Häxor iFokus

Häxor

Etiketttarot-och-spådomskonst
Läst 1786 ggr
lukdor
0

söker svar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej

Kan någon hjälpa mig tyda denna bild. Jag ser liemannen (kvinnan), i samma kopp finns det en annan bild, ser ut som samling av människor. nån slags begravning/mötes plats och mellan dem en ljus passage/väg… Första gången jag blir spådd i kaffesump och tycket att det var intressant o lite skrämmande… tack! ha en fin dag!

Praefatio
3

Jag tycker att det blir svårt att få eget utrymme att tolka när du berättar på en gång vad du ser. Nu ser jag givetvis en kvinna och en lie, men jag tror att jag hade tolkat bilden annorlunda om jag inte sett den ur ditt perspektiv. Människosamlingen är svår att uttala sig om alls, eftersom vi inte får se den.

Jag hade alltså kunnat tolka koppen helt annorlunda om jag fått se den mer objektivt, men de tecken du beskriver hade jag hur som helst tolkat följande:

Lie - abrupt avslut.
Mötesplats/begravning med en ljus passage - en omstart, att saker förändrar sig till det bättre, att släppa det som varit utan att sörja och lägga det bakom sig.

Kan såklart tolkas mer bokstavligt och i så fall är det ju ingen speciellt trevlig kopp, men jag brukar tolka bokstavliga dödstecken som att någonting slutar och någonting annat börjar om, inte att en människa ska dö.

Att det nästan ser ut som en kvinnogestalt som håller lien kan man såklart tolka som att avslutet har med en kvinna att göra, att avsluta en relation till en kvinna eller att det är kvinnan som skapar förändringen.

Bappho
0

Jag hade gärna velat se en bättre bild där jag kan se hela koppen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
0

Lien kan stå för både skörd och död?

Kolla till exempel riterna kring Demeter…

lukdor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej alla och tack för era svar.

Ledsen att det tog ett tag att svara.

Ja du har rätt Praefatio , jag berättade där för mycket. Då vet jag till nästa gång hur jag 

ska göra. 

Tyvärr finns ingen bild av hela koppen, men har en till bild från samma kopp, Bappho.

lägger upp den här.

Har inte hittat så mycket på nätet ang Demeter,dennas . Nåt tips vart jag kan finna det?

ha en fin dag!

[stass]
0

Jag provar: en kvinna som håller i en lie, hon vill avsluta (lien) men ser bak i tiden. Att kvinna skär av/avslutar någonting ändå är möjligt eftersom de närmaste vägarna blir otydliga (iaf vad jag kan se från kortet) jag vet inte om det handlar om utflykter eller planer. Vägen som kommer därefter är bred och ljus, det verkar finnas få vägbommar. Möjligtvis en ny relation, (ser en kvinna på höger sida av vägen och en kvinna på vänster med ett mindre barn). Lite längre till höger ser jag en till kvinna (tredje part) som som blandar sig i, hon är lite svårare att tolka, möjligtvis att hon lägger ved på elden/spyr galla över någonting vilket berör de första två kvinnorna. Jag kan ju ha helt fel såklart :-)

Thistle
0

Försöker mig på en tolkning, jag har dock aldrig tolkat symboler i kaffesump så det här är ett första försök.

Bild nr 1: Jag ser en lie, den är ju ganska tydlig. I min symbolbok står det att lien associeras med Kronos/Saturnus och död och återfödelse, moderns destruktiva och kreativa krafter, vilket som någon tidigare har nämnt kan ha att göra med Demeter. Liens form är en union av maskulint och feminint, den maskulina delen är upprätt och klippande/skärande medans den feminina delen är böjd och skördande. Det kan syfta på ett förhållande där ena parten tar och den andra ger och där det inte finns någon bra balans mellan de två parterna. 

Bild 2: Jag ser en ravin, med berg och lösa stenar runt, och ett mönster som ser lite ut som eld, som Stass skrev. I det som är stenar/eld ser jag några figurer, men de är rätt otydliga. Jag ser dessutom någon form av tält, med en mittenpelare som sträcker sig upp mot himmelen (är koppen sprucken där kanske ?). Till höger om tältet ser jag en kvinna med mörkt hår, det är bara hennes överkropp som syns. Det ser ut som att det finns en hög med jord bredvid henne, så resten av hennes kropp kan befinna sig under jorden. Kanske handlar det om en situation med ett osäkert boende (tältet) och att kvinnan känner sig låst i en situation som hon inte tror sig kunna påverka. Kvinnan är vänd mot stenarna/elden och ravinen. Detta kan innebära att det finns hinder hon behöver ta sig över för att komma till andra sidan. Om jag tänker rätt och lien är till vänster om ravinen kan detta ha att göra med död/återfödelse symboliken, att dö symboliskt och ta sig ur en svår situation för att återfödas och skörda, det vill säga att få uppleva positiva resultat av att ha tagit sig igenom något jobbigt.

I symbolboken står det att modern inom alkemin är dynamisk och symboliserar eld och hetta; transformerade, konsumerande, renande och förstörande. Jag tycker att detta passar in om man ser mönstret på koppen som eld vilket då tyder på en period av förändring och brytande/förstörande av gamla mönster. Av någon anledning tänker jag också på fågeln Fenix som reser sig ur askan. Jag vet inte om det här hjälper något, men det var kul att tolka.

Källa: An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols av J.C Cooper.

dennas
0

Demeter var ett hugskott. Det jag såg var en kvinna med lie, vilket fick mej att tänka på en skördejungfru. Detta gav inga direkta träffar vid en sökning, varför jag gick vidare till gudinnor.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att andra bilden och de mer jordnära tolkningarna gör att jag tycker min idé var ganska kass.

Jag har inget direkt sökråd, eftersom mitt svar var ett resultat av ett snabbsök, som kom sej av att ditt foto var spännande…

lukdor
0

hej 

vilka spännande tolkningar. :-)

och ja det är förändringar i luften, det kan jag säga….stora och svåra….

och svårt att ta rätt beslut. men en sak vet jag, måste ta hand om mig själv o min hälsa först. Annars förlorar man sig själv……

Angå kvinnor, de finns med och ja blandar sig för mycket…..åtminstone hon som har ett barn…..

många kramar till er och ha en fin helg

[stass]
1

#8 då skulle jag säga; sluta se bak i tiden (på vad som har hänt) avsluta och gå vidare, det kommer att bli bra. Kvinnan jag såg som "bidrog" var i ryggen på hon med barnet, någon om lägger ord i mun? - relationen kan dock förbättras framöver tror jag =)

NiklasTyreso
0

Jag ser en kvinna som tar emot en fallande stjärna (så som de ser ut i mina drömmar).