Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2420 ggr
Thistle
2

Energi medicin

Jag har funderat lite på om det finns någon motsvarighet till chakran, kundalini eller någon form av "energilära" i västerländsk magisk tradition. I boken Treading the Mill: Practical Craft Working in Modern Traditional Witchcraft skriver Nigel Pearson om eld som en gåva till mänskligheten av Häxguden i tidernas gryning. Elden beskrivs som en gudomlig gnista, medvetande och självmedvetenhet, som används vid  "höjande" av energi. Han skriver att denna energi påminner om kundalini eldsormen i österländsk tradition och att traditionella häxor använder sig av tekniker som påminner om dem som används av yogis. Pearson skriver att man tror det finns punkter i människokroppen där vissa typer av energi är fokuserade och kan arbetas med (Nigel Pearson 2007: 135).

Jag undrar förståss om energiarbete av detta slag är påverkat av yoga och andra praktiker eller om det finns något "energitänkande" som har grund i västerländsk magisk tradition?

Vad tror ni?

[stass]
0

Själv fick jag aldrig chakran att fungera för mig, varken energimässigt, öppna upp/stänga ner etc Men jag hittade en punkt i kroppen där jag reser energi ifrån. Ungefär vid bas chakrat, eller nedre bakre livmodern. Men jag vet inte om det finns förankrat i någon västerländsk teknik. Hoppas någon annan gör för ämnet är väldigt intressant tycker jag.

Thistle
0

Jag hittade en till referens till energiarbete i en bok om traditionell häxkonst: Hedge Rider av Eric de Vries. Han skriver om hur man väcker elden och  ormen som bor i ryggraden. Han skriver också att Cochrane jämförde konceptet med "kundalini". Ormen sägs slingra sig runt ryggraden och kan väckas genom att man andas på ett speciellt sätt. Man ska tända ett ljus och andas in "eldens ande", om man gör på rätt sätt så ska man känna hur ormen rör sig i nedre delen av magen, den rör sig sedan längst ryggraden och när den når huvudet uppnår man trans (De Vries 2008:94-95)

Det låter som den punkt du beskriver Stass.

[stass]
0

Jag har aldrig uppnåt trance (på det viset), men visst är det en varm och extatisk energi, kraftfull och svår att hålla en längre tid. Och den rör sig upp med ryggraden, fast en gång -jag vet inte riktigt varför heller- fick jag en sjudindrandes huvudvärk när det nådde huvudet, en sån där huvudvärk som nästan får en att trilla omkull eller spy. Jag har även märkt en hetta vid andningsövningar med kundalini yoga, men den är mer snarlik och jag är nybörjare då jag kan inte uttala mig säkert. Jag är ledsen att jag förklarar så diffust, men det är svårt att sätta ord på det hela. Om jag får min dator att fungera ska jag se om jag kan slänga in en referens om witch flame/ inner fire sen som kan vara intressant.

[stass]
1

[…When the old stile has been reached, let the witch be settled upon it, there to further the conjuration of Becoming. There shall the witch breath deep and imbibe of the darkling air, of the black earth and the cold stone, drawing of the fire therein concealed. Let each breath serve to fan the witch fire;…]

Serpent songs, Gemma Gary ,2013:08

Det stycket antyder mig att man dels väcker den inneboende elden med andningsövningar, dels drar in den. Påminner om det du skrev i #2

NiklasTyreso
0

Känner inte till några sådana tankar om mental energi från nordisk folktro och fornnordisk religion som jag studerar.

Elden kopplar jag samman med främst Guden Ull som även var solgud. I folktron kunde eldar jaga undan oknytt och vinterns och de onda krafterna. Därför tände man brasor bl a på våren (majbrasor) för att fördriva vintern makter och ge bra start på tillväckten när man sådde på åkrarna.

Av det som överlevt av den gamla nordiska religionen verkar det vad jag kan se ha varit viktigare med yttre värn/amuletter och ritualer än att ha metafysiska trossystem om hur människan fungerade på insidan.

[stass]
0

Tja, man hade ju en hel del tankar om själens sammansättning, vissa av dom var ju fysiska så som blod och andedräkt. Och så finns det ju megin  - jag spånar bara här för jag vet inte alls hur synonyma begreppen är varken akademiskt eller filosofiskt. Jag vet inte om det går att jämställa kundalina med megin, livskraft (makt-magtan) eller energi.