Brygd mot magont
…precis som rubriken lyder, har ni något recept på brygd för magont? Har letst men hittar inget recept på det :/
Längst ner i dn här tråden kan du hitta ett par starka ord mot magont.
http://haxor.ifokus.se/discussions/4e7598bcd4ebea405f004d33-boktips?discussions-1
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ibland funkar vanlig kamomillte, förstärk den med lämpliga kraftord ;-)
Kamomill och läkemalva är en bra kombo mot magont.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Beror på vart i magen det gör ont och varför.
Gör hellre fel än inget alls.
#1 tack så hemskt mycket för dom fina texterna!:) #2#3 så bra det har jag ju hemma :D #4 vanlig magont i matmagen, kan ha det vissa dagar helt utan anledning, även om jag äter och motionerar som vanligt, mycket märkligt :/
Mitt svar blir inte så häxigt men om det är en sugande eller brännande smärta kan det vara förstadie till/eller magkatarr och då är mild mat och bananer bra. Förr drack man te och olika brygder på älgört vilket är smärtstillande men innehåller asa och är således olämpligt vid just katarr. Andra smärttillstånd i magen kan bero på känslighet not födoämnen tex mot mjölk.(inte allergi eller laktosintolerans som ger smärtor längre ned i buken) Så att prova annan kost kan hjälpa.
Gör hellre fel än inget alls.
Det jag gör mot magont är varierande. Jag tror inte text kan hjälpa mig förstå vilken sorts magont då min erfarenhet efter många diskusioner om hur det känns varierar så från person till person.
Jag har kört stenhårt på sedan gallsten anis och fänkål te. Det var det enda som hjälpte på mig och fortsatt med det.
2 tsk Anis
2tsk fänkål
2dl-1 liter beroende på hur starkt du vill ha det.
Du kan tex göra bara en stor mugg (gjorde vi, ca 4 dl) blandade i allt och körde in i micron (glamoröst va?) silade och drack. Smakar lite lakrits. Går även att ha i honung om man nu vill det.
Hjälper mot de flesta magbesvär, feber, smärta, är lite muskelavslappnande och jag minns även att det kan vara lätt laxerande i stor kvantitet.
I visa fall har jag även tuggat is och svalt "chunky". Min upptäckt av slush gjorde saken mycket lättare.
Vid halsbränna säger de att en rå potatis ska fungera bra, men även mot sura uppstötningar. Ibland fungerar det även för magen har jag märkt.
Annars är det väl mycket te allmänt som fungerar, dricka vatten och dricka te då te är vätskedrivande och kan dra med sig struntet i kroppen och du renar samtidigt kroppen med nytt vatten.
Hoppas jag är lite till hjälp :)