Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2579 ggr
[Regina86]
0

Attraktionslagen

http://haxor.ifokus.se/articles/51030455d4ebea5d511b33cc-honey-jar-spells-och-andra-sotningsformler?discussions-1

På denna länken började jag diskutera kring attraktionslagen och ritualer/besvärjelser men blev ombedd att starta en ny tråd om detta och då gör jag det eftersom det här är någonting jag undrar hur ni tänker kring. Om man klickar på länken kan man läsa vad jag skrev om ämnet.

Så vad anser ni om detta? Är attraktionslagen någonting ni använder er av eller tycker ni att det är två helt olika saker? Motivera gärna varför och vad ni tycker om saken.

Jag själv får känslan av att det är samma sak eftersom det är energi de båda handlar om. Attraktionslagen innebär att man drar till sig det man tänker. Man skapar en tankeform och sänder ut den och drar magnetiskt till sig detta man skapat på exakt samma frekvens.

I mina böcker står det att detta handlar om energi, sin aura och kärlekens magi. Man bygger upp tankeformer och känner kärlek för detta. Det är detta man vill uppnå - men man kan även dra till sig det motsatta. Alltså negativa frekvenser skapat av negativ energi.

Fungerar inte ritualer/spells/besvärjelser på samma sätt förutom att vid dessa kan man använda sig av redskap, ramsor med mera? Det är denna uppfattningen jag fått av det hela.

Vill påpeka att attraktionslagen är oberoende av religion utan verkar från tankeformer, tankens kraft, auran och chakran. Man skickar upp energin till universum, gudar/gudinnor osv. Om detta ämne har det även skrivits om krafthand, magiskt glitter, användning av ljus för fokus osv. Jag blir så förvirrad för i mina ögon ser det likadant ut.

Det är därför jag fick upp frågan om att ska man verkligen släppa ritualer/spells/besvärjelser helt och kan positiv energi också försvaga dess effekt genom att man drar till sig av energin från ritualen? Förstärker det inte om man gör detta?

Jag är kluven. Berätta gärna hur ni ser på saken.

Bappho
3

Hur fungerar attraktionslagen om man hjälper andra?

Om någon vill ha hjälp att bli av med en förbannelse? Eller om någon har en problematisk granne som ställer till med en massa trubbel och som man vill ha väck? Eller den vanligaste förfrågan, när någon vill ha tillbaka sitt ex?

Om man utfört något man vet fungerar, behöver man då återvända och göra det igen?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[stass]
3

Hur menar du med attraktionslagen? Menar du att tänka positivt eller att upprepa en positiv fras? Det kallar jag affirmationer. Eller tänkte du på någonting annat?

Affirmationer är när man med positiva fraser/tankar bankar in ett budskap som (efter upprepade veckor/månader av bankande) ska nå ens undermedvetna. Och på det viset realiseras genom att ens egna värdering och tankemönster om vad man är värd, vad man kan få osv förändras -->bara man tror att man kan, kan man genomföra och uppnå förändring.

Moderns magi är ofta energi kanalisering med visualisering som verktyg för att rikta och "programmera" energin, innan man släpper den lös på olika sätt.

Mer traditionell magi inehåller kraftord, föremål och "ingredienser" som redan har en inneboende kraft osv

Eller så görs det med hjälp av väsen och andar som efter instruktioner verkar av sig själva. (Tankeformer skapade av en själv inräknat)

Att lika drar lika är inte helt fel (om man vill kalla det attraktionslag eller ej) honung för att söta är ju ett bra exempel, dockor osv. Det kallas sympatisk magi men jag tror och tycker att det ligger mer i det speciellt då man tänker på personliga spår och liknande, än att bara "spegla" ett hjärta för kärlek.

Praefatio
1

Som sagt, det här är ett intressant och aktuellt ämne som verkligen förtjänar en egen tråd. Att reda ut vad var och en tycker är magi är spännande. Hoppas på många svar (och en trevlig ton, trots att vi kommer ha många olika åsikter)!

stass är inne på flera punkter som är viktiga för mig.

1. Affirmationer och magi är två skilda saker för mig. Affirmationer är, som stass säger, att banka in ett budskap tills det sitter i ryggraden. Det leder mina tankar till det som många moderna traditioner anser: att man själv är den som skapar magin. Att man genom att rikta energi och tankar mot ett mål, kan komma till det. Det här tror jag också på, men på ett mer psykologiskt plan. Självklart kommer man dit man vill om man intalar sig själv att man är på väg dit, så till den grad att både jaget och det undermedvetna blir helt inställda på det!

2. En del saker, handlingar, symboler, ord etc. har i många traditioner (gud, vad jag tjatar om traditioner hela tiden…) genom tiderna haft magisk kraft. Det har de så att säga alldeles av sig själva, och man behöver ingen tankekraft för att göra dem magiska. Det här är magi i sin renaste form, enligt mig.

3. Attraktionslagen för mig betyder något annat än det som tas upp i trådstarten. För mig betyder det just att lika ger lika. Exempel på detta, som direkt poppar upp i huvudet pga artikeln jag skriver just nu, är att en gravid kvinna kan krypa genom fosterhinnan från ett föl för att underlätta sin egen förlossning. Ston, hästmödrar, har ofta lätta och relativt smärtfria förlossningar och eftersom lika ger lika så får man själv en smärtfri förlossning om man tar kraften från fosterhinnan.

Slutligen kan man förstås ta hjälp av olika makter, gudar t.ex, genom bön och offer, eller låna kraft från väsen, växter och djur runt omkring oss genom olika ritualer. Det sistnämnda kan man nog också kalla magi, enligt mig.

[Regina86]
0

Det är just det som denna attraktionslag, som den blivit kallad, fungerar. I grunden handlar principen om att överväga allting med positiv energi. Har man en irriterande granne eller person i sitt liv så är det lätt att börja känna negativitet för detta och då drar man bara till sig mer av detta. Kaka söker maka som man brukar säga. Om man istället överväger situationen med positiv energi kan man förändra situationen och det blir ett minne blått.

Man kan till exempel göra en övning som kallas den magiska vägen ut ur negativitet.

När man med magi försöker få tillbaka sitt ex är det i grunden samma sak eftersom man sitter väll inte och fokuserar på det dåliga man haft och negativt om personen. Man fokuserar på förlåtelse, det positiva och föreställer sig hur allting kan bli bra igen. Och principen med denna attraktionslag fungerar likadant. Det är därför jag blir så kluven.

Jag har arbetat med magi i väldigt många år och kom på dessa böcker för ett halvår sedan och har nu lusläst igenom allihop. Dom har helt olika "inriktningar" eftersom dessa böcker inte vad det skrivits har något med häxkonst att göra men jag ser så många likheter att jag bara måste fråga er detta hur just NI ser på detta och om ni arbetar med det här på något sätt eller inte.

Hör dessa saker ens ihop???

Detta har just blivit kallat attraktionslagen. Den handlar i grund om att man drar till sig det man tänker/känner med andra ord kallat en tankeform. Det kan både vara positivt och negativt men det är det positiva man vill uppnå. Böckerna menar att allt i grunden har med kärlekens magi att göra. Är något bra i livet - till exempel din hälsa så har du känt kärlek/tacksamhet mot detta. Är något minde bra - till exempel ditt jobb har du känt mindre/inget alls kärlek/tacksamhet mot detta.

Lagen handlar om att man är magnetisk och drar till sig med tankekraften. Det som du skickar ut - måste komma tillbaka till dig på samma frekvens.

Jag är som sagt kluven. En uppfattning jag fick var att föremål, oljor osv är saker som förstärker detta dels med deras inneboende kraft som du säger och dels för att man lättare fokuserar på t.ex kärlek med ett rött/rosa ljus osv. Att en ritual/spell kort och gott är ett sätt att förstärka detta.

Men jag kan mycket möjligt ha fel och det är därför jag frågar er vad ni tycker om ämnet. Vad jag förstått är attraktionslagen inget på egen kategori utan den inneboende kraften vi har oberoende av religion.

Praefatio
3

#4 Jag tycker som sagt att det du pratar om är vanlig, hederlig psykologi :) Effektivt. Inte magi, men inte sämre för det.

[stass]
3

Ja man kan fokusera bättre (eftersom färger,dofter, symboler undermedvetet kan trigga igång)med rött ljus för kärlek och liknande, lika drar lika och lika ger lika. Jag tror ändå det finns mer i det än att bara spegla, vissa saker funkar andra inte lika bra exempelvis. Men då är det delvis modern magi som bygger på energi kanalisering, dvs själva utförandet eller ingredienserna saknar en självständig inneboende kraft. En tankeformer för mig är när man upprepande gånger ger samma känsla (energi eller kraft) tills det skapar nått "eget" och självständigt, någonting som kan misstas för en ande/närvaro tex. Jag tycker också att positivt tänkande är ett bra sätt att applicera i livet. Det gör att man rannsakar sitt inre och blir mer medveten om vad/hur man tänker och på det viset kan komma ur gamla banor. Det håller en också mentalt stark på ett sätt så man kan "ducka" lättare skit på ett annat sätt. Men jag skulle inte kalla det för häxkonst eller magi. Jag tänker ibland på vissa ritualer såhär: det har utförts av många på samma sätt med samma ingredienser. När jag gör exakt likadant sätter jag igång en mekanism. Återvänder vi till #1 frågor så är ju attraktionskraften ganska verkningslös om man ska göra nått för någon annan. Resonemanget bygger också på att positivitet och kärlek kan övervinna allt, vilket jag tycker är overkligt. I min mening är inte alla ens lika mottagliga för kärlek och positivitet (jobbig granne/kollega/ex) som för nått hårdare. Att allt också vibrerar tillbaka till en på samma frekvens får mig att tänka på alla magi-straff-lagar och jag tycker mig inte se alla människor själva med sina tankar manifestera sitt lidande.

[Regina86]
0

Det kan klassas som psykologi men det handlar även om något så mycket mer. Det handlar om kraften i dig men även om magin i universum som också existerar bland häxkonst. Det handlar så mycket om liknande saker att jag undrar om det på något sätt är sammanflätat som två olika saker men som kanske är grunden har liknelser. Energi, magi, universum..

Är det inte samma kraft som man brukar på olika håll?

I boken står det att allting är energi och att man är en energimagnet som kan förse det man vill ha. Det står även att man är en andlig varelse och att man håller i allt med sin medvetenhet.

För mig kändes böckerna som en bra grund att ha innan man börjar studera häxkonst. Den har gett mig mycket information men lämnar mig samtidigt med frågor - för en icke-häxa kan detta ge väldigt mycket till ett positiv sätt att leva men för mig får jag kluvna tankar om att antingen är detta sammanflätat eller krockar på helt olika håll.

Är det inne denna "kraft" inom oss som häxor arbetar med?

Det tar mig också tillbaka till detta med ritualer/besvärjelser och om man bör glömma dom eller ha dom i tankarna. För attraktionslagen i mig säger att jag ska fortsätta fösa på positiv energi/ritualens energi och tro stenfast på att det kommer fungera. Medans jag hör på andra håll att man ska glömma detta.

Om vi tar ett hypotetiskt exempel: Jag gör en ritual för att få tillbaka ett ex.

Jag gör då som jag alltid gjort och hämtar fram stenar, röda ljus, oljor, ramsor med mera som passar in på just denna ritual och gör den på "häx-vis" Jag avslutar sedan ritualen och ställer till exempel ljusen i fönstret.

Ja då ska ju detta vara klart. Nu ska jag inte tänka på ritualen och på detta sättet har jag alltid arbetat förut.

Men då är attraktionslagen i mig där och säger att jag ska fortsätta tänka på exet, hysa över med positiv energi, redan känna att det fungerat och alltså tro stenhårt på detta och bara ösa med positiv energi. Där krockar ju precis ALLT då.

Det är på sådana här situationer jag blir kluven och undrar om ritualen verkligen förstörs om man tänker på den och personen i fråga. Att negativt drar bort energin från ritualen är jag redan medveten om men gör verkligen positivt samma sak? Denna attraktionslag är fortfarande ny för mig men den ger mig så många tankeställare och ifrågasätter mitt sätt att arbeta med magi.

#6 Enligt författaren i boken drar man till sig det man är på samma frekvens som. Det kan hända negativa/dåliga saker för vem som helst vart som helst i världen och det kan ingen rå för, men den handlar om hur man tacklar detta och om man sätter stopp för samma dåliga frekvens eller om man omedvetet med negativitet inbjuder mer.

Och att hjälpa andra handlar denna attraktionslag också om. Jag ska försöka slå upp sidan och läsa mer exakt vad som skrevs.

Praefatio
3

Jag hör vad du säger och jag uppskattar din passion. Det låter som att du har hittat en bok som tilltalar dig oerhört mycket och har förändrat din syn på livet och din omgivning, och som har färgat dig mycket. Jag har läst andra böcker som haft samma effekt på mig, och har färgat mig. Jag tror väldigt annorlunda än du gör.

Vi talar därför väldigt olika språk. Du talar om universum, andlighet och energier, om chakran och auror. Det märks att dessa begrepp är viktiga och centrala i din tro, men av min tro är de inte en del alls.

När du då ställer ledande frågor som "Är det inte samma kraft som man brukar på olika håll? Är det inne denna "kraft" inom oss som häxor arbetar med?" så blir det därför svårt för mig att svara någonting annat än "Nej", eftersom jag inte arbetar efter samma teorier som du gör.

Samtidigt vill jag inte svara på det viset, för då låter det som att jag tror att det jag tror är det enda rätta och så är det inte.

Jag återkommer med ett bättre svar imorgon, när jag inte är så trött. Just nu kan jag nämligen bara konstatera att vi har helt olika uppfattningar om vad magi är, och att vi har helt olika syn på vår omvärld. Där du ser universum, energier och auror ser jag någonting annat.

[Regina86]
0

Jag förstår exakt vad det är du menar och det är just detta jag vill komma fram till.

Sen vill jag påpeka igen att jag arbetar inte efter attraktionslagen, detta är ett ämne jag har hittat i ett par böcker som på sätt och vis tilltalar mig men samtidigt så gör det mig kluven.

Hade jag följt denna lag hade jag inte ställt frågor utan jobbat utifrån den och möjligtvis ställt frågor angående ENDAST attraktionslagen på något forum men nu ställer jag den här hos er eftersom det krockar för mig som häxa och att jag jobbat med häxkonst så länge.

Det krockar så oerhört mycket för jag ser likheter och som häxa har jag också jobbat med energi dock på ett annat plan men energi i grunden. Det snurrar runt så mycket i huvudet att jag omöjligt kan utföra en ritual just nu och då ser jag detta som ett problem.

[Regina86]
0

Nu har jag precis tittat på en video som troligen gav mig alla svar jag sökte. Hon förklarade just detta med häxkonst och attraktionslagen. Hon separerade häxkonst och magi och menade att attraktionslagen är att praktisera magi men inte häxkonst. Skillnaden var jag förstod var att personer som praktiserar attraktionslagen endast använder sig av sin egen magi medans personer som praktiserar häxkonst också drar magi från andra saker som till exempel örter, månfaser och oljor.

Jag är beredd att hålla med henne men innan jag drar någon slutsats hade jag gärna velat veta vad ni tycker om saken. Här är en länk till videon och hon börjar prata om just detta vid 03:27: http://www.youtube.com/watch?v=NFfdwHZ6nOs

Och då börjar jag tänka som praktiserat häxkonst att kan man inte använda sig av både och? Dom behöver väll inte nödvändigtvis stöta ut varandra? 

Ritualer skulle jag klassa som häxkonst och inte attraktion så där kanske man ska släppa ritualen direkt och jag borde kanske fortsätta med det. Men om jag drar åt mig samma sak (vi tar exet igen som exempel) med attraktionslagen ja då drar jag ändå på något sätt energi från just den ritualen genom att jag tänker och föser energi till exet? Kan någon som är lite kunnig ge mig svar på detta för jag har aldrig krockat på detta sättet innan.

Så det är alltså ingen som använder sig av attraktionslagen? Om det är någon annan där ute som använder sig av attraktionslagen hade jag hemskt gärna velat höra hur ni tänker om detta!

Bappho
0

#4 Det jag undrade var hur man använder "attraktionskraften" (så som du beskriver den) när man hjälper andra? Dina exempel var hur man hjälper sig själv.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Kuutar
4

Du har alltid bara dig själv att skylla eller tacka på i slutändan. Och det tror inte jag på. Det vore att förminska och förenkla själva Livet.

[stass]
5

#förutsatt att attraktionskraften är lika effektiv som låt säga en beprövad ritual. Man ska släppa sin ritual efteråt, positivt negativt spelar ingen roll, när du tänker på den "låser" du den. Jag har en sugar jar jag skakar till ibland, när jag minns att jag har den sedan försöker jag glömma den igen. Det är ju en variation på att återupprepa. Om du känner att du har mkt mer att ge än bara en engångsritual kanske en återupprepande ritual (7 eller 9 dagar) är bättre och du kan släppa det lättare efteråt. Jag måste säga Nej, för mig finns det inte bara en kraft som är en och samma. Då kommer jag också att tänka på "working both hands" uttrycket som kort och gott betyder att inta alla lika begåvade att arbeta med allt. Vissa har lättare för kärlek, någon annan för kaos och nedbrytning, somliga kan båda. Och att olika människor är mottagliga för olika. sådana där böcker är ofta väldigt välskrivna och man känner sig "upplyst" efteråt. Jag tror detta delvis beror på att man väver in det som är helt socialt logiskt och kallar det för en del av universums kraft.

[Regina86]
0

#11 Jag skrev att jag skulle leta upp sidan i böckerna som handlade om att just hjälpa andra. Ska se vad jag hittar.

#12 Det håller jag med om, jag tror inte riktigt på att det är så. Ett positivt sätt att leva är alltid bra men allt dåligt som kan tänkas hända är ingens fel och det tror jag inte böckerna menar heller. Det skrevs just om hur man tacklar detta.

#13 Då antar jag att dessa två saker krockar alldeles för mycket med varandra för att jag ens ska kunna bruka denna kraft. Eller i alla fall så blir den begränsad. Ett gladare liv har jag fått, jag känner mig mycket mera glad men det kanske stannar där för mig. Brukar jag den för att dra till mig kärlek, förbättra relationer eller hypotetiskt ta tillbaka ett ex tror jag dom krockar ut varandra och jag blir utan effekt.