar (förlåt, killar) redan den så kallade "kvinnokroppen" högt. Det är trots allt en ganska förbryllande sak, om ni förstår vad jag menar. I många kulturer så har transpersoner pekats ut som "utvalda" och extra mottagliga för krafter och gudar på grund av att de på ett eller flera vis har varit mer än bara "kvinna/man". Jag är nyfiken på vad ni anser om män eller androgyner (personer som inte är övervägande kvinnor iallafall, andligt) som menstruerar, kan föda barn osv. ur "häxiga" synvinklar? :)
jag gissar att de tas om hand väl. Sämre utsikter för barnen kanske. 😈
Jag tror och hoppas att de flesta moderna hedningar av idag faktiskt värderar folk utefter vem du är som individ och vilket kön och sexuell läggning du eventuellt har eller inte har. Som jag skrivit i tidigare post så är ordet Häxa i sig så enormt heterogent att jag tror att det kan vara svårt att hitta en konsensus kring vad folk tycker… Intressant dock är att det t. ex inom den Nordiska mytologin förekommer myter kring Gudar som gör regelrätta hamn - könsbyten när så behov kräver det. Tor sägs t. ex ha klätt ut sig till Freja (Vilken SYN^^) etc.
Me. Myself & My Sims
Jag är själv androgyn (i brist på ett bättre ord) och ser det definitivt som en fördel på många plan (samtidigt som det inte alltid är lika roligt alla dagar att ens existera). Ur min synvinkel så är det absolut positivt med olikheter då de flesta människor oftast är mest kvinna eller mest man. Jag har dock fallit i hat gentemot min egen kropp då jag ständigt missuppfattas för att vara antingen eller. Jag har sedan länge funnit en trygghet i de "maskulina" delarna av min kropp, men de "feminina" delarna har nervärderats av nån anledning. Jag har dock börjat se dem som om de tillhör MIG och inte nån annan som man så gärna intalar sig.
Antingen är jag naiv och rycker på axlarna och känner lite "spela roll" eller så förstår jag inte redigt frågan?
Jag lutar ibland åt det hållet att det kan finnas en mer utvaldhet där även om det inte nödvändigtvis behöver betyda alla.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#5 Hur menar du?
#6 Jag svarar på detta i första inlägget: "I många kulturer så har transpersoner pekats ut som "utvalda" och extra mottagliga för krafter.."
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ok
Jag tror att anledningen till att "olikheter" är bra är just av den anledningen att de är olikheter. Fast jag tycker självfallet inte att alla kvinnor exempelvis är 100% kvinnor. Men det som gör att man just identifierar sig mer eller mindre med ett eller flera kön är svårt att säga. Jag ser dock inte transsexuella män exempelvis som om de har "kvinnokroppar". Allt det där blir plötsligt manligt då det är en manlig "kraft" över det hela. Det som är tråkigt är att många vill ändra på sin kropp genom hormonbehandling och operationer, men det är ju deras ensak. Man vill liksom "platta ut" det som gör en olik från andra män på den biten. :/