återkommande problem
Är jag ensam om att vara så förbaskat blyg att jag inte vågar vara ensam med en partner. Det är ju inte det att jag aldrig har haft någon, bara det att jag alltid är lika otrygg att vara ensam med någon ny, som jag inte känner på djupet.
Är det fler män och kvinnor här som känner igen sig här och kanske kan ge ett råd: hur dejtar man tryggt, när man saknar säkerhetskänslan?
Ensam som i på tu man hand hemma eller ensam med partner så som på restaurang/bio mm?

Om jag förstått dig rätt så känner jag igen mig i din beskrivning. Men däremot har jag inga tips att ge dig, för jag har aldrig kunnat hjälpa mig själv där. Tror det är en del av min personlighet bara. Vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt heller. Det är ju också ett bra skydd mot att åka på en massa smällar. Du kan ju trösta dig med det :-) (jag som är lite bitter bara). Fast man missar en massa chanser också förstås.
Finns det någon anledning som du känner till som gör att du känner så här undrar jag, när jag läser vad du beskriver.
Att vara blyg är väl kanske en sak och det kan vi ju alla vara i mindre eller större utsträckning. Jag kan själv vara blyg i vissa lägen, men så är det ju också så att man passar bättre ihop med vissa och då kan man ju känna sig mindre blyg än med andra, där kemin inte stämmer.
Men att känna sig otrygg ser jag som något annat. Blyg kan man ju vara på så sätt att man känner sig väldigt självmedveten och osäker på sig själv, svårt att veta vad man ska prata om osv. Men otrygg, det kan ju bero på att man upplevt något som skapat sår i själen, tänker jag. Vet inte om du har det.
Att känna sig otrygg tillsammans med en partner kan kanske innebära att man inte riktigt litar på sig själv och sin egen inre kraft. Att man inte är i kontakt med sitt inre.
Mitt råd till dig skulle vara att meditera, lära känna dig själv och ditt inre och skapa trygghet inom dig själv först och främst. När du känner dig trygg i dig själv, så blir du ju mer trygg tillsammans med andra. Öva på att tycka om dig själv som du är och tänk inte så mycket på vad andra kanske tycker och tänker. Det viktigaste är vad du tycker om dig själv.
Var noga med att hålla dig jordad och centrerad. Spendera tid så ofta du kan i naturen, i skog och vid vatten och inhämta ny kraft och energi.
Hur man dejtar tryggt? Tja, jag skulle väl säga att man bör lära känna personen lite innan man dejtar, t ex om man träffas på nätet så gå inte med på en dejt efter bara ett par mail. När du träffar någon för första gången så se till att det sker på en allmän plats, som en restaurang eller ett fik. Möts där och skiljs åt där.
Och framför allt: Lär dig att lita på dina egna vägledare, din egen inre visdom: intuition och instinkt. Lyssna inåt och känn efter hur det känns i kroppen.
Lycka till! :-)

Å, tunrida det var ett mycket fint och engagerat svar, som du gav mig. Jag skall verkligen låta flera av dina råd smälta in. Och det stämmer verkligen det du stämmer om att jag inte riktigt litar på mig själv. Jag är så oerhört rädd för att tappa bort bitar av mig själv, om det går så långt som till sex. SÅ det är nog en bra anledning att kanske avvakta litet till. Jag behöver nog göra några riktiga djupdykningar denna hösten och hämta upp några fler bitar som min själ har förlorat. Den biten är jag inte färdig med ännu.
jo, menvisst har jag varit utsatt för många sexuella övergrepp i min barndom och därför har jag haft otaliga sår att reparera. Jag har inga problem att tala öppet om detta längre, eftersom jag har varit väldigt noga med att KASTA bort skammen och skulden. Den hörde aldrig hemma hos mig och skulle aldrig ha lagts dit. SÅ det är självklart en anledning till min otrygghet.
Vet du jag är ju så fruktansvärt dubbel, (det är väldigt vanligt bland oss som har varit utsatta i tidig ålder att ha personlighets-klyvning) så jag kan ju vara oerhört social, vältalig och karismatisk. För att sedan bara slå om, pga. för vad som andra kan tyckas vara en bagatell, och inte orka delta i sammanhang. Jag vet att det är många som känner igen sig i den beskrivningen