Häxhatt
Hej
jag undrar om ngon kan bistå mig med beskrivningar på häxhattar? Jag har nyss kardat ut ull från mina Gutefår så jag skulle bli väldigt tacksam om någon kom med beskrivning av olika slag. Går på ett rehab program och skall ordna mina egna arbetsaktiviteter. har arbetsskada i bägge armbågarna men att hantera ull är ju ganska så lätt tyng så ullarbeten kanske kan bli bra för mig.
Tacksam för ideer
Cariebien wind

Kanske vi har ett proffs här på Häxor, kan ju hoppas;) Kanske någon har lust att skriva en artikel om häxhatten med beskrivning?
Jag har tyvär ingen…
MVH Isnornin

Jag är så nyfiken på din ull, jag älskar ull!! Har du till försäljning?
MVH Isnornin

uff, det tänkte jag inte på, har ju nyligen efterlyst om det var någon här som hade ullgarn att sälja, eftersom jag håller på att sticka mig en livs-kappa. Så jag är också intresserad av att köpa, om du har något ull-garn att sälja vill säga, caribienwind

#3 har du beskrivning på din härliga kappa som du vill dela med dig?;)
MVH Isnornin

oj, menar du en stickbeskrivning eller, beskrivning på hur jag tänker och väljer och går tillväga?

#5 Jag tror jag fattade hur du tänkte:) så gärna stickbeskrivningen om du har lust. Min dotter som är 13 år har lovat att lära mig;) Jag kan sticka, jag kan inte svenska ordet för vad den stickningen heter, hon har sagt att hon ska lära mig resten, andra metoder:)
MVH Isnornin

Här är en sida med beskrivning på hur man tovar en riktig häxhatt.
http://www.geocities.com/sallypointer/pointypictures1.html
Visst skulle det vara kul med en riktig hattmakardag någon gång? Om man väntar till våren kan man hålla till utomhus och slaska.

Iram, vilken jättesöt häxhatt! Men hur mycket ull behöver man? Om jag ska vara lat och t.ex. köpa på Panduro 
Eller någon som vet nåt bra (och billigare kanske) ställe att köpa tvättad kardad ull att tova av?
Gärna växtfärgad (eller tips på växtfärgning så jag kan göra det själv).
Hade iaf behövt veta hur mycket jag borde behöva… Det säljs i påsar om 200 gram…

Är det någon här som har gjort en hatt?? behöver inte vara ull, skulle vara roligt att se!
MVH Isnornin

ingen?
MVH Isnornin

neej, men jag GÖR gärna en, gärna, som sagt vad

Ska åka till Lailababa och hattmaka en dag före träffen är det tänkt. Följa?
:-P

Ja tack!
MVH Isnornin

jag har virkat en häxhat.. den blev för liten för mitt dreadade huvud.. men den blev helt ok.. säg till om beskrivning är intressant. :)
Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få beskrivningen på häxhatt av dig Lorelai :)
Har sökt efter en bra beskrivning, men inte hittat nån än.
Virkat en häxhatt? Låter intressant :) Jag är också lite nyfiken på beskrivningen till den Lorelai :)

#15 Intressant!:) Om du kan lära mig att virka vill säga. En illustration publicerad, tycker jag vore roligt! Jag har längtat efter att få se den där virkade hatten!
Nu har vi tvättat ull, torkat ull och kardat ull…så nu ska det bara tovas också…kan ju börja med att göra en liten, liten hatt som passar till någon liten… (Det är Värmlandsfåret Saras ull)fem häxhattar till hennes bruna långfibriga ull!:D

Jag skall skriva en beskrivning.. Jag skrev enigår.. men den var det ingen som skulle begripa sig på. :P Så jag skall skriva en som folk kan förstå.

#18 du måste visa hatten sen!!!
MVH Isnornin

ok.. ett: antal luftmasker så det räcker runt skallen.. gärna löst.
Dem virkas samman med en s.k smygmask. Man tar upp varvet genom att på det virka tre luftmasker. För att sedan fortsätta med stolpar.
två: Man kan snabbt se en form tas. Hur snävt lutningen skall vara beror helt på hur man vill ha sin hatt.
Med det här sätte att virka som jag nu visar blir det som en liten sömn synlig. Det kan rådas bot på genom att byta virkningssätt. som genom att virka fastmasker och inte öka genom lyftmasker.
På dag tre såg den ut såhär:
Det är viktigt att inte minska med mer än vartannat varv för att lutningen inte skall bli för snäv. Vid botten gör det helle ringet om det är ihoptag vart femte varv och ungefär 5 masker.
Jag återkommer med de specifika maskantalet och ihoptagningarna när jag hittar lappen. :D
Här har jag börjat med brättet:
Brättet virkas genom att stadigt öka. först avarvet var det varnnan maska två stolpar. Nästa varv var det på var tredje maska som det virkade sstolpar.. så ökades det jämt. Märker man att det blir fel är det bara att repa upp och virka nytt. Bättre rätt en gång än alltid missnöjd.
Denna är min första så den är inte vacker.. nästa blir bättre. :P Då kommer jag att börja från toppen med.
Sedan kan den maskintvättas eller stärkas med sockerstärkesle om man vill. Det behövs inte.. men man kan. Skall den krympas behövs det tas i beräkning när man virkar till att börja med.

WOW vilken beskrivning! jag smäller av! så snyggt!
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Ojojoj!! :O En såndär Måste jag göra! :D Verkligen jättefin Lorelai. Tack för beskrivningen :)
Verkligen jättefin :) Var precis en sån jag har sökt beskrivning till, ska handla garn och sätta igång. Om jag nu lyckas få till den vill säga :D
Tack så mycket.

Det var bra att beskrivningen blev begriplig. :)
Ja.. ni vet vart ni får tag på mig om det vill sig.. Antingen i forumet eller via pm.. så skall jag försöka hjälpa till om det behövs.
Lycka till ert skapande
Beskrivningen var väldigt tydlig och bra :) de ska bli roligt att försöka göra en sådan. Kör jag fast så hör jag av mig till dig Lorelai.

WoW Wilken fiin hatt du gjort Lorelai!:) ingen idé jag försöker ens.:)

Äsch da.. jag skall föröska komma åt att anvädna en bok jag har här ibland. Använda illustrationerna däri för att hjälpa dig igång Coturnix.. Det är inte svårt.. men det är jäkligt svårt när man inte har någon som visar en.

Tack #28
Idag har vi iaf prövat att tova en liten hatt:D

#29 *skrattar* Vad bedårande!

*haha** Jag läste "Katt" och tänkte "men gu va bra den blev!"….
En trollhatt till en magisk katt. :)
Vandra i Ljus å Skönhet

#29 åhh! nu har Jodrena smält - det blir inte svårt att känna igen mig på träffen, ser ni något flytande som sprider små hjärtan omkring sig och tänker på små söta kissemissar så är det förmodligen jag. ;)
putt
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
tack ;-)
Har nu börjat virka en svart hatt som jag ska dekorera.
Virkar inte riktigt som denna beskrivning men jag utgår från den.
tack tack!!!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Lorelai..skulle du vilja virka en häxhatt på beställning och vad skulle den kosta iså fall??
majla eller Pma mej ..tackar sååå mycket på förhand
för en som är född med tummen mitt i handen ;=)
vilken fin virkad hatt!!! Nu måste jag nästan lära mej virka. Igen. Hade en period i högstadiet när jag massproducerade dukar. Har dock glömt hur man gör…
Någon som gjort en hatt utan ull/virkning som vill dela med sej av en beskrivning?
Fred och god växt!
Jag gjorde min häxhatt igår, efter många års planerande och tänkande…
Tillverkade den i tjock blodröd velour, med foder av tjock fleece (med små grodprinsar), för att få en skön stabil känsla. Plus svart tyll runt brättet, som kan bytas om så önskas.
Drog i lite rynk på ena sidan för att få "rätt lutning", passande min personlighet.
Sitter perfekt "fluffigt" och får mig att känna mig sådär magisk… ;)
Väl mött!
Åhhh va fiiiiin! <3
Vill oxå ha såååånt *putar surt med läpparna*
men itne råååsa då ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Tack Ioma! :) Inte alls så svårt, och velour är lätt att sy i, så varför inte göra ett försök?
Mönstret till brättet gjorde jag rätt lätt själv efter en tallrik som hade samma omkrets som mitt huvud, och resten är bara som en strut som är lite rundad nertill.
Haha, och den är jätteröd…bara kameran som busar lite.
Har gått i den hela dagen idag, och inpirationen för magiskt arbete har bokstavligen flödat efter en torrperiod…kanske inbillning, men vem vet…. ;)
Vilken fin hatt, Blodlilja! 
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Nu har jag beslutsångest… Virka eller sy?!? :o Båda är ju så fina :o
Tackar! 
Och vem säger att man inte kan ha 2?
#44 smart där ;)
#44 ja, visst är det. ;) blev oxå sugen på att virka en! #46 tackar. Jadå, den är stor nog. Gjorde den väl tilltagen så kan gömma båda det ena o det andra under när jag har den på. superfin hatt du gjort! :)

Fina häxhattar!
Finns det någon som har stick Mönster på häxhatt? Jag som inte kan virka eller sy :/

#49 Om du går in på ravelry.com (gratis att bli medlem om du inte är det) så finns det en massa beskrivningar, vissa gratis och andra inte. Sticka och tova är en lämplig metod för dig skulle jag tro :)
typ som denhär för 3 dollar
#50 Åh, tack för tipset på den sidan! Hittade massa fint!
Sökte på "witch" och fick fantastisk många fina träffar på allt från hattar till grytlappar och dockor…
Blev extra förtjust i den här… ;)
Nästa projekt tror jag! En liten lyckohäxa! (om jag nu rer ut mönster på engelska) :o
Rekomenderar denna sida!
Jag har inte riktigt "fått tummen ur" än, men funderar om man kanske ska önska sig några nystan svart ullgarn och vikra en. Man kanske kan "tova" (eller vad det nu kallas för) den sedan för att bygga upp lite stadga…
Tips på sida som säljer ull färdigtovad till bra pris är www.skapamer.se
Mycket billigare än Panduro och de har ett stort utbud även på tillbehör för tovning och filtning =)
I Ljus och Kärlek
Vargöga <3