Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 966 ggr
Atropa
0

ben från älg

hej!

för att göra en lång historia kort, två älgar hade en fight på en utav våra ängar, och den ena älgen blev tråkigt nog stångad så hårt att han blev punkterad..

nu, lite mer än ett år sedan är det bara skelett kvar. och jag vill ta ryggraden. men hur göra jag med det? ska man koka det eller något liknande?

Bara Anna
0

Skulle nog börja med att kontakta någon på SMI (Smittskyddsinstitutet) om ingen här sitter inne med erfarenhter och höra med dem om de tror att det kan vara något problem och hur du då ev. kan motverka detta.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

dennas
0

Jag har för mej att det ska finnas en tråd där bl.a. Ganna skriver om hur man kan hantera ben, där skrivs om att koka, tror jag. Testa att söka!

Joggan
1

…ja! det ska koka 2 timmar i saltvatten…

Ganna
0

Det är osannolikt att älgen innehåller smitta utöver de jordbakterier som bör har tagit över vid normal nedbrytning, så ett kok räcker gott. Hur länge beror på hur tjocka de är - tänk 100 grader rakt igenom. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[[Miss Sizzi]]
0

Har kokat mycket ben här hemma men en hel ryggrad kan nog bli lite svårt. Kanske kan dela upp den. Ett bra tips, lägg antingen kryddor i när du kokar om du ska göra det inne men rekommenderar verkligen att göra det ute, luktar verkligen hemskt.

(Vi kokar mycket ben och har det som utsmyckning på kläder, håller på med lajv :)…)

Atropa
0

Ja, ryggraden är isärdragen av andra djur, så den är i perfekta bitsr haha :) men så bra, saltvatten med eventuella örter i åtminstånde 2 timmar utomhus, got it! Tack för tipsen!:)

Ganna
0

#6 2 timmar låter som väl lång tid, då kan du koka ur för mycket fett ur benen, vilket gör dem skörare. ½-timme räcker gott om det är en "normalstor" ryggkota utan mjuk vävnad.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[[Miss Sizzi]]
0

Vi kokar våra ca 1-2 timmar för att vara säkra beroende på storlek. Men då är benen färska. Kanske räcker med 30 min om de legat ute länge.

Joggan
0

….2 timmar i saltvatten….tänker ni på märgben som ska bli bort kokat så att det inte börjar luktar senare…

Ganna
0

#9 Vid det laget som beskrivs ovan har de slutat lukta för länge sedan.