Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 5125 ggr
Iska
0

Rening med salvia.

Jag ska för första gången i mitt liv, använda mig av salvia för att rena mitt hus. Kan någon klok Person/häxa ge mig lite tips och råd ang detta? Vad bör man tänka på? Jag vet att hörnor i rum är viktiga och att fönstren bör vara öppna, men det är väl i princip allt.

Tacksam för svar🙂

[stass]
2

Ja, hörn alla utrymmen och att ha dörrar och fönster öppna under tiden. Sen är det bra att veta varför man renar och mot vad, salt dränerar exempelvis andar, ammoniak löser upp astrala/känslomässiga minnen, sådana som man brukar kalla för "det sitter i inredningen/väggarna", det gör iofs salt med men ammoniak gör det bättre tycker jag. Eld brukar man bränna bort med, genom att göra kors i dörröppningar, framför speglar etc Just salvia använder jag inte till rening alls längre. För mig har den bäst verkan vid spådom/andekontakt. Men detta verkar vara från person till person. Många menar ju på att salvia är rent av inbjudande för andevärlden, vilket såklart krockar med en andeutdrivning. Och andra tycker att de går resultat en kortare stund. Det bästa är nog att prova sig fram och vara ärlig mot sig själv om resultaten.

Iska
0

Tack! för många bra tips och råd🌺

Manutar
3

Jag tycker inte salvia är så effektiv för rening, jag använder den mest för att mata vissa andar och väsen. För renande rökelse använder jag helst en.

dennas
0

Måste dofta underbart! Finsk tradition?

Ceriadwen
1

Jag har renat mycket med salvia innan, speciellt för att förbereda en plats inför ritual. Jag upplever att den renar och laddar i ganska lika mått. Att tugga enbär för rening har jag stött på i samisk tradition. Det har säkert mycket gamla anor.

Manutar
0

#4 Jo, det doftar härligt :) Bla är det finsk tradition, En är ett av de heliga trädslagen inom många kulturer. Men kom ihåg att den är fridlyst så man kan inte springa ut o plocka hur som helst.

JohannaEkroth
3

Arbeta sig inifrån och mot dörren i rummet så man motar mot ytterdörren.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ganna
0

#4 Det finns i svensk tradition också. :)

#6 I Sverige är enen inte fridlyst, men precis som med alla träd och buskar måste man ha markägarens tillstånd om man ska bryta kvistar/grenar från dem.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
0

Tack!

Jag har alldeles missat det i havet av salvia…

Funkar det även med s.k. prydnadsenar? Fast doften är inte densamma…

Ganna
0

#9 Nej, det gör det inte då de oftast inte är enar (Juniperus communis) utan oftare någon form av cypress.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
0

Man tackar för det. Nu tror jag nästan att du eller nån annan har berättat detta för mej i ett annat sammanhang, för det kändes lite som ett "ja, just det". Men det får väl ses som en repövning…

Ganna
0

#11 Jag tror jag har nämnt enen i reningssammanhang här nån gång, men vem vet, så länge som jag varit här. *inventarie*

Manutar
0

#( Okej, i Finland är den det.

Kom förresten på att rölleka också funkar bra när man renar. Den är ju lätt att få tag på :)

ALPHIRA
0

Nu får ni ursäkta min okunskap men jag vet inte VAD det är i salvia som gör att andarna reagerar på det? Är det bara doften eller…?

Och nu blir jag helt förvirrad på köpet också: Används salvia för att jaga bort en ande eller locka till sig en? Hur är det egentligen?

Gutta_Vargöga
1

Hej.
Mina erfarenheter av att rena är att Salvia eller vilken rökelse som lättar upp energierna och rensar ut "skräp". Jag har fått många tips genom tiden, som att använda mig av änglars hjälp genom åkallan, Jesus om det känns bekvämt. En mycket viktig sak är att visualisera hur skräpet lossnar och att sända ner det till Moder Jord som tuggar i sig det och komposterar det, för att skräpet inte ska sväva till nästa rum och komma tillbaka igen.

Mina intentioner med ritualen är viktig, att jag säger högt till den/de som kan finnas i närheten att de ska gå sin väg. Slutligen kan man skydda sitt hem från ovälkommet besök genom att visualisera en pyramid av kristall som går över hela huset ner i jorden, och två pelare av kristall vid ytterdörr och fönster som går ner i jorden.

Lycka till

I Ljus och Kärlek
Vargöga <3

[stass]
1

#14 jag tror att det är en i grunden animistiskt syn på världen som har format praktiken av användning av örter i olika former för ett andligt bruk. Tanken är att allt har en ande, även så salvian och att egenskapen hos anden kan åstadkomma olika, antingen genom andens inneboende väsen eller/och genom att någon sätter igång den med en intention/kommunikation. Fast jag har märkt på senare tid att salvia och andra väldigt rykiga rökelser är som manutar skriver bra andemat. Andarna får substans och energi av röken. Och jag blir enkelt avslappnad av salviadoften, därav spådomsanvändningen. Sedan har ju väldoft i allmänhet en väldigt lång historia som offer och inbjudan till makter av olika slag och även förfäder. Jagade man inte ut ont med ont? Alltså stinkande, mer fräna dofter? Men jag förstår användningen av lite ljusare, lättare växter som lättar upp i luften och i sin tur både när och attraherar välvilliga väsen och andar. Jag tycker nog bara att salt och ammoniak är en personlig favorit, men jag röker gärna in med kanel, nejlika goa dofter efter reningen.

[stass]
1

Två intressanta länkar om rökelser, den första handlar lite kort om rökelsens historia, användningsområden etc http://www.shenet.se/recept/rokelsetrad2.html

Och denna högst användbara länk som förutom lite info har en hel del recept och bl.a "trollrökelse" från apotekens gamla kompositionsböcker (för att jag ut ont,sjukdom): http://www.shenet.se/recept/rokelserel.html