Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 1459 ggr
Shadowone
0

Fråga.

Hej. Jag undrar bara om det finns nån slags ört som håller en vaken under en hel natt. T.ex: om man jobbar nattskift, och ibland så kanske man ska jobba 16 timmar liksom från natten till nästa dag eftermiddag. Har någon av er nån arning om det finns nån liknande ört, bara om den inte är narkotika klassad, förutom att örter inte brukar vara det som vanliga medicin förbrukning eftersom örter är alltid nattuliga om jag har rätt.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Gronstedt
5

De flesta narkotika är naturliga, utom de som kommit de senaste 50 åren. Till exempel Catha edulis, Papaver somniferum och Cannabis sativa.

Coffea canephora är annars en icke narkotikaklassad växt som har välkänd uppiggande verkan 😉.

Shadowone
0

Coffea canephora. Tror du att det finns på nätet.

Shadowone
0

Går det att äta växten eller måste jag koka den

Gronstedt
1

Man använder malda bär och brukar brygga en dryck på dem. Finns på ICA bland annat 😉.

ALPHIRA
0

Coffea canepfora. När man tänker på namnet, så har inte vanligt kaffe samma verkan?

Shadowone
0

okej.

Gronstedt
1

#5: Det ÄR "vanligt kaffe", en sort som ofta används i snabbkaffepulver.

Shadowone
0

Okej. Då hajar jag. Så jag kan hitta det på ICA också. Från vilken produkt hittar jag den. ICA's egna varor eller andra som du vet?

dennas
1

Läs svaret i # 7.

Wikipedia skriver bl.a. följande:

Robustakaffe (Coffea canephora) är den senast[när?] upptäckta av de tre kommersiella kaffearterna. En synonym som används mycket tidigare är Coffea robusta, som också gett det svenska namnet. Den kallas ibland "kongokaffe", eftersom den upptäcktes i dåvarande Kongo.

Det blir förstås oerhört frestande att skriva om just kaffe som ett svar på din fråga, då kaffet för många har den efterfrågade effekten.

[stass]
1

Flera koppar expresso var det enda som funkade på mig när jag jobbade natt, fast lite skakig blev jag. Viktigt att inte överkonsumera koffein i övrigt då så man inte blir för tolerant.

Shadowone
0

Okej. Då ska jag se till att det inte blir för ofta och gärna lagomt.

Shadowone
0

#9 Jaha. så det är den senaste. Det var inte dumt.

scheindel
0

kaffe är nog som redan påpekats det enklaste och effektivaste. vill man inte dricka kaffe så finns det ju olika andra preparat med koffein eller närbesläktade ämnen från olika plantor, t ex guarana. många går att köpa på apotek eller i hälsokosten.

http://dromvaverskan.tictail.com/

Shadowone
0

Oj. Jag ska kolla både och. Inte dåligt.🙂