Hudvård
Att bada i olika växter för att uppnå olika ändamål är inget okänt. Det var så min idè föddes. Att kombinera naturliga ingredienser samtidigt som jag skulle slippa märkliga biprodukter i min hudvård.
Jag har nu kokat ihop en glycerintvål, en lotionbar (kräm i fast form), sockerskrubb och saltskrubb.
Tvålen, den fasta krämen och sockerskrubben innehåller bl.a i oilika mängder:
- Enbär
- Gullviveblom (Frejar nycklar/Marias nycklar)
- Ros
- Apelsinblom
- Saffran
- Vanilj
- Kardemumma
- Ingefära
- Eterisk olja - söt apelsin
- Socker (endast sockerskrubben)
Saltskrubben inehåller:
- Isop
- Valeriana
- Salt
- Bikarbonat
- Angelica
- Eterisk olja - Kamfer
Då blir det upp till bevis, men åh så gott allt doftar!
Så underbart det verkar och så vackert!
#1 tack 😊
Personligen använder jag aldrig så många ingredienser. Var du ute efter deras medicinska eller magiska egenskap?
Gör hellre fel än inget alls.
#3 denna gånger lekte jag med doft och ingredienser. Magiskt och medicinskt ;) den röda serien doftar så gott att jag hade kunna äta upp den.
Nån ide vad man kan ha på ögonlocken som svider efter nån timme framför skärmen?
Har provat det mesta. Det bästa hittills verkar vara vanlig ansiktskräm men jag blir inte av med det utan måste hålla mig borta från skärmarna då och då. Hydrokortison går inte alls, blir värre.

Enkelt, ha en sprayflaska med vatten och spraya lätt nångång i timmen (eller innan det blir svidigt), eller ha en flaska med ansiktvatten. Bodyshop har ett bra som heter Vitamin E face mist.
Hydrokortison på ögonlocken är inte så bra!
Saltskrubben ser ju heeeelt fantastisk ut!!
Tack, jag tror dig absolut, något har sagt mig för längesen att vanligt vatten är bra mot mycket mer än man kan tro, men ändå har jag aldrig provat på ögonlocken.
Kom på att jag ska berätta att jag en gång hade en bra bit över 200 i blodtryck, jag märkte det genom att det blixtrade i ena ögat.
Läkare gav bt-sänkande piller som jag mådde väldigt illa av direkt och kände att jag inte ska ta.
På natten vaknade jag av att någon meddelade mig: ZINK
Någon i andevärlden.
Jag hade aldrig känt till vad det ämnet kan vara bra till så jag skrev upp det. Köpte en burk på hälsokost, även en egen BT-mätare, BT sjönk och att jag fick meddelandet berodde nog på att jag var väldigt illa ute.
Sen hittade jag orsaken också, infektioner i käkarna, fixat med speciell metod (n2) och annat ska man inte använda förstod jag snabbt efter lite studier. Idag ligger mitt BT stadigt på 150 :)
Tänkte på att det är ju massor av folks som pumpar i sig en massa mediciner helt i onödan livet ut och får biverkningar. Eller egentligen att sjukvårdspersonal pumpar detta i folk.
Det är nog inget nytt för er här.
Man borde kunna kalla en del läkare för "dråpare" eller "misshandlare".
Jag såg ju hur jag själv var på väg in i detta träsk.
Läkarna har nog kul på sina fester med läkemedelsbolagen.
Vem minns inte damen som klev upp ur sängen efter elva år då någon glömt ge henne medicinerna.
#9 Vi får väl utgå från att sjukvården har patientens bästa för ögonen och dessutom kommer de flesta läkemedel från växtriket från början.
#10 Dock kan det vara bra att själv hålla koll på medicinernas innehåll, även de ämnen som inte är direkt aktiva. Särskilt om man är t.ex. laktosintolerant.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#11 Självklart, kunskap är aldrig en börda. (Mina barn är laktosintoleranta och jag är allergisk mot vissa vaccinkomponenter) Men att tro att läkarvetenskapen försöker förgifta en tycker jag är fel. Många medicinska och kirurgiska behandlingar skulle inte vara möjliga utan dagens läkemedel.
#12 Jag håller med till fullo - däremot vet jag att man måste hålla ögonen öppna då "likvärdig" medicin inte alltid är det på alla plan.
Som vanligt ska man inte slänga ut barnet med badvattnet, vare sig man använder skolmedicin eller alternativ. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#13 Så sant :)
Kan man använda samma saker mot trötta/svidande ögonlock som mot mörka ringar under ögonen? Isåfall kan man ju testa te eller gurka. Åtminstone borde det kännas skönt…
Vill också poängtera som en ovan(för) skribent att kortison inte är att föredra till ögonen. Läs bipacksedeln för att vara säker på att kunna använda en produkt på en så känslig plats som nära/på ögonen.

Ja just det, gurkskivor är ju toppen på ögonlocken!
Hur gjorde du saltskrubben? Jag har bara gjort lös skrubb innan:)
Måste prova gurkskivor också, sprayat vatten är nog det bästa hittills, jag tror jag ska skaffa en luftfuktare och ställa vid datorn.
Gurka innehåller massor av vatten och kanske något annat men jag ska nog undvika saltgurkan jag har..
Jag vet inte i vilken utsträckning som läkemedelsbolag vill göra människor beroende av dyra mediciner livet ut, i onödan.
Jag vet dock att de flesta i mitt ställe skulle ha hamnat i "Losartan-fällan" livet ut. Med många biverkningar på vägen.
En del läkemedel härör ur växtriket, visst, men många är framställda från grunden på kemisk väg. De flesta kan man vara utan med bättre alternativ i just växtriket. Ett fåtal är bara positiva och de flesta sjukdomar och krämpor beror på förgiftningar vi själva orsakat under årtusendena.
Det ska visst handla om hud här men jag kan inte låta bli att meddela att enligt en ganska färsk undersökning så har 93% av alla obducerade käkar sjukliga förändringar under rotfyllningarna. Därför att de kära "vetenskaparna" i alla år har använt en usel metod och socialstyrelsen i det längsta förbjöd en långt bättre metod.
Detta beroende på stolthet i yrkeskåren.
#18 Vi har tydligen helt olika uppfattningar och erfarenheter så vi kan diskutera detta till leda men de flesta blir inte friska från hjärtsvikt och/eller högt blodtryck (som losartan är mot) av zink utan mår bäst av mediciner som är avsedda för detta.
#17 googla salt cubes recept - melt and pour, då hittar du lite. Var bara snabb med att hälla i formar (silicon eller plastfolieklädda) direkt efter att du tillsatt salt i glycerinet för det stelnar fort!
Tack snälla för tipset!:)2
#21 om du gör det får du gärna posta resultatet :-)