Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 1660 ggr
Atropa
0

Gravjord...

… Vad brukar ni ha den till? Vad har det för egenskaper?

[stass]
0

Gravmull, kyrkogårdsjord har många egenskaper (och ingår i ganska många spells*), liksom träd och växter insamlade på kyrkogårdar. Jag ser det som en länk till den döda (om insamlad på en grav). Det finns en lång etisk och moralisk diskussion om hurvida det ens är lämpligt att samla in mullen. Den enda mullen jag har samlat in kommer från kyrkogårsgrinden och en nära släktings grav (det sistnämnda med tillåtelse) och i mitt fall är det mer för kommunikation. Men det kan ju användas till så mkt mer.

Atropa
0

#1 intressant! Tyvärr finns inte så mycket information om det här på hif, så tycker verkligen alla ska kommentera med sina kunskaper och erfarenheter om ämnet så har vi även diskuterat denna inriktning :)

[stass]
3

Vad har en kyrkogård för egenskaper för dig? Hur passar kyrkogården in i din praktik?

Jag inser att det är ganska retsamt (vilket inte är min mening) att svara med frågor men om du funderar lite kanske du kan hitta några egenskaper du kommer fram till själv 🙂

NiklasTyreso
0

Att ta jord från en kyrkogård, är inte det ett statement för att Jesus kraft är stark och att mark helgad för kristen kult skulle ha särskilda starka magiska effekter?

Manutar
2

Ofta är ju kyrkogårdar byggda på platser som varit heliga innan kristendomen kom. Det ser jag som en bra orsak till att samla mull därifrån. Jesus kraft kan inte täcka över den gamla kraften, muahhahaa ;)

skogsbergs-anna
0

Min personlig syn på det hela är att ta gravjord kan vara ett sätt att komma i kontakt/få hjälp av de döda. Att de vaktar och har sin fysiska boning på kyrkogården. Så om man vill använda sig av dem på något sätt kan man ta jord där. Jag har flera gånger stött på fenomenet när jag läst om trolldomsutövande (svartkonstböcker och liknande) men inte gjort det själv.

Gör hellre fel än inget alls.