Med katten kom känslan..
🐱För ca sex månader sedan så "Adopterade" jag och min sambo en gammal gubb-katt. Ägaren hade varit en gammal och sjuk man som precis gått bort och vi var kattens enda räddning undan avlivning.
Men jag har aldrig känt "närvaro" innan katten kom, men nu gör jag ofta det. vi har parkettgolv i vardagsrummet och jag hör ofta katten gå in där (det knakar sådär som det gör i gamla trägolv ni vet) och tittar då upp för att möta katten. Men katten har inte kommit in, han kan ligga i sovrummet och sova som en stock.
Ibland sitter också katten i våran hall eller annat rum och bara stirrar helt fokuserat på något, vad vet jag inte. Ofta är det den helvita väggen i hallen han sitter och tittar upp emot.
Varför börjar jag känna av detta nu helt plötsligt? Kan det vara så att den förre ägaren följt med katten hem till oss?
Gubben vill väl se om katten har det bra :-D
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Det tror jag med. :) Han kommer säkert lämna er efter ett tag, när han har spanat in hur ni har det och har hjälpt katten anpassa sig till sitt nya liv. Katter är ju rätt själsliga djur och kan få en oerhört speciell relation till sina människor.
Så länge han inte gör er rädda så låt honom vara kvar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag upplever samma sak med min gammla honkatt! Hon har vart med oss från början, sedan hon var liten, och har känt mig sedan jag föddes. Ibland hör jag hur det knakar i golvet, precis som om hon skulle komma in i mitt rum eller något, men så visar det sig att hon är ute! Jag ser även en katt i ögonvrån ibland…. Jag har ingen aning vad detta kan vara!?
#3 Hon varslar kanske?
Jag hörde en katt gå över golvet i övervåningen häromdan, trots att jag hade alla våra katter med mig och inom synhåll i köket. Hundarna var också i ett annat rum och barnen låg och sov, dessutom kan de inte lura en mamma med övernaturligt känsliga öron;-) Det var en intressant upplevelse eftersom jag aldrig tidigare har hört någon/något från "andra sidan". Bara sett. Jag har funderat mycket på vad katten ville men tror faktiskt att han bara ville säga mig att han är fortfarande kvar och vakar över oss.
Ja jag har förstått att djur är känsligare för närvaro än vad vi (mkt generellt sagt av mig) är. men jag tycker det är så konstigt att det har börjat nu! varför inte tidigare, när jag bodde hemma till exempel? Min mamma har alltid känt av/ sett skuggor i ögonvrån hemma, så varför har jag aldrig känt av det tidigare och nu helt plötsligt gör jag det.
#6 Har du hållit på med nåt som öppnar upp en (om man har anlag för sånt, många blir inte påverkade alls), såsom yoga, meditation, frigörande dans eller andra alternativa terapier etc? Eller har du varit med om nån omvälvande upplevelse? Fastat? Isolerat dig socialt? Gått till skogs? Fött barn? Blivit kär? Kann finnas många förklaringar för saken, eller så har du bara lagt märke till sånt först nu.
Nej det enda jag kan komma på, det var första gången jag någonsin kände av något, det var för ett par år sedan när min farfar gick bort. Några dagar efter hans bortgång, när jag precis höll på att somna så var det någon som satte sig jämte mig och lade en hand på mitt ben! jag fick en flash av farfars ansikte i huvudet så jag antar att det var han. Blev jäkligt skakad av det då jag som sagt aldrig känt av något innan det. Och sen när katten kom nu i början av året så känner jag av det lite mer. Men det är dessutom bara i mitt hem, aldrig ute nån annanstans
Jag har haft många skuggkatter, som jag kallar dom, under de senaste 15 åren i många olika hem (har flyttat mycket). Folk som kommit hem till mig har sett dem också, utan att jag sagt nåt eller att de tidigare sett nåt liknande. Nu har jag tre skuggkatter hemma och tre helt vanliga katter. Skuggkatterna brukar mest synas, de slinker förbi som skuggor, går ut och in när man öppnar dörren, hoppar upp i sängen. Ibland strycker de sig mot mig. Men under de senaste 2-3 månaderna har de börjat jama också, det har jag aldrig tidigare varit med om. Först trodde jag att det var nåt annat jag hörde, men det har blivit så tydligt. Det kan höras mjaumjauu i rummet, alla katter sitter tysta och stirrar på samma plats. Jag har inte sett dem samtidigt som jag hört dem. Detta är väldigt intressant tycker jag, på nåt sätt känns det som att de blivit starkare? Men så har jag själv också blivit något känsligare, så det kanske är därför.
Väldigt intressant Manutar! pockar dom på något kanske? att det är något speciellt dom vill eftersom de börjat jama?
#10 Ja, så kan det ju vara. Vet inte än. Bara dom inte vill ha mat nu också :D
I min mors hus där jag delvis växte upp finns detta fenomen ganska frekvent. Jag upplever det som en svart katt som slinker förbi, men jag är inte så säker på att det jag upplever verkligen är en katt. Jag försöker hålla mig öppen för flera tolkningar.
En klok gubbe som nu nyligen dött växte upp i samma hus och han sa att huset var fullt av småfolk. Han var synsk redan som barn. Vi brukade alltid ses vid Lucia för då kom han alltid på besök till bystugan, men han ville aldrig berätta något där utan sa att han skulle komma förbi. Tyvärr hann han inte detta.
Jag upplever ibland samma fenomen när jag rör mig runt i skogarna här där jag bor. Ibland inbillar jag mig att det är gamla döda som krympt och blivit små med tiden.
Det är klart, det kan vara nåt annat än just katter. Men dessa ä tydliga i formen. Kan såklart vara nåt annat , i kattform då.. De har alltid kännts lugnande och tryggt att ha dem hemma.
Och ljudet jag hörde var just kattassar, men jag har också sett såna skuggor i ögonvrån, Bappho, fast väldigt otydligt och sällan inomhus. Däremot då och då i skogen, när det börjar skymma. Oftast är skuggorna rätt små, upp till knät ungefär, en gång var den upp till midjan. Jag brukar ropa hej eller nicka lite för att inte framstå som oartig trots att jag bara ser suddiga skuggor av skuggor..
Åh, jag blir lite avundsjuk på er som har skuggkatter. Jag älskar katter, men kan pga. allergier i familjen inte ha katter inne längre. Jag tänker önska och öppna upp mej för en skuggkatt. Låter de sej lockas av en skön sovplats?
#7 förslag på hur jag kan fortsätta att vårda min "öppnade kanal"?
Tror också att det är gamla ägaren som tittar till katten. Man har ju hört om katter som sörjt ihjäl sej efter att ägaren gått bort men det är nog ingen risk i ert fall. Tar ni väl hand om den kommer den nog bli väldigt tillgiven.
Fred och god växt!
Han har anpassat sig alldeles för väl skulle jag vilja säga ;) han tyr sig nåt helt kopiöst till min sambo och har fått ungdomsryck där han busar och kutar omkring som en stolle =) äter som en häst och glassar ute på vår balkong så mycket han får!=)
Varslar? #4 vad jag tror är att det är somnas ( min katts) mamma som kommer och hälsar på,,jag får den känslan! :)
#19 Varsel, förebud. I det här fallet menade jag när man kan höra hur någon kommer en kort stund innan de verkligen kommer. Man kan t ex höra hur en bil kör in på gården, någon öppnar dörren med ett par nycklar och man hör fotsteg i hallen, men när man går dit för att möta personen så är ingen där. Men strax efter kommer de på riktigt :-)
#16 Meditation inne och ute, långa skogspromenader med extra uppmärksamhet på naturen, divinationer och fokus på drömmar är nog några av de mer allmänna metoder.
#20, ja det är möjligt att det kan vara så, men jag är tveksam… :)