Hugsvalerska
En läsvärd blogg är Nicholaj De Mattos Frisvolds The Starry Cave och i veckan skrev han följande inlägg, The Dwelling of a Witch där han nämner det engelska ordet "solace" som häxans boning och väg. För att riktigt förstå letade jag rätt på synonymer på svenska till ordet solace och hittade mig fram till det fantastiska ordet "hugsvalerska" och som ordälskare föll jag pladask.
Vad tycker ni, kan man säga att en häxa är just en hugsvalerska?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Det var vackert:-) Hugsvalerska, sinnets tröstarinna, som säkert kan använda sin konst även åt andra hållet; att få undantryckta och gömda känslor att uppenbara sig.
Är det inte så att en häxa mycket väl kan vara hugsvalerska, men likväl också vara den som orsakar behovet av en sån?
För övrigt delar jag er förtjusning för ordet. Får en bild av en sval, smal vithandskad kvinnohand som försiktigt smeker nåns panna. Denna hand är förvillande lik en duva. Kan en kroppsdel klä sej i hamn?
Har ju för mig att att läst nåt sånt förut. Ordet låter väldigt vackert när man säger det.
Gör hellre fel än inget alls.
Nej, det är inte en av de delar jag ser som ett "grundkrav" för definitionen av en häxa.
Möjligen att nyhäxor ser sig som några allmänna "få folk att må bättre och sprida ljus och glädje"-arbetare, men det får i så fall stå för dem. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Något jag märkt genom åren, är att människor vänder sig till mig när de hamnat i nöd.
Även människor som tidigare fnyst eller sett ned på mig, knackar på min dörr. Människor som tidigare varit rädda och sagt att det jag gör är ont, knackar på min dörr.
När de är hjälplösa och inte längre har kontroll i sin livssituation, kommer de till mig och ber om både gott och ont.
Här tycker jag att hugsvalerska passar gott. :-)
Vackert ord, och en användbar benämning. Jag tolkar det som att det betydligt andligt/sinnligt/psykiskt läkande? Lite som ordet healing för new agearna?
Hur blir det nu grammatiskt… Hugsvala kan vara den kvinna som utför läkningen, men kan också vara verbet: att hugsvala. Den manlige personen som hugsvalar heter enligt sidan hugsvalare. Men vad gör hugsvalan, ger hon hugsval? "Jag gick till henne för att få hugsval."
Jag tänker som Ganna, att det är någonting som kan vara en del av en häxa, men inte måste det.
Det är härligt att återuppliva ett gammalt uttryck!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Hon ger hugsvalelse. Det var ordet som först kom upp när jag översatte "solace" :-)
#7 Åh, det klingade mycket bättre! Underbart.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
… och som jag snabbt fann en användning för här…
#5 Ja, jag menar inte att en häxa INTE kan hugsvala/trösta/hjälpa, bara att det inte är något definierande.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~