Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3785 ggr
inca
0

Skönlitteratur tips

Skulle så gärna vilja ha en tråd där alla kan lämna tips på bra och sköna romaner :) har för mig att det fanss en men hittar den inte så jag gör en ny.

Har precis fått en bok som verkar riktigt spännande.

"Staden som slutade andas" av Kenneth J. Harvey

Besynnerliga händelser utspelar sig i den lilla kuststaden Bareneed i New Foundland.
Mytiska figurer som förr existerade endast i sjömännens historier dras upp ur havet. Perfekt bevarade lik av bybor som för länge sedan försvann till sjöss sköljs upp på stranden. Och plötsligt drabbas stadens invånare av en mystisk sjukdom som gör att de glömmer bort att andas.

När sjukdomen fortskrider slutar offren tala och plågas av mörka tankar och begär. Under tiden har det en gång blomstrande torskfiskeriet stängt och människor finner
istället sina nät fulla av bisarra varelser motsvarigheterna till de legendariska väsen som existerat i bybornas skrönor i generationer.

Nyskilde Joseph Blackwood har återvänt till sin släkts hemstad för att semestra med sin dotter och besöka sin farbror. Han hoppas på tre lugna veckor i den idylliska miljön. Men när den lilla flickan blir lekkamrat med anden av grannens avlidna barn, förstår han att hans dotter lider av något slags övernaturlig plåga.

En gammal dam, Eileen Laracy, förstår gradvis vad som händer. Andningen är inte längre en omedveten automatisk handling för Bareneeds invånare vilsna i både tid och rum har de förlorat en grundläggande del av sin identitet.

skogsgubben
0

Anastasia Wahls Klittydeckare, kan de klassas som skönlitteratur? Oskyldig

Om inte annat så är det mitt tips. Om man klarar av lite vågade grejer. Ej lämpliga för barn. Skrattande

inca
0

Porr.  Ja de är skönlitteratur :-)

inca
0

MER! Nån bok har ni väl läst? Förvånad

varulven
0

Harry Potter!!! ;) men jo men dom ÄR faktiskt bra! :)

inca
0

Ja de är de varulven, väldigt bra :-)

jezzika
0

Förra sommaren läste jag en serie böcker skrivna av Saga Borg. Det är ett par stycken åtta är dom uppe i nu ska bli nio. Handlar om völvan Siri. Lättläsa böcker att sluka regniga dagar lr i solen:)

chapett
0

Ja! Potter-böckerna är jättebra! Eftersom jag är en "töntromantiker" Räcka ut tungan så får jag lägga till Jane Austens Stolthet och Fördom på den här listan… Glad

White_Star
0

Avalons dimmor (mist of avalon "eng") av Marion Zimmer Bradley ett måste för alla häxor/wiccaner. Läst både svenska versionen och engelska. Svenska sög. Kan också rekomendera The forest of Avalon och Priestess of avalon av samma författare.

Katharine Kerr  ska tydligen också vara bra men jag har aldrig kommit in i boken (daggerspell) varför vet jag inte.

valica
0

'Tigana' och 'Fionavar Tapestry' av Gay Gavriel Kay är det bästa jag någonsin läst!

inca
0

#8 Synd de är bra.

#9 Ja de är kanonböcker :-) Speciellt de om Fionavar tycker jag om. Keltisk mytologi och fantasy, underbart!

lightseeker
0

zip av elvira birgitta holm

EllinorF
0

Berättelser om Beskydd av Erik Fosnes-Hansen

Bybo
0

Hjälp..Jag har ju läst massor….Hm…kanske Påven Johanna skriven av Donna Woolfolk Cross?? Det är en söt historisk roman om en stark kvinna

Coturnix
0

Peter Nilson/Rymd väktaren.(Nordstedts 1995) Alla böcker skrivna av denne författare har jag uppskattat!

inca
0

Ni har ju läst en massa bra böcker. Härligt. Tack. Mer, fyll på Kyss

CarolineO
0

Sagan om Isfolket. Serien på 47 böcker av Margit Sandemo. Jag håller på med nr 17 just nu   och de e SÅÅÅÅ spännande allihop!!!

jwen
0

#16 Håller helt med dig. Jag har läst om hela serien 3 gånger och kan fortfarande tänka mig att läsa den. Margit Sandemo har även skrivit fler serier och hennes sätt att skriva är helt underbart. Klart rekommenderbart!!

Saga_S
0

Jo den har jag läst. Serien så att säga "trollbinder" tycker jag. Länge sedan jag läste den så nu har jag börjat på min andra omgång Glad

[Lady-Oona]
0

"Den mörka speglen" av Judith Merkle Riley är verkligen en roman att sjunka in i…..Det är lite verklighet blandat med fiction…La Voisin, Paris mest berömda Häxa och Spåkvinna (hon har funnits) under 1670-talets Paris….dekandenta hovet, konspiration, giftmord, djävulsdyrkan, svarta mässor, alkemi, kärlek…hjältinnan den unga Geneviéve på flykt från sin familj och La Voisin tar hand om henne och lär henne ett och annat.

Kan jag verkligen rekommendera dessa…något utöver det vanliga.

"Kvinnolkusten" av Pamela Sargent en framtidsvision, efter förintelsen som ödelade en hel civilisation, patriakatet historia och era var över. Ett nytt samhäller växer fram där  Kvinnorna har all makt.. Kärlek mellan man och kvinna är förbjuden sedan generationer till tillbaka. Männen lever jakt och fiskarliv utanför stora högteknologiska muromgärdade städer. Men mot alla odds så träffar en man och en kvinna varandra..

Sedan en annan av mina favvisar……"Att kött är hö" av Clifford D Simak…en bok som fänglsat mig många gånger tror att jag läst den minst 5 ggr! Science Fiction på hög nivå.

"Väggen" av Marlen Haushofer….Om en kvinna som blir kvar i en stuga i Alperna, plötsligt finns en osynlig vägg som stoppar henne att komma någonstans, något har hänt med Världen. Ett gastkramande drama om en möjlig framtida katastrof.

Ha det underbart i böckernas värld….Oona

Iram
0

"Rövarbruden" av Margaret Atwood tycker jag är en helt underbar bok! Den handlar om undersköna men ondskefulla Zenia och offren (både kvinnliga och manliga) som hon lämnar efter sig. Det är fascinerande att läsa om hur olika människor fungerar i pressande och förödmjukande situationer och M. Atwood kan verkligen konsten att berätta om det. Och Zenia är verkligen en intressant personlighet, nästan övernaturligt. En klassisk ondskefull häxa!

Räcka ut tungan

Wynja
0

Har just läst ut "Ashimas bok" av Caroline Giertz. Sträckläste!!! Ljus//Wynja

Shangalia
0

Den nionde Insikten:))

Riktigt Go bok minsann!

Idun
0

Grottbjörnens folk av Jean M Auel var rätt ok. Om man vill ha en mer faktabok tyckte jag the triumph of the moon av Ronald  Hutton är jättebra. Annars är mitt tips som vanligt Varsel av Stephen King

inca
0

Åh vad härligt med alla böcker ni läst! Ja Isfolket är ju en riktigt häxig bokserie älskar dem. Tack Alla! Fortsätt att tipsa Kyss det gör mig så glad.

Tänk på att jag är biblioteksassistent så kan jag förmedla era boktips vidare så andra får chansen att läsa bra böcker he he

LiLi
0

Terry Pratchets sanslöst roliga böcker om häxor o trollkarlar i Skivvärlden.

[Lady-Oona]
0

Åh…bara älskar Pratchet…har nog alla hans böcker…rekommenderas varmt….

varulven
0

ja! Pratchet är ju tokbra! :)

inca
0

Åh ja mormor Vädervax och Nanna Ogg älskar jag….och Döden, hans dotter och ja vilka personligheter i böckerna he he

LiLi
0

Gillade också Rövarbruden av Margaret Atwood. En annan bra bok av henne är Tjänarinnans berättelse. Ett kvinnoöde i scifi-anda.

Kvinnor som slår följe med vargarna av Clarissa pinkola Estés är en alldeles fantastisk bok som varje kvinna, och varför inte man, borde läsa. Vet inte om den kan klassas som skönlitterär, men den är full med läkande sagor, och bara måste nämnas.

Den senaste boken jag läste var Djävulen och fröken Prym av Paulo Coelho, och den kan jag varmt rekomendera. Samma författare har också skrivit den populära Alkemisten.

Tiril
0

Sagan om Isfolket är verkligen jättebra! Jag lästa ut alla 47 böcker på ungefär en månad.

Jag vill också rekomendera Häxmästaren av Margit Sandemo. Jag håller på med den serien, är på bok 6 (av 15). (Det är därifrån jag tog mitt medlemsnamn; Tiril. De namnet ska jag också döpa min framtida storpudel till.)

fairytindra
0

Jag läser just nu en bok som heter himlen på jorden av James Van Praagh.Den handlar om hur man får kontakt med sin andliga familj och sina vägledare. Den rekommenderar jag kram tindra

Wynja
0

I vilka av T Pratchett´s böcker är Mormor Vädervax o Nanna Ogg med? Håller på att läsa min första av honom nu "Små Gudar".

varulven
0

häxor i faggorna tror jag… och häxkonster

Stormhatt
0

#32 Det finns en triologi som börjar med "häxkonster"  tror jag, där kungen av Lanker blir mördad och Mormor Vädervax måste styra upp saker och ting. I nästa bok bär det av till Genua för de tre häxorna och i den sista så kommer de i närkontakt med älvorna. Fantastiska böcker! Kan rekommenderas varmt. Det är sällan man ligger dubbelvikt på golvet av skratt när man läser en bok, men Terry Pratchett skriver både smart och roligt. Även boken "Masker" handlar om mormor Vädervax. De kan dock vara en bra idé att läsa dem på engelska om man är van vid detta. En del av finurligheterna är lite svåröversatta, översättarna har dock gjort ett fantastiskt jobb på svenska också. De böcker som handlar om nattvakten i Ankh-Morpork är också otroligt bra. Jag blir oerhört avundsjuka på er som inte har läst dem än!

Stormhatt
0

En svensk bok som jag skulle vilja rekommendera är "Aprilhäxan" av MajGull Axelsson

Sovgott
0

Johanne Hildebrandts trilogi: "Freja, Sagan om Valhalla", "Idun, Sagan om Valhalla" och "Saga från Valhalla".

magma
0

Isfolket är mitt tips, som många andra här har skrivit om också- tror jag gått igenom serien tre eller fyra gånger…

En annan oförglömlig "serie" är krönikan om Thomas Covenant den Klentrogne, skriven av Stephen Donaldson. Böckerna är sex till antalet i tegelstensformat och minimal text, men så fantastiskt levande och gripande skrivna att jag kände både sorg och saknad när jag läst ut dem för första gången. De satt så bra i minnet att det tog nästan 10 år innan jag gav mig på dem för andra gången- jag fick hela krönikan av min lillasyster som skulle göra sig av med dem. Lycka! Annars så finns de inte att få tag på om man inte hittar dem begagnade eller lånar på biblioteket.

De handlar om en spetälsk, skild man som en dag blir påkörd av en bil. När han vaknar befinner han sig i en annan värld och en annan tid, och han är frisk. Dock vägrar han tro på det han upplever (därav hans benämning "den Klentrogne") eftersom det skulle göra honom vansinnig och splittra hela hans världsuppfattning. I den världen finns magi och under och naturen i sig självt är magisk men det finns ett ont hot. Covenant blir mot sin vilja indragen i kampen mot ondskan och inser att det är av den anledningen han förts till Landet…

Läs säger jag, och hör sen!Flört

Hennum
0

"Gunnlöds saga" läste jag för ett tag sen, den var bra. minns inte vad författaren hette, nåt isländskt.

och Simoqins Profetior av Samit Basu är bra. riktigt rolig! helt sjukt rolig faktist. Tror han är från indien, författaren…

jag började läsa om han thomas convenant… men jag tyckte inte de var så bra. mest tråkigt faktist. vet inte varför. får kanske börja igen nån gång, var kanske bara på fel humör då :) har dem på engelska hemma

serie som jag älskar är en av Patricia Mc Killip. hmm.. minns inte vad den heter. den handlar om Morgon. en av böckerna heter harpospel i vinden.. hopplöst att jag har så dåligt minne. helt underbara böcker iaf. hon skriver på ett väldigt speciellt vis, magiskt och lyrikaktigt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bappho_
0

Jag skulle vilja rekommendera författaren Dolores Stewart Riccio. Själv har jag läst tre böcker av henne. Charmed Circle, Circle of Five och Ladies making Mischief. Det handlar on fem damer som har ett coven och de springer på olika brott som de sedan löser.

Tycker också om Bell, Book and Murder av Rosemary Edghill och Kala Trobes "The Magick Bookshop" och "Magick in the West End".

/Bappho

magma
0

#38: När jag började läsa krönikan så tyckte jag första halvan av första boken var apjobbig och ganska trist. Men efter som sagt ungefär halva boken så vände det och blev bättre för varje sida… Prova igen.Flört

inca
0

#40 Jag har läst dem  :) Jag gillade dem. Faktiskt sugen på att läsa dem igen.

"Sagan om Belgarion" av David Eddings med min favoritbesvärjerska Polgara (serie) och Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant den Klentrogne var de första fantasyböcker jag läste för en oherrans många år sen

Tunrida
0

Jag läser mycket, har alltid minst en bok på gång. Oftast numera är det böcker om sånt som intresserar mig och som jag kan ha nytta av i min utveckling som häxa.

Men här gällde det ju skönlitterära böcker. :-) Och jag läser gärna såna också, ibland kan jag riktigt längta efter att få sätta tänderna i en riktigt bra bok av fiktiv sort. Drömma mig bort, leva mig in i en annan värld och se hur det är där. :-)

Den senaste skönlitterära boken jag läste, var "En geishas dagbok" av Arthur Golden. Snubblade över den på ett ställe där de säljer begagnade böcker och jag kände igen titeln, det har ju gjorts en film efter den boken.

Boken var riktigt bra! Jag kunde inte lägga den ifrån mig när jag väl börjat. Intressant läsning också, man får en inblick i hur det var att vara geisha på 30-talet. Flickan som boken handlar om hade det inte lätt alltid.. 

När boken var slut kändes det lite tomt så där som det kan göra ni vet, när man läst de sista raderna i en bok man gillat. Jag gick och hyrde filmen, var nyfiken på hur den skulle vara. Filmen var okej, men har man läst boken så kändes filmen lite fattig liksom. Boken är förstås mycket mer djupgående och så var det saker i filmen som inte stämde överens med boken, vilket irriterade mig.

Men, det var ändå imponerande att se hur de japanska skådespelarna lyckades med sina roller. De allra flesta talade nämligen ingen engelska alls och filmen var på engelska.
De lärde sig helt enkelt replikerna fonetiskt och detta visste jag inte när jag såg filmen. Man trodde verkligen att de alla var engelskspråkiga. Rätt imponerande faktiskt. :-)