Att jroda sig och samla energi
Ännu en text som ursprunligen figurerade som svar i en längre tråd. Jag tror att den kan komma väl till pass här.
Jag tror att om man är en magisk varelse som arbetar med energier så måste man komma ihåg att fylla på energiförråden. Det är ens ansvar som häxa att se till så att man har koll på sina egna energier så man inte orsakar sig själv eller andra någon skada. "Harm none" och så vidare.
För många räcker det kanske med att umgås med vänner, skriva, dansa, påta i trädgården, att göra saker man mår bra av helt enkelt. Jag tror dock att juh mer man trollar desto mer energi är i omlopp och då är det jätteviktigt att jorda sig och fylla på energireserverna.
Precis som man alltid jordar och centrerar sig innan en ceremoni så brukar jag passa på att göra små snabbmeditationer i vardagen när jag hinner. I rulltrappan på väg upp från tunnelbanan på morgonen står jag en stund med båda fötterna fast förankrade i jorden och är ett träd. Jag kröker med tårna mot skosulorna och mina rötter tränger sig ner i jordskorpan, jag andas in allt vad jag kan samtidigt som mina grenar sträcker sig allt högre upp mot himlen. Med varje inandning borrar sig rötterna allt djupare ner i jorden och med varje inandning blir min krona allt med tät och omfattande. Tillslut står jag där som ett eget litet kretslopp med energi och bara andas.
En längre version av denna jättebra övning hittar ni hos Disavi (http://hem.bredband.net/disavi/texter/religionen/jorda.htm) som förövrigt har lärt mig den här övningen till att börja med.
Ett annat bra sätt att hålla koll på energikontot är att yoga. Det rekomenderar jag varmt!
Bra tips! Jag brukar också föreställa mig att jag är ett träd, med rötter som går ner i jorden och grenar som sträcker sig mot himlen.
Ibland har jag visualiserat att jag står med ryggen tätt mot ett träd, ofta en ek som känns stabil och trygg. Jag låter rötterna gräva sig ner i jorden medan jag liksom smälter in i trädet och blir ett med det. Ofta tycker jag nästan det kan vara lättare att tänka sig/visualisera ett träd som redan finns där och som jag blir ett med. Jag BLIR trädet! :-)
Något som också är bra och som fallit mig i smaken i alla fall, är Qigong. Mycket bra för att återhämta energi och komma i balans på alla plan. Blir ju en slags meditation i rörelse.
Jag gör en slags Qigong som är blandad med Taiji kan man säga. Den heter helt enkelt Taiji Qigong Shibashi, eller 18 formen. Rekommenderas. :-)

jaaa! qi gong är jättebra för det. och det är ju det som qi gong handlar om helt och hållet. att byta ut gammal energi mot ny. och samla energi. gick på en qigong kurs och då mådde jag mycket bättre. men fortsatte inte :(
brukar oxå föreställa mej att jag är ett träd. läste det i en bok att man kunde göra så.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ja, just det, Qigong är ju arbete med energi. Qi=livskraft, energi och Gong=metod, arbete. Väldigt "häxigt" i mina ögon. :-)
Ibland om jag inte har lust eller tid att göra hela formen med alla rörelser, så väljer jag ut en eller ett par och avslutar alltid med att samla energin i nedre dantien. Det går ju egentligen att bara göra den sistnämnda om man känner sig ur balans av någon anledning, för genast sprider sig ett lugn i kroppen och sinnet. Man balanserar sig, centrerar sig, kommer åter i kontakt med sig själv.
Ja, det blir ju så ibland att man börjar och sen inte fortsätter. :-( Jag är själv lite slarvig med min Taiji Qigong ska jag erkänna, det allra bästa är ju förstås att göra den varje dag. Men det blir inte alltid så tyvärr..Men det är mitt eget val i såna fall och jag har inget att skylla på egentligen. Man är väl lat ibland. ;-)
Men när jag väl gör den så märker jag ju varför jag gör den, varför så många världen över gör Qigong. Det är verkligen som en dos vitaminer! :-)