menssjuk och mångalen
men inte vild. Choklad, värme på ryggen, mys vid tv:n, tända stearinljus. Det gillar jag vid rödaveckan, undras hur ni vill ha det och vad säger folktron, tro?
Lite vild ibland :) men i början så brukar det göra så ont så man tror att det är nån som skär i en, aj aj. Massage vid svanskotan, värme vid äggstockarna, Choklad, få klaga för nån vad eländig man har det ;-) men även få dra sig undan för sig själv och filosofera lite över diverse.

Jag avlider om jag bara ligger i sängen och ynkar mig, det gör bara ännu ondare, nej det bästa för mej är att röra på mej. Ut och jogga i skogen flickor! Det är inte bara bra mot mensvärk, utan för resten av dig oxå :)
Ha ha nej jag ligger inte i sängen :) Jag brukar nöja mig med att promenera jag joggar inte i vanliga fall och skulle jag göra det vid mensvärk så dog jag nog.

haha ja okej, men tricket är att röra på sig på ett eller annat sätt. Jag kan gå upp mitt inatten och gå runt i små cirklar bara för att det är det enda som hjälper för mig

egentligen inte mer sug än vanligt, men däremot tror jag att jag rättfärdigar mitt chokladätande med att jag har mens =P
Däremot blir jag extremt känslosam. när jag var yngre blev jag rosenrasande, men numer blir jag mer ledsen och kommer på en massa saker som jag tycker folk i min närhet gör för att få mig ledsen.

sedan jag satte in stav så minns jag knappt hur jag kände mej när jag hade mens, får inte det nu. men om jag inte minns fel så fick jag hemskt ont och det hjälpte verkligen att röra på sig. och känslosam med. och jag som har humörsvängningar så det räcker och blir över ändå. :P skönt att slippa det där.
jag såg på det där danska programmet om örter att man använde rölleka för att få mindre mens. undrar om man kanske får mindre ont då oxå.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

rölleka är kramplösande så det låter inte helt ologiskt :)

mjo, det skulle göra nåt med slemhinnorna oxå.

Massage med lavendelolja i längryggen, värme på äggstockarna och massor med choklad. De första två dagarna i alla fall - sen funkar det att motionera.

#7 Oj har du satt in en p-stav. Det är både på gott och ont kan man kanske säga… Jag hade också en och hade inga problem med den mer än att jag fick lite små blödningar då och då… Sen kom smällen efter att jag hade haft den i 2år. Jag började samla på mig vatten och jag mådde psykiskt mycket dåligt! Det var som om man hade samlat på sig ett helt års av PMS och satte det på en dag. Och hade det bara hållt på en dag så hade jag varit glad men detta höll på i 3månader innan jag fattade vad det var.. Inte kul! Så jag hoppas att den kommer att fungera som den ska för dig, men börja du känna dig konstig och så, gå till doktorn med en gång för det blir inte bättre!
Nu har jag tagit ut den och har det vanliga gamla onda så man ligger nockad i sängen i 3dagar innan det lugnar ner sig… Men en pronaxen och en promenad gör att det känns uthärdligt ialf!
Blessed be!

ååå linamarie #11, samma som mig ingenting hjälper alltså. 2 dygn brukar räcka med pronaxen för mig och min ena trollflicka, vi spyr och gör nr2, och har ändå smärtor trots smärtlindringen. DET har aldrig funnits något som har hjälpt. Trodde länge att det var pga de sexuella övergreppen, att jag var förstörd och så. Men min dotter har inte haft en pojkvän än, och hon är precis lika skitdålig. Dåliga gener bara alltså.
Det värsta är väl att man alltid missar två dagar på jobbet, i skolan osv. Fy, bubblan. Och alla människor som tycker att det är ju bara mens. Jag vet tom, några som lägger in sig på akuten med morfinsprutor varje månad. Det ni!
Jag säger bara: IPREN, räddaren i nöden!
Annars är jag ganska stingslig, tycker mina närstående, jag själv håller förstås inte med :-)
Mys i soffan, lite kinkig och "tyck synd om mig" köret ett par dagar sedan är allt som vanligt igen!
/H

#13: Ja spy och ont i rygg, ben och mage. Känns som att man bara vill hugga av benen och gå vidare ;)
Ja de dagar man missar varje månad blir några ggr per år… Inte så kul att behöva be om ledigt / sjukskriva ig varje månad… Ser inte så bra ut sen när man ska söka jobb… Usch!

Ack ja, tjejer. Det finns i alla fall EN fördel med att bli gammal, man slipper mensen. Själv var jag otroligt öm i brösten, speciellt i bröstvårtorna, så jag knappt tålde att känna kläderna på kroppen. Dessutom började eländet redan ett par veckor före mens. Riklig mens, blödde igenom det mesta, använde extraplus-tamponger plus binda. Fick jämt vara rädd att det skulle läcka i situationer då det skulle varit extra pinsamt. Hade jättebinda på mig om nätterna och låg på plastad frotté. Usch ja. Det är 10 år sedan det tog slut. Det märkliga var i alla fall att när mensen så sakteliga började hoppa över någon månad och jag förstod att jag kommit i klimakteriet så grät jag. Detta är början till slutet tänke jag. Nu snart är jag gammal.

# 16, yvonne w, hur är det nu då? fortfarande deppig för det, eller?

#16 Nejje början på resten av ditt fantastiska liv!!

#11: vad läskigt det låter! jag som tänkte att jag skulle sätta in en till när det gått tre år och den här ska ut :P
det jobbigaste tycker jag var att det gjorde så ont att sätta in den. jag har ännu mer nålfobi än innan efter det. den hamnade för djupt oxå så de blir inte kul att ta ut sen.

#19: om du tyckte det var läskigt att ta in den så ska du bara veta hur det är att ta ut elendet… *'ryser**

#17 och 18 Nej, nu är jag inte deppig för det längre utan har accepterat naturens gång. Ser ju också fördelarna med att slippa mensen och alla obehag den för med sig.
En milstolpe är det ju onekligen, men som Varulven skriver - början på resten av mitt liv.
Kram!

Jag var "bara" 40 när mitt klimakterium börja med att spöka. Allting på samma gång, kan man kanske säga, eftersom jag också fick cellförändringar och fick genomgå operation efter ett års onormal trötthetssyndrom. Men mit liv BÖRJADE verkligen då. Jag mår bättre känslomässigt och livet leker, trots allt annat som följer med. Jag uppskattar äntligen livet och såg till att genomföra drastiska förändringar, jag var ju 40 och ville inte ha det dåliga med mig under resten av mitt liv. Mycket har jag att tacka en bok för Iyanla Vanzants "gårdagens smärta" som blev ett riktmärke för mig om hur mycket som går att genomföra.
Jag älskar att vara 40 och skrattar alla eventuella krämpor i fejjan
.
Alla mina tidigare ungdoms problem såsom ful rumpa, små ögon osv. är som bortblåste…..Vem bryr sig!
Nä, häxan i mig har blommat ut och blir bara större och stoltare.
#23 Ja Hellas det är det som börjar kännas bra nu att man inte bryr sig så mycket vad alla tycker om en längre. Snart bryr man sig inte alls ha ha ha en liten bit till bara.

#24 och sedan då efter det att man inte bryr sig alls, då blir man väl ödmjuk då och är totalt beroende och har ingen talan längre, eller?
Men det stämmer: nu är resten på mitt liv och nu vill jag inte ta mer skit längre, Mindre smärta vid mensen, mer skäggväxt och mustascher, mindre hår på huvudet, mera tid för amor/ömhet.Hmm, allmänt mycket bättre…
Nej då man kommer må så bra :-)
Härligt lihgtseeker :-)

.. jag vill inte ha skägg…. 
Nä skägg kan man vara utan he he men amor och ömhet varulven mer tid för det vill man ha 
Amors pilar rakt in i hjärtat, Yes!!! 

# 27 varulven, jag vill inte heller ha skägg, vita hårstrån, mustasch, sämre hörsel och syn, men det har jag, vad gör man då? Jag har skaffat mig en pincett och lovat mig själv att ansa mustasch och skägg så länge som ögonen inte går i kors. Om jag bara inte vore så förbaskat rädd för karlar, så hade jag gått ut på date också, men när jag väl har fått napp, för att ha litet kul i sänghalmen, då är jag säkert för gammal för det också, sa prinsess på ärten.
Jag HAR skägg hahaha

uh, med eller utan karl? Skämt åsido har hört att karlar tänder omedvetet/undermedvetet på kraftig hårväxt, det går direkt en signal till hjärnan som säger att: här var det en stark sexualdrift. Det härstammar visst från stenåldern….
wow…får väl låta det växa till sig lite då!! hehehe…..

Jag har bara haft det jobbigt med mens en gång, då spydde jag.. Nu är det mera någon dag innan som jag mår jättedåligt psykisk.. Annars är det väl inget att bråka om för min del :)

Mitt trick har blivit att späda ut smärtan genom att häva i mig mycket vatten och gå och vara sur o lessen för mig själv i skogen.

Jag blir bara glad när min mens kommer för då blir jag bara positiv, kärleksfull och tänker bara på sex. Min hy är alltid som bäst då också plus att jag brukar gå ner nåt kilo.
Så gott som alla mina menssmärtor försvann och mensenblev regelbunden som en klocka när jag la om kosten. Slutade äta mjöl, spannmål, godis, pasta, ris, potatis etc och slutade samtidigt svullna vid mens och ha ont. Och så har det varit i ett år nu, ända sedan jag började äta lchf.
Ska man verkligen känna sig som om man håller på att få mens när man har ägglossning? Brösten uppför sig som de fått ett eget liv, pirrar och som om de tänker få för sig att växa, dova värkar, humörsvängningar nej det är inte kul.

#38 jo det känner jag nog igen, har dessvärre bara en fungerande äggstock, men den lever sitt fulla liv, jag lovar.
Jag får feber, smärtor och svullnad, så att jag blir tvungen till att gå och lägga mig med värmedyna. Brösten spänner. Men i ditt fall så kanske det är, något mer som surrar i luften?
#39 Men åh är det så illa, feber och hela baletten och jag tyckte det här var jobbigt.
Njaaaa blommor och bin eller? Ha ha ha - Vet du jag tittade på Sagan om de Två Tornen med mina tjejer igår och under inledningsmusiken så vrålar jag Aragorn så minstingen höll på att hoppa ur soffan, är det hormonerna tror du?

ha, ha, jag måste nog kolla in sagan om de två tornen då, för jag har inte en aning.
Min 18-åring sa nu att hon vet vem aragorn är, att hon har för sig att han var het. Kanske bör tala om att hon är mycket mer balanserad än mig, och har tillgång till de mörka krafterna också, hela registret, så hon vet nog vad hon pratar om. Hi hi,
#37 vad sa du att du åt???
"Kärlek" är bra samt kramplösande i slutfasen.. framförallt när det småblöder lite.. 
blir stormig värre precis innan…

#42, wow snygg ju. Tror du att han gillar tjejer?
#44 Ja han gillar tjejer he he han har visst en son men jag tror han kanske är singel så kasta ut betet 

son, nej den blir kanske litet ung för mig, eller?
Du ska väl inte flirta in dig med sonen heller ha ha ha Viggo Mortensen är över 40 i din och min ålder
Seså kasta tärningen.

vill bara tillägga att hans son inte ser särskillt bra ut , 
Mrs Dibs: LCHF= LowCarbHighFat.
Kika in på kolhydrater.ifokus om du är nyfiken…
#49 jahaaa… det måste jag kolla! Har en del babyhull att bränna!:O)