Hästsko för lycka
Jag tänkte spika upp två hästskon ovanför ytterdörren för att dra in lycka, och eftersom det finns olika uppfattningar om åt vilket håll de ska vara vända så tänkte jag först ta ta två stycken, en vänd uppåt och en neråt. Men sen kom jag på att de kanske tar ut varann? Och att det kanske är bättre att välja vilket sätt jag tror mest på och gå efter det? Tacksam för alla tankar kring detta:-)
Och spelar det nån roll huruvida man använder skor från fram- eller bakhovar?!
Använda skor känns bäst, då är de redan laddade med fin energi från skogsturer, men vad tror ni om det? Snurrigt värre i min hjärna som det syns..
Jobbar som hovslagare och ser många använda skor varje dag. I bakbenen sitter kraften och hästen motor som för hästen framåt. Fram är benen som håller större delen av hästen och ryttaren. Hästen lägger 70% fram av sin vikt och 30% bak, med ryttare 80, 20. Vill man ha kraft framåt tycker jag att man använder bakskor, vill man ha stabilitet tycker jag man tar framskor :)
Sedan de där men lycka brukar man sätta dem med trakten uppåt och tådelen ner. "hållet" upp då. Men man gör det som känns bäst.
Så om motorn sitter bak kanske den skon ska vara med hålet ner, så lyckan kan rinna in, medans framfoten, stabiliteten med hålet upp så man behåller lyckan?
Tack för era tankar! Ska nog göra som du föreslog, Stass, bakskon med öppningen ner o framskon uppåt, vi får se om det fungerar! Vilket fint samarbete förresten, fakta plus tolkning;-)
#5 berätta gärna om du märker av nått efter en tid =)
Det ska jag:-)
Gillar hur du tänker där :) Har själv inte tänkt på det sättet. Får också tänka på att hovslagaren har arbetet med skon för att den ska passa hästen, vissa har till och med gjort skon från grunden. Energin från hovslagaren kan sitta kvar och vissa dagar är bättre än andra och i värsta fall kan skon vara fylld med negativ energi. Har även själv jobbat när jag varit i sorg och det kan påverka. Eller om hästen mår dåligt kan det också påverka.
Själv har jag sparat skor från alla hästar jag har haft, från lilla shettisen till min stora jag har idag. Ska se om det kan finnas någon energi kvar i dem från mina små då 2 av dem har gått vidare.
Jag följer traditionen i min släkt, att sätta upp hästskon med öppningen uppåt. Jag tror man ska följa sin tradition från den landsände man kommer.
Skiljer sig inte det varifrån man kommer. Här där bor har man alltid haft skon som ett U.
Gör hellre fel än inget alls.