Historiskt om ölbryggning
När jag reste i kväll fick jag smaka på söt öl/mjöd så jag slog upp detta. http://sverigesbryggerier.se/ol/historia/julolet-och-dess-historia/
Gör hellre fel än inget alls.
Jag föredrar faktiskt att dricka mjöd framför de flesta andra alkoholhaltiga drycker. Det var en vän till mig som lärde mig dricka det vid ett midsommar solstånds firande för ett antal år sedan. Han brygger även sitt eget mjöd och påstår att man får den absolut bästa smaken om man lägger i en äppelklyfta i mjöden när den har läst klart och ska lagras.
Det finns mycket tro och trolldom runt ölbryggeri och brännvinstillverkning. Jag hittar inte vart jag läst allt men här är ett citat ur "Svartkonst och läkebok" från Lännäs, vad man skulle göra om brännvinstillverkningen blev skämd: "Hav i beredskap 3 stycken väl använda hästskohalvor, gör dem glödheta i elden och släck dem i karet så är det botat."
Gör hellre fel än inget alls.

Trolldom kring brännvinstillverkning är nog inte så stor eftersom brännvinet är en ny dryck som når Sverige först i samband med trettioåriga kriget. Destillerat vin (brännt vin) har dock använts ute i Europa tidigare. Däremot har man i mera modern tid utnyttjat alkohol för att lösa ut olika ämnen ur bland annat växter som inte är vattenlösliga.