Häxor iFokus

Häxor

Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 12113 ggr
saffy katzpaws
0

drömmar om bin

Jag är ganska ny med allt som har med magi, häxor, drömtydning… Ja allt! Det har hänt en massa saker runt samma tidpunkt som liksom tvingat mig att bli interesserad :P så därför har jag börjat leta efter svar för saker jag länge bara putt undan i skallen.

I flera år har jag haft drömmar om honungsbin, inte getingar! Bara bin. Det är aldrig något hotfullt över det… Det är bara fint. Dom rör oftast vid mig… Insnodda i håret, gömda i munnen eller bara liksom kittlar huden… De är otroligt intensiva drömmar och när jag vaknar har jag alltid en kryddig doft kvar i näsan som om det verkligen hände. Har kollat runt lite men hittar mest info om getingar… Vill såklart veta era tankar om detta :) Bra eller dåligt spelar ingen roll! Känner bara att jag inte kan få en seriös åsikt från mina vänner eller familjen.

lollolovee
0

Jag följer tråden, vilken härlig dröm… :)

Zhiwa
0

Bi/bin: Arbete, socialt liv, ordning. Massa makt, individuell svaghet. Unity ansträngning. Bin: Ett gott omen Kämpa på flitigt så ordnar det sig! Detta var det jag hittade om bin, men oftast det man drömmer kan man tyda bäst själv :) Hoppas det är till någon hjälp!

Joggan
1

Bee (mythology)

Bin i folktron överbryggas den naturliga världen till underjorden.

The bee, found in Ancient Near East and Aegean cultures, was believed to be the sacred insect that bridged the natural world to the underworld. Appearing in tomb decorations, Mycenaean tholos tombs were even shaped as beehives.

Bee motifs are also seen in Mayan cultures, an example being the Ah-Muzen-Cab, the Bee God, found in Mayan ruins, likely designating honey-producing cities (who prized honey as food of the gods).

more…

http://en.wikipedia.org/wiki/Bee_%28mythology%29

NiklasTyreso
2

Bin är farliga i grupp och retade, men ger fantastisk honung.

Honung användes på sår innan vi hade antibiotika. Läkedom.

Honung ger mycket kalorier, vilket var viktigt förr för fattiga människor. 

Honung gav mjöd som användes vid när man drack jul eller firade misdommar med makterna.

VildaVittra
2

För mig är bin fertilitet, utan dem skulle snart ingenting växa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridelfina
0

Kanske en omagisk betydelse (?): För mig med geting-/bifobi innebär de att överkomma rädslor, att inte få panik när jag ser eller hör dem. Jag har faktiskt blivit rätt duktig på detta sedan jag fick barn. Lovade mig själv att inte föra över fobin till barnen så jag fick skaffa mig en ny strategi och fokuserar på att hålla munnen stängd istället för att springa som en toka! 🤪

Barnen har inte heller ärvt min fobi och det är jag stolt över! 👍

Nu kan jag till och med fånga upp dem med glas och tidning här hemma för att föra bort dem utanför balkongen.

Fick träna mycket här om året då en stor drottning kom till vårt vardagsrum flera gånger och letade efter ett ställe att bygga bo på, men hon bestämde sig till slut för nåt annat ställe för hon slutade komma efter en vecka. Och i somras hade vi tomat- och gurkplantor på balkongen, då var det ett bi som kom och hälsade på varje dag. I början fick jag släppa ut hen men till slut började hen hitta ut av sig själv.

saffy katzpaws
2

Tack för alla svar! Vad spännande att det finns så många tolkningar om bin, får försöka skriva ner nästa dröm så jag kan tyda den :)

fridelfina, starkt av dig att gömma din fobi för ungarna! Min farmor är väldigt rädd för bin och getingar och har överfört den rädslan till alla sina barn. hon viftar som en väderkvarn när dom kommer nära. Jag har däremot aldrig varit rädd för dom… Kanske för att jag haft drömmarna sen jag var runt 6-7 år? Har planer på att ta sticklingar från vårt fläderträd när jag hittat mitt drömhus och ha en liten bi koloni som kan ge oss fläderhonung :)

Förra sommaren lyckades dom smyga in ett litet bo under nattygsbordet, så går det när man har altandörren öppen en hel sommar hahah. Fick tyvärr flytta det lilla boet, man kan ju inte ha en bikupa i sovrummet. En liten del av mig ville verkligen behålla dom…

vixensthlm
0

Jag skulle mera funderat över vad bin betyder för just dig? Vad associerar du bin till? Något minne från barndomen (eftersom du haft dem så länge och känner dig bekväm/trygg i drömmen) i kombination med den kryddiga lukten (någon specifik plats som luktar så som du minns, kanske ett land, en parfym på någon du känner o.s.v). Jag får en spontan känsla över att drömmen syftar till något som följer dig genom livet, något val du funderat över vad gäller arbete, eller något du kämpar för och alltid har gjort och "fyller" hela dig både fysiskt (de sitter i håret/på huden), i vad du säger/vill säga (de är i munnen). Nu brainstormar jag bara, det är ju alltid svårt att tyda en dröm för någon man inte känner, men ett tips är att nästa gång du drömmer den försöker få dig själv att vara medveten om att du faktiskt drömmer den, och börja se dig omkring i drömmen. Det brukar ge massor av svar! Har du inte klardrömt förut så är ett ytterligare tips att fokusera på att du ska vara medveten i kommande natts dröm innan du lägger dig för att sova och försöka titta ner på dina händer i drömmen (ofta så har man fler/färre fingrar eller så ser händerna konstiga ut, och det bekräftar att du drömmer och vips så klardrömmer du!). :)