Vit häxa - Örter
Hejsan alla underbara själar! 🙂
Jag själv är ingen vit häxa, men jag skulle vilja ha kunskaper om örter. Helst som man kan så hemma, skriv vilka egenskaper dom gör och om man t ex kan ha dom i te eller rökelser eller hur man nu än ska använda dom.
OBS bara örter som gör bra, inga som gör någonting dåligt!
En liten kul fråga också, hur definierar man en "vit häxa"? Och vad är skillnaden på en vit häxa och häxa?
Må glädje vara med er! 🎈
Förstasidan på hif finns ett inlägg om örtmedicin osv, där står alla vanliga växter som man oftast har i trädgården eller hittar i skog och ängar, och som man givetvis kan använda i magiskt syfte :)
Några av artiklarna http://haxor.ifokus.se/articles/520a2fccce12c428ae003476-ortmagi-och-medicinalvaxter-hur-borjar-man?articles-1
http://haxor.ifokus.se/articles/4d7176d8b9cb462233084839-oumbarliga-haxvaxter?articles-2
sen finns det enskilda artiklar om bl pepparmynta, nejlika etc
#0 Varför tror du att "vita" häxor sysslar med örter? Vad gör svarta häxor? Gråa häxor? Rosa häxor? Häxor i alla regnbåges färger?
#3 "En liten kul fråga också, hur definierar man en "vit häxa"? Och vad är skillnaden på en vit häxa och häxa?" Vet inte om du kanske missade det men skrev det i mitt inlägg. Men det är väl vida känt, ett känt uttryck.
Jag tror att det är för att vita häxor inte tillber några Gudar/Gudinnor som dom andra gör eller om dom tillber andra "ljusare" eller bara naturen och att dom håller på med örter och inte trollformler och kastar inte förbannelser, men jag är inte säker alls. Jag bara spånar, varav min fråga. Det ända jag vet är att min mamma känner en "häxa" och att hon & mamma påpekar att hon är en Vit häxa.
#1 Oj missade det, tack så mycket!
#2 Tackar, tackar!
Må glädje vara mer er! 🎈
Det har jag alldrig varit med om. Så alla typ av färgerna på alla häxor har lite med elimenten om jag förstår rätt alltså som du sa it häxa står för ljuset, och ljuset är en känd eliment alltså.
Men samtidigt så handlar det om var och en var man står för. Själv vill jag bli häxa som står för örtmagi, healing, medisinska örter, och lite magi. Alltså bara dom bra grejerna alltså. Själv har jag några släktingar som är spåmän, spåkvinnor, medicinkvinnor, medicinmän, och oraklar.
Men som jag sa, så måste jag ha tid mellanrum, eftersom jag jobbar, och det som man säger så är det bara tid för jobb. Ibland önskar man att man var fri som fågel.
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Om man är vit häxa eller vanlig häxa har inget att göra med vem/vad man tillber. Jag tror att det din mamma och hennes vän kanske menar är att hon är "vit häxa" som "genomgod häxa"?
Jag själv t.ex. är häxa och sysslar med allt från kristaller och änglar till örter och ritualer. Bara goda saker, men jag tillber ändå gudinnan och naturen.
Kanske kan du fråga din mammas kompis ifall hon kan förklara begreppet närmre för dig?
sysslar du med Änglar. PÅ vilket sätt?
Am I man or woman. No. I'm genderless.
Detta med vit, svart, rosa häxa har ingen specifik definition, det beror på vem man frågar. Själv sätter jag inte färg på häxkonst (en gång i tiden gjorde jag det). Ont/gott har heller ingen allmänvärldslig definition, det beror bla. på situation och person.
Om någon håller på med örter men inte tex magi, besvärjelser, trolldom - vad är det då som gör denne till häxa?
Hej jag är en ung Häxa som behöver Hjälp jag vet inte hur jag ska börja
göra formler och sådant kan ni någon bra formel?