Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 8964 ggr
Lorelai
1

trolla bort vårtor

Jag såg det här i mitt naturmedicinska lexikon

Hur man trollar bort vårtor

Traditionella botemedel och huskurer mot vårtor finns det gott om, och några av dem är urgamla. Här är några av dem: Knyt ett hår ur svansen på en säckig ponny eller ur manen på en stor häst runt varje vårta. Gnid varje vårta med sju vita stenar. Gnid varje vårta med fläsk eller rått kött och gräv sedan ner köttet - men tala inte om för någon var du har grävt ner det.

Om du bor på landet kan du försöka tvätta huden med vårtorna i en smeds vattenho - där han doppar hästskor - varje dag i en vecka.

Detta borde väl var häxa ha i sin kunskapsbok?? :D Vårtiga som vi är.

svartmask
0

Hehe… sånt borde man verkligen ha  i sin bos, måhända funkar de. Men om inte annat så är det roande att titta på^^

Bless

isnornin
0

Vilken otrevlig metod!;)

MVH Isnornin

Tuva-Lena
3

Min farmor knöt bort en vårta jag hade på tummen - med en bomullstråd. Minns att hon läste nån ramsa samtidigt. Sedan grävde hon ner tråden i jorden, och sa: När den här tråden har multnat ner så kommer vårtan att vara borta..

Och faktiskt, efter några veckor så hade vårtan försvunnit, och det gick på ett par dagar! Man såg riktigt hur vårtan skrumpnade ihop till ingenting :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Lorelai
0

#3 Ha! Vilken grej.. så det är inte helt ur det blå detta då? Måste jag hitta någon med vårtor att testa detta på bara. :P
Oftast ligger det ju någonting bakom huskurer som dessa men precis som Isnorning reagerade.. låter lite otrevligt faktist. Var det inte ömt eller så?

#1 Ja  jag kommer att skriva ner det, den hör liksom hemma där. :D

_RS_
11

Tufft…

Jag har en annan naturmetod som fungerar bra:

Man far upp till sibiriska fjällen en kall vinter, gärna under fullmånen i januari, och tar en riktigt kall och vass isbit och håller den mot vårtan och rabblar en ramsa tills dess att huden i ärrbildningen stelnat. Då dör papillomaviruset och vårtan försvinner.

Annars kan man ta en enklare, snabbare metod som bygger på samma princip. Man far iväg till apoteket (vilken dag som helst, som det är öppet) och väl där rabblar man ramsan "Jag vill ha en flaska wartner, jag vill frysa bort mina vårtor". Använder man det för att frysa vårtan, då dör också viruset och vårtan försvinner.

spindelfot
0

jag använde ett starkt medel från apoteket mot en ful vårta på fingret, omsorgsfullt och ordentligt - och jag har fortfarande ett fult ärr :( skulle hellre haft en bomullstråd på den.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

svartmask
0

hur kan en sådan ramsa låta ungefär?

Bless

Hias
0

Jag har hört om att ha Ättikebad mot vårtor….

_RS_
1

Nja… nu är ju inte wartner något medel som man aplicerar som verkar på huden… det är en liten kylflaska, liknande den man har vid stukningar och liknande.. bara kallare och mer koncentrerad. Det fina det är det heller inte lämnar ärr, eller kan skada djupliggande vävnader, som till exempel sjukhusens kryoterapeutiska behandlingar kan göra.

Man använder helt enkelt den vanligaste naturliga metod för nedkylning, nämligen avdunstning. Helt mekanisk funktion.

_RS_
3

Det spelar i stort ingen roll.. det kan vara allt från "brrrrr så kallt, jag önskar jag stannade hemma och gick till apoteket istället" till en mer eller mindre fantasifull värs som "vi går över istäckta berg fallera, skall hitta isetappen, så frysa bort min vårta, vi går över istäckta berg fallera"

Fast det är inget som är mer effektivt än det andra i detta fallet…

[trumman]
0

#3 Precis så går det till.

[trumman]
3

#5 Oooh du är så cool och rationell :) din sarkasm, som är ämnad att trycka ner oss, gör att du är häftig.

respect.gif

_RS_
2

Sarkasm?

Trycka ner?

Nu får du ju ge dig… Vem har påstått att jag är häftig?

Jag är ju iochförsig inte förvånad över att någon tar lite illa vid sig kanske och tycker att jag är sarkastisk, det kan jag aldrig helt gardera mig mot. Det är bara sådant som händer. Enklast är att läsa vad jag skriver och inte läsa in vad man tror jag menar. Då går det ganska enkelt att se att jag inte försöker trycka ner någon.

Eller var det välmenade komplimanger du kom med i dett tvetydiga påstående? Man bör nog helt enkelt hålla sig till att skriva det som är det man vill ha fram tror jag.

Så… peka, snälla du till sarkasmen, till var jag trycker ner någon och var jag eller någon annan säger att jag är häftig. Anser du dig ha tolkningsföreträde måste jag dessvärre diskvalificera dig direkt för hur du tolkar är nog med största sannolikhet din subjektiva upplevelse, grundat på andra personer (fördomar), inte vad jag skrev, om det föranledde ditt inlägg…

//Lite lätt stött…

isnornin
0

Gul fetknopp och maskrosor ska kunna trolla bort vårtor, enligt örtmedicin och växtmagi…

MVH Isnornin

BiGavia
1

Hade många vårtor som barn brände den största men en het säkerhetsnål, och alla försvann "poff"

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Lorelai
1

#12 Det kan te sig så för den som går blind. Rota under ytan så får du se att det inte alls är ämnat så. Ter jag jag mig som en kuvad kvinna? Likt det blir under dagligt hån. Nej det är ett missförstånd vanligt av dem som stannar upp utan att se efter.

Jag uppskattar inte de ord du gav ut helt ovetenades om vem du skrev dem till. Alla fungerar inte likadant. Jag är en lättstött person och jag ser skämten i hans inlägg.

Lorelai
0

Det var roligt och se alla bra förslag. Jag tror jag skall skriva ner dem och lägga in i min naturmedicinbok :D Den ser ut att behöva kompletteras.

lia-fail
0

Just det där med vårtor var den sista kunskapen som fanns kvar efter den sista kloka gubben i min släkt… Morfar brukade spå bort vårtor med hjälp av en järnspik och ulltråd. Han knöt tråden runt spiken, lät den vidröra vårtan, läste en ramsa och effteråt grävde han ner spiken där ingen kom åt den. Det funkade bra det med :)

Tyvärr valde han att lämna vidare den kunskapen till min mor som i sin tur valde att glömma det och där med dog den sista av de kunskaper som skulle ha tillhört mitt arv ut :(

Jag gör mitt bästa att bygga upp ny kunskap men sörjer att släkten var dum nog att låta den gamla kunskapen glömmas bort och att ingen hade vett att ta vara på boken min morfars farfar anteknat all sin kunskap i.

_RS_
1

Vidare kan jag ju faktiskt också tala om att vårtor försvinner ofta av sig själva, det gäller bara att orka vänta några veckor till ett par månader. Oavsett åtgärd. Men man kan ju helt klart snabba på processen. Vissa är ju ganska ihärdiga…

fridelfina
0

Nån som kan berätta mer om den där "knyt en bomullstråd" eller har annat bra råd? Maskrosor och gul fetknopp går inte att plocka nu. Och det med att vänta funkar inte, har fn väntat 2 år. Har varit hos hudläkare som hänvisat mig till "Vårtfri" som inte funkar då det blir sår och då får man inte behandla…

ALPHIRA
1

En sannhistoria:

För femtio år sen när jag var i tonåren hade min väninna väldigt många besvärande vårtor.

Hon hade hört att man ska till kyrkogårdsgrinden (eller en stenstolpe) kl 12 på natten och gnugga sina vårtor i grinden. Sen ska man gå därifrån och ska absolut inte vända sig och titta bakåt.

Hon faktiskt vågade göra denna procedur på natten.

Väninnan kom till mig nästa dag och ALLA vårtor var borta! Hon sa att dom försvann redan på vägen hem.

Min man hade vårtor som barn och hade hört "bomullstrådtricket" från sin pappa. Han gjorde med tråden som här tidigare skrivits -dock utan någon ramsa- och vårtorna försvann!

fridelfina
0

Hur länge ska bommullstråden sitta och hur hårt knyter man?

ALPHIRA
1

Jag har nu särskilt intervjuat i detalj min gubbe och frågat hur det går till. Eller gick till när han och hans kompis fick hjälp.

OBS. Han hävdar bestämt att det ska vara YLLEtråd, inte bomull. (Men jag tror det kan funka med bomull också…)

Enligt min gubbe:

Först räknar man hur många vårtor man har. Sen tar man en lämpligt lång bit ylletråd och gör lika många nod i den man har vårtor. (Hoppas "ett nod" är det rätta ordet, hör av er om ni inte förstår.)

Sen fuktar man en nod med sin egen saliv och gnuggar med noden på vårtan. Tar nästa nod, fuktar med saliven och gnuggar på nästa vårta etc tills alla vårtor är behandlade med nod+saliv.

Sen gräver man ner ylletråden i jorden, spelar ingen roll egentligen hur djupt men tillräckligt djupt ändå att inga djur kommer åt det.

Sen ska man aldrig gå och gräva upp garnet (för att se hur den ser ut…)

[stass]
0

#23 knyta bort sjukdom och jordfästa den :) 👍 den var en bra en

NiklasTyreso
0

Skölja vårtorna med regnvatten från skålgropar lär enligt folktron ha funkat mot vårtor.

Sathalie
4

Hittade denna tråden och tänkte dela med mig om vad min morfar brukar göra när någon i familjen har vårtor. 

Metod 1: Han tar ett ålskinn och gnider mot vårtan och gräver sedan ner på ett ställe där ingen hittar det. 

Metod 2: Tidningspapper. Ja något så enkelt som tidningspapper. Han tar en bit och gnuggar mot vårtan och sedan slänger han det helt enkelt i soptunnan. 

Metod 2 har han använt på både mig, min syster och en nära vän till mig och vi blev alla av med våra vårtor inom några veckor.

Hoppas att det var till hjälp :)