Maria
Nästa fundering, ni får väl skälla på mig om jag borde vara inne på något annat forum och fråga egentligen..
Jag blev meddragen på något som skulle vara en gruppmeditation men snubben som höll i det bestämde sig för att ha en seansaktig grej istället, kommer inte ihåg vad han hette men en stor norsk snubbe med långt hår som spelade mycket musik och pratade mycket om kärlek…någon kanske vet vem jag menar han ska tydligen vara ganska välkänd, trevligt var det iallafall :)
Men så tittar han på mig och frågar: Hur är din relation till den kristna energin?
Suck och stön.. Skadad blev väl svaret om jag inte minns fel..
Men jag har tydligen en väldigt stark koppling till Maria och nunnor.. Jag har ingen aning om vad det betyder eller hur jag ska jobba vidare på det men med tanke på att alla stirrade på mig och jag hörde flera "oooh" så antar jag att det är något som jag borde gegga ner mig i och se vart det leder?
Hur ska jag kunna se det ur ett mer.. hedniskt perspektiv snarare än ur det kristna eftersom jag just inte har någon lust att någonsin se någonting ur det kristna perspektivet igen :P har börjat läsa på en del men faktaböcker can only get ya so far..
Så, någon som har något boktips eller annat tips ?
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Intressant fråga! Jag har själv t ex haft en stark dröm där Maria förekom. Jag tolkar det mer som den feminina principen, mer arketypiskt, än just kristet.
Jag skulle inte ta någon annans ord om mig själv som sanning, jag skulle söka inuti mig själv istället. Försöka hitta mina rötter och göra alla nödvändiga kopplingar själv. Och läsa vettiga böcker om ämnen som intresserar mig. Vi har diskuterat medier och deras "sanningar" om folk alldeles nyligen här, kika på det!
Ja visst är det lustigt att många medium säger vad andra är. Men mig kan ingen läsa. Jag är bekant med två olika medium och båda höjde på ögonbrynen när jag berättade att jag är häxa. De hade inte sett eller känt ett dugg !?
Gör hellre fel än inget alls.
#3 Enligt min ringa erfarenhet tycker medier att häxor är lite läskiga;-) Var med om en mycket rolig (för mig iaf) upplevelse när ett medium synade mig i sömmarna för att pinka revir;-D Hen fick nog ont i både ögon och nacke av allt konstigt stirrande..
Om man bortser från det kristna "efterfiltret", så kan det väl vara troligt att Maria var en tempeljungfru, och att föda ett gudabarn får därmed en annan innebörd?
Hon är en kvinna som får uppenbarelser av varelser som kallas änglar.
Eller är hon en mycket speciell kvinna, som har sex före äktenskapet, och lyckas dupera både Josef och flera andra i sin omgivning, så att det framstår som att hon är utvald att bära gudens barn. Ärvde Jesus sin förmåga att tilltala massorna av henne kanske?
Bara några hypoteser, som du kan använda som tes eller antites. :)
#2 Nej för mig handlar det ju inte om att någon talar om för mig vad jag är, han talade ju mer om skyddsänglar och så, jag hade ju hoppats på valkyrior eller något men men.. Maria kändes logiskt på något vis, vem vet, jag kanske ska föda fram en profet ;)
Han var endå en jäkligt geniun snubbe, berättade om barndomsminnen av begravningar där den bagravde sitter bredvid honom och klagar över att alla bara är där för gratismaten, en trevlig kväll var det och sköna vibes, sen om han är en buff så vafan, han är iallafall tillräckligt bra skådespelare för att förtjäna pengarna :P
Nej men skämt åsido.. Jag tänker också ur ett mer feminint perspektiv, urmodern, på något vis, kvinnan som skapade legenden ;) Kanske den mest dyrkade kvinnan i världen?(eller hur är det med antalet katoliker?) Det är väl inget fel med att ha henne bakom sig egentligen om nu så är fallet..
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
#6 Du uttryckte att alla blev så imponerade av det han sa till dig om dina kopplingar att du kände att du borde titta mer på detta, därav min "varning". Jag kan bara läsa det som står skrivet här, är inget medium ;-)
# haha nej det är klart menade inte så heller :) Hittar jag inget av intresse eller som jag känner att jag faktiskt kopplar till så är ju det strunt samma , mest bara det jag ville få fram :)
På den hedniska tiden fanns en förfäderskult. Man sov på viktiga förfäders gravar för att få kontakt och vägledning av dem.
När kungen Yngve Frey dog fortsatte man att ta in skatt från folket och i tre år öste man ner skatterna i Yngve Freysgrav som ett blotsoffer och under många år efter hans död fortsatte han att ge god tillväxt i landet. Han blev därför gudaförklarad.
Hedningarna hade inga problem med att kontakta de döda för att be om hjälp. När man bytte religion fortsatte man kontakta dedöda om hjälp i olika spörsmål, men nu kontaktade man de avlidna helgonen och jungfru Maria.
Jungfru Maria var superfertil, så hon t o m blev garvid utan en karl. De som dyrkat fertilitetens gudinnor som ex Freya kunde med lätthet byta heniska fertilitetsgudinnor mot den fertila jungfrun Maria.
När norden kristnades slutade man med offentliga hedniska blot och övergick till offentliga blot/offer med Kristi krop (brödet) och Kristi blod (vinet) varje söndag när man firade mässa och tog nattvard. Offrandet fortsatte alltså, men enligt den kristna ritualen.
Hedningarna hade för vana att fadern avgjorde om en nyfödd bebis skulle tas upp som en medlem i familjen eller om bebisen skulle sättas ut i skogen. Beslutade man sig för att ta upp bebisen som en medlem i familjen lyftes barnet upp i faderns famn i en cermoni som kallades knäsättning och i den sermonin ingick även vad som är omnämnt som vattenösning.
Den hedniska vattenösningen fortsatte efter övergången till kristendomen, men den genomfördes i kyrkan istället och kallades då för dop. Nya testamentet talar ingenstans om att barn skulle döpas, bara att vuxna kunde döpa sig, så barndopet är inte bibliskt. Barndopet är från början en hednisk sedvänja som togs över av katorka kyrkan.
Kristnandet av norden var en långsam process som tog flera hundra år. Den största skilnaden var på det etiska och juridiska området. Kristendomen förbjöd att man offrade/blotade människor och den förbjöd barnamord och utsättning av bebisar i skogen.
Kristendomen avskaffade slaveriet eftersom Paulus i nya testamentet skrev att slavar och fria var lika, något som många på botten i samhället gillade.
Etiken och rättsväsendet i samhället är nära kopplat till varandra. Vid kristnandet avskaffade man de gamla tingen där man dömde efter hednisk etik och hednisk sedvänja och tradition. Istället byggde man upp ett nytt rättväsende och runt år 1200författade man landskapslagar. Kristendomen, med guds bud i gamla testamentet, hade en positiv inställning till konkreta nedtecknade lagar. Det minskade godtyckligheten som kunde råda på de hedniska tingen, där bäste talar kunde vinna, där den med flest bundsförvanter kunde vinna i röstning (även om den gjort fel) och där nyckfullheten i domsluten förklarades med att makterna rådde så som de ville och att olika människor hade olika haminja som gjorde att olika dömda lyckades olika bra, trots att de begått samma brott.
Den lite högre rättssäkerheten var folk nog glada för. Sveriges skyddhelgon St Erik hyllades bl a för att han både var gudfruktig och en rättvis domare. St Erik fortsatte sina goda gärningar efter sin död genom att helbreidagöra ett stort antal pilgrimmer som vallfärdade till hans relikter i Upsala, precis som Frey efter sin hade fortsatt bygga landets välstånd. Väldigt lik paralell, även om det är olika religion.
Så, vissa delar från hedendomen behölls, men genomfördes istället enligt kristen ritual. Andra bra samhällsförändringar genomfördes med kristnandet (rättsväsende, avkaffande av slaveri, förbud av barnamord).
jag har ingen koll på hur ett medium egentligen jobbar, men kan det vara så att han själv har en kristen bakgrund eller bara inte vet mycket om hedniska religioner och därför tolkade det han såg om dig med kristet färgade "glasögon"? om han såg t ex en stark kvinna som har stor religiös betydelse eller en modersfigur så kanske han fick för sig att det var Maria även om det i själva verket var någon gudinna eller prästinna?
jag menar inte att du ska avfärda möjligheten att det faktiskt var Maria och undersöka det närmare, men det kanske inte skadar att vara öppen för möjligheten att ett mediums personliga erfarenheter påverkar hur han tolkar den information han tar emot.
#9 Wow, tack!
#10 Jo det kan nog stämma, tack!
Jag har väl hamnat där i mina tankar också, fertilitetsgudinnan, den starka kvinnan, men det är gött att få sina tankar bekräftade/mer förklarade av andra , så tack igen!