Smudge Sticks och Olja
Igår när jag var ute i skogen så plockade jag hem mig lite grejer. Olika kvistar från olika träd, bär och grenar för snideri. Tänkte dela med mig utav lite det jag gjorde. Jag gjorde två smudge sticks som ligger nu i en papperspåse för att torka:
På natten under nymånen så mediterade jag för att sedan göra "infused oil" av tuja, enbär/enkvistar och lite krossad kanelstång under levande ljus och gjorde en liten "spell" (vad säger man? Trollformel?). Kommer att använda oljan för att smörja in ljus och att göra olika salvor med:

Fina bilder du tagit! Trollformel eller besvärjelse , ja :)
Jättefint!
Tuja och ceder är dock inte samma sak, även om de är besläktade. Nu vet jag inte exakt vilken art du plockat, men den är sannolikt allergiframkallande och därför bör du vara mycket försiktig med att elda den eller använda oljan direkt på huden.
Även en och kanel kan verka retande och göra det ännu värre.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#1 och #2: Tack så hemskt mycket :)
#3: Det är så svårt att hitta korrekta översättningar när det kommer till växter och träd, men är hundra procent säker på att jag tog "northern white cedar" från en persons bakgård😇(det hängde massa över staketet så jag tror nog att det är okej)
Jag hade inte tänkt att använda oljan i ren form direkt på huden utan att smörja in vissa amuletter/ljus/verktyg vid besvärjelser, men jag har läst att jag ska lägga lite på handleden och se hur min hud reagerar innan jag gör något mer med det. Jag har lite lavendel och rosblad som jag tänkte göra något med också, kanske bättre för just salvor. Tack så hemskt mycket för förvarningen, det kan bli knasigt med växter och örter om man inte är riktigt påläst.
#4 F.ö. tänkte jag snett förut, jag menade inte ens ceder, utan cypress. Det är alltså tujan och cypressen som ingår i samma familj, men oilka släkten.
Ceder och tuja är inte nära besläktade. Det du har plockat är en Thuja occidentalis (på engelska bl.a. kallad "Northern White Cedar" där ceder är direkt felaktigt) och det jag skrev ovan om allergier osv gäller sålunda.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Är du säker? Jag måste tillbaka till trädet för att titta mer noggrant och ta bilder så jag kan verkligen undersöka det här. Allt jag vet är att det är någon typ av ceder, får göra en CIA: Tree Session på det här. Är det bara Northern White Cedar som är giftig eller, för jag har hört och sett massa som använder White/Yellow Cedar till salvor, framförallt till smudge sticks? Jag ska nog skippa salvidén med den här oljan för nu i alla fall, inte fören jag har tittat mer på saken, även om inte oljan är lika koncentrerad som eterisk olja. Har du något tips på hur jag kan utskilja den här träden från andra cedar träd? Finns det något kännetecken, bark, något? Tack på förhand! Du har redan varit till stor hjälp.
#6 Problemet är att en massa växter benämns saker de inte är. T.ex. tujor som kallas "ceder" i alla möjliga färger. Det är därför man måste ha en bra flora och åtminstone grundläggande kunskap om växter och deras indelning i släkten, familjer osv Linnés växtsystematik.
Med tanke på hur bladen ser ut, är det du plockat inte från en ceder.
#6 …eftersom jag antar att du inte bröt/skar/sågade kvistar utan att be markägaren lov först (det är olagligt att göra det olovandes) kan du alltid fråga om markägaren känner till vilket träd det är.
Jag hittade en vildväxande/förvildad tuja av något slag som jag prövade att torka för att sedan röka. Ni kan se en bild på min blogg http://albacorax.wordpress.com/2012/04/28/kvistar-och-kada-av-tuja/
När jag sedan skulle pröva så luktade den blaha, så jag gissar att den sorten jag hittade inte var samma som den som går att köpa i vilket fall.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#9 Där är det nog en sammanblandning mellan tuja och cypress, de är närmare släkt och liknar varandra utseendemässigt. Men skiljer sig åt både magiskt och medicinskt.
#10 Hänger inte med hur du menar. Det är väl ändå en sorts tuja på min bild? Och det finns tujor man röker. Gissar dock att min var av fel sorts tuja.
rävtass, vill bara påpeka att det heter ceder med e på svenska, inte cedar! :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 Jag menar inte att det inte är en tuja, det jag menade att det är cypresserna som kan förväntas dofta gott samt är de som ursprungligen sammankopplades med (evigt) liv. Tujorna har liksom halkat med tack vare likhet och att de numer är betydligt vanligare förekommande än äkta cypresser.
#13 Salish folket såg Thuja plicata som livets träd. Det lilla jag skrev i min blogg är hämtat från sådant jag läst om det folket och just T. plicata.
#14 Som vanligt utgår jag från svensk/skandinavisk/europeisk tradition, i den ordningen. :)
#15 Själv tycker jag att det är intressant att veta hur människor uppfattat trädet på en plats där det växer naturligt. Där trädet har varit en del av människans liv och kultur.
#16 Javisst - men så lite tid, så mycket att lära sig, så jag närmar mig det från "andra hållet" och betar mig utåt från min tradition/kultur.
#17 Hade det varit en björk hade jag dock börjat här hemma :-)
#18 Ja, då hade det blivit överlappning av våra utgångspunkter. :)
Blir det inte mögligt etc om man lindar ihop dom färskt så? Eller är det bara på sk. Färska örter och inte granliknande? Mycket vackert du gjort både lindningarna och burken!:)
Jag var också orolig för det men jag har inte hört något om att det finns risk för mögling, och so far so good. Uppdaterar om något går snett, haha. Tack så mycket :)
Tror att så länge du hängt upp byltet så är det nog ok. Tror risken är större att et möglar på sidan som ligger ned om det ligger ned. är det jag kan hitta på de flesta ställen via google om örter rent allmänt.