Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 1642 ggr
Manutar
3

Fick mig en läxa..

Under den senaste veckan har jag blivit av med viktigs redskap… Först råkade min sambo bryta min trummpinne (inte så farligt), sen kan jag inte hitta några föremål jag brukar använda i ritual OCH sen har min älskade trumma gått sönder, alldeles av sig själv :( Skitigt! Så… Jag känner mig lite naken. Men får nog skylla mig själv, jag har flyttat alltför mycket på att göra vissa saker jag blivit ombedd att göra av de makter jag arbetar med. Borde ju veta bättre, men vissa saker lär man sig tydligen bara genom bakfoten. Så nu har jag en tid av gottgörelse framför mig, vet precis vad jag måste göra.  Passar ju bra just nu, denna tid av året, runt vintersolståndet, då jag brukar ta mig tid att se djupt inåt, in i det djupaste mörkret, att rannsaka mig själv, mitt liv och mina motiv. 

Jag undrar hur ni förhåller er till redskap, tycker ni de är oumbärliga? Har ni blivit av med redkap/föremål viktiga för er och hur påverkade det om alls?

Manutar
0

Skrev lite tokigt. "föremål jag brukar använda i ritual", jag använder föremålen mest när jag reser.

Praefatio
2

Intressant ämne!

Jag är uppvuxen med samma teori som du har, att om någonting bara försvinner eller går sönder, så gör det det av en anledning. Mor min har alltid sagt det.

Jag har inte speciellt många permanenta redskap, faktiskt. Det mesta jag använder är förbrukningsföremål som ljus, örter, salt, honung, jord, vin… Hade en redskapsperiod under mina år som wiccan, men det kändes aldrig riktigt rätt, allt kändes som rekvisita och jag ogillar känslan av att det jag gör är teater.

Nu går jag efter att allt jag har ska ha ett tydligt praktiskt användningsområde, inte bara ett symboliskt sådant. Har vackra kärl av olika slag att förvara saker i, en kittel att bränna i, en fågelvinge att sprida rökelse med och en bra (och vacker!) kniv att skära med men inga stavar, symboliska bägare, rituella knivar eller permanenta symboler för t.ex. gudomar eller element.

Jag saknar en ordentlig trumma med djupt, härligt ljud. Det är nog det enda.

Ska kanske tilläggas att jag inte har någonting emot användandet av redskap. Det passar bara inte mig, och det är ganska skönt att slippa fästa sig vid saker och, som du skriver, göra dem oumbärliga.

Spådomsredskap har jag ju däremot. För några år sedan bestämde jag mig för att prova på tarot och köpte två lekar som jag verkligen älskade. Tyckte mycket om att sitta och bläddra bland korten men blev aldrig riktigt klok på själva spådomsformen. Blev därför inte det minsta förvånad när korten en dag var borta. Puts väck. Letade som en toka i varje vrå, men konstaterade snart att någon troligen försökte säga åt mig att tarot helt enkelt inte var min väg att gå. Tre år senare är lekarna fortfarande borta.

skogsbergs-anna
0

Jag har ju alltid tyckt att mina händer och kropp är bästa redskapet men nu har jag börjat använda min stav regelbundet. Fast jag skulle inte stå handfallen utan den.

Gör hellre fel än inget alls.

Manutar
3

Jag ser knappast föremålen som oumbärliga, jag heller. Mitt allra viktigaste redskap är nog min röst. Samtidigt så tänker jag att föremål kan inneha/samla kraft. Vad tänker ni om det?

Bappho
1

Jag har magiska verktyg som varit med mig nästan hela livet och jag tillhör dem som upplever att ting kan ha en inneboende kraft. Vet inte om jag råkat haft sönder eller på annat sätt förlorat något dock.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
1

#5 Jag håller med Bappho. Saker har eller får en egen inneboende kraft. Förlorar man dem innebär det inte att allt går åt pipan, däremot kan det betyda att man har en hel del jobb och väntetid framför sig om man vill ersätta objektet, eller att man måste vända sig till den som gjorde det åt en för att få ett nytt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Manutar
3

Jag ser på saken ungefär som ni #5 & #6.
Jag är också en av dom som vill göra allt (som går) själv, älskar att hantverka, och om jag inte kan så lär jag mig. Och lärandet sköter jag oftast också för mig själv. Jag är också en stor estet, det ska se rätt ut. Så, jag har lite överskott på en del redskap för att jag gillar att tillverka dem! Heh. 

Men vet ni, jag har fått tillbaka allt som försvann, när jag började utföra det jag blivit ombedd så låg plötsligt sakerna framme. Tyvärr lagade sig inte trumman av sig självt, men det klarar nog jag av.

skogsbergs-anna
1

Roligt att det löste sig. Jag har tänkt att om saker/redskap går sönder/försvinner så är det en mening med det; att man inte ska använda det redskapet mer eller lära sig göra ett nytt, kanske ändra dess utseende eller energin i den.

Gör hellre fel än inget alls.