OT arg!
I onsdags på min dans, så går det en elev, som jag kommer väldigt bra överens med. Hon är jätte rolig och snäll, men är ett år yngre än mig ( vi går på samma skola) och jag blev så arg, på just det hon sa. Av någon anledning hade hon gått in på ämnet häxor, och sa att sin so lärare ( vi har samma lärare i so) sa att häxor inte finns? Alltså ursäkta, hallå? Jag blev först arg på tjejen som sa det, men visste att ilskan var felriktad, och kom senare också på att läraren, som själv tycker den är så himla påläst, kanske inte är så himla påläst. Har någon annan vart med om något liknande? Jag kom oxå på att hon kanske, precis som min far, tycker att häxor mm är rena skitsnacket? Men faktum kvarstår att det finns folk som kallar sig häxor? Jag förstår inte riktigt vad läraren menar, det finns ju flera religioner, naturreligoner, och om man bara engagerar sig lite förstår man snabbt att viss i dessa religioner ( bl.a. Wicca nu tänker jag på) innehåller människor som klassar sig själv som häxor. Tycker ni att jag borde upplysa henne? :) Tack, ville bara berätta för er som orkade läsa, tack :)
Det är alltid svårt när du får höra något så här i andra hand! Min första spontana tanke var att ja, läraren kanske inte är så upplyst, samtidigt som just ordet "häxa" är ett väldigt vagt begrepp med många betydelser. Det är fullt möjligt att hon t. ex på TV-serier som Sabrina, Charmed (Förhäxad) etc eller hur?
Personligen tycker jag att du kanske kan sondera terrängen med din kompis och informera denne om hur du ser på temat häxor. Vänta med att tackla läraren tills ämnet dyker upp på schematt eller du faktiskt själv är aktivt inblandad i diskussionen!
Me. Myself & My Sims
Okej, tack :) #1 Hon menade faktist häxor, så som i verkligheten. Inte sådana som säger hokus pokus och så blir du en groda typ ;)
Det jag skulle rekommendera är att vara försiktig med att prata om det till vilken som helst. Somliga kan ta häxor som stor allvar. Exempel vissa troende inom olika religioner. Jag säger inte att alla är så. Men somliga tar det som har varit engång, Jag vet inte om det står fortfarande i dagens bibel. Men om man jämför med protestanterna och katoliker så skulle många katoliker se det som en vanlig sak bortsett från protestanterna gör. Dom ser många saker som hot, genom att man följer de gamla testamentet. Men det är inte alla protestanter som är så. Utan vissa är så. Men jag säger inte för att du inte ska lita på din vän. Det kan vara bra att upplysa till henne, men din lärare, kan vara ett problem. Som jag vet, att vara häxa, innebär inte att vara ond. Allt beror på en själv, liksom agenter, spioner, politiker och mycket mer.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Det är väl precis som att någon skulle säga "spöken finns inte"? Nej, det är inte fakta, men det betyder att just denna person tror inte på spöken. Och denna läraren tror inte på häxor. Du tror på att de finns, och det är inte mer med det. Man kan inte förvänta sig att alla människor ska tro på allt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Bästa lollolovee.
Så är det i livet. Man lär sig så småningom förstå att alla kan inte tycka som man tycker själv eller tror som man tror själv.
Du kan välja att ta det hela på ett vuxet sätt, säga t ex: "Ja, nu är det så att jag tror på att häxor finns men som inte är som i TV, häxor i filmer är fantasi. Jag respekterar din åsikt och önskar du respekterar min!"
#5 :)
#5#6. Ni kan ochså räkna in med mig. Även om jag hade andra tankar, men jag säger, lollolovee. Kör så det rycker.
Hahaha!
Mina kollegor säger också så till sina elever som precis anlänt till Sverige. De är SPRINT-lärare. Och så informerade jag dem att det visst finns häxor i dagens Sverige men kanske inte som häxor som kan få saker att flyga och förvandla någon till en groda.
Då fick de ett annat perspektiv och lärde sig något nytt. Det var kul!
Jag brukade alltid vara rädd för att prata om det här med att jag var häxa och troende på det övernaturliga eftersom jag var rädd för att folk skulle tro jag var sjuk i huvudet. Mycket eftersom min egen pappa (som vet om att jag är häxa) är ateist och hånar ofta de i vår familj (som tror på andar mm.) när vi pratar om det. Han skrattar och skämtar på väldigt hånande sätt om detta, och det gör mig arg. Men jag inser också att jag inte borde bli arg på honom för han vet inte bättre. Han vet ingenting om andar och häxor och andra övernaturliga fenomen, utan hans bild av det hela kommer från stereotyper.
Jag blev modigare och började berätta för mina kompisar och föredetta klasskamrater att ja, jag var häxa. Men jag var alltid noga att förklara och utbilda dem om vad för slags häxa jag var, för de trodde förstås att jag var knäpp som gick och trodde jag var som häxan i Snövit. Det fick jag ju förklara att så var inte fallet. Istället för att håna mig eller skratta åt det, så blev de istället nyfikna och ställde frågor som jag gärna svarade på.
Så jag tror att grejen med att folk säger så är för att de helt enkelt inte vet någonting om häxor. "Häxor finns inte", säger dem och tänker på Pomperipossa i sitt pepparkakshus.
Jag håller på att utbilda mig till skådespelare, så när folk säger "Skådespelare är inget riktigt jobb" så blir jag arg. Däremot har jag lärt mig nu att inte bli det vad det gäller folks okunnighet om häxor :)
Jag var också rädd att tala om till andra om häxor och allt annat magiskt. Då blir man rädd. folk älskar uppmärksamhet.
Men vad ÄR en häxa då om det inte handlar om hokuspokus? (Nyfiken, okunnig)
Här finns en artikel från detta forum ang. just ordet häxa med mååååååånga kommentarer :-)
Me. Myself & My Sims
Just med det att yttra sig eller inte så lever jag efter vad jag fick lära mig när jag öppnade ögonen och blev puttad mot det paranormala och magi.
Något jag fick lära mig av en tjej jag träffade på gaiaonline och hade lite som hjälp mentor ett tag.
"The way of the witch is to know, to will, to dare and keep silent".
Hur man tolkar "to keep silent" är upp till var och en. Jag själv är sådan att jag låter mycket av mina handlingar tala för sig själva och brukar pussla i vad personen jag pratar med tycker och vart denne står innan jag säger något. Det är något som etsat sig fast hos mig och gör mig själv mer självsäker faktiskt.
Tänkte dela med mig av det då det känns som att det kan vara bra för en del att ta del av :)
Här är även en artikel jag hittade som jag gillar om det: http://davensjournal.com/obsidian/Essays/witchway.html