Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3337 ggr
missporcelain
2

Hjälp, snälla?

Haha vad gör jag? Fan vad nervös jag blev nu, är rädd att bli påhoppad. Jag vet inte ens om detta är rätt i fokus sida för att fråga.

Well jag har alltid sätt saker så som andar, skuggor och jag har känt mig annorlunda. Både min mamma och mormor är "medium", tror dock att min mormor överdriver en smula eller att det har gått henne över huvudet, för att hon tycker att hon är bättre än andra. Jag har fått många kommentarer som säger att det är många från andra sidan som vill ta kontakt med mig, men att jag är för stressad för att se och höra just nu. Jag har alltid varit intresserad av det ockulta och har läst många tarotböcker, häxböcker och jag har ett stort intresse för ljus, rökelse/oljor, örter och olika annorlunda té sorter. Kan väl säga att alla pengar jag har går till mina två råttor, min katt och ljus.

Så min fråga till er är, ser/känner någon att jag har något inom mig? Något som kan hjälpa människor? Om ni har något elakt att säga, snälla säg inte det då. Uppskattar ärlighet så länge jag inte skadas för mycket :)

missporcelain
0

Jag heter Cassandra och är vattuman om det skulle intressera…

jara3
3

alla har så kallade ''övernaturliga gåvor'' av något slag i olika former det är inget annorlunda med det, men vissa är mer intresserade och böjda att ta det till sig och det verkar du vara. om du vill utveckla din intuition finns det mängder med böcker och info på nätet som kan hjälpa till ;)

häxkraft finns i oss alla, det är energin som strömmar i allt och genom attraktionslagen kan användas för att skapa manifestationer. En person som väljer att bli häxa är bara en person som väljer att medvetet utveckla sin förmåga att skapa istället för att låta det ske på måfå som de flesta gör, helt omedvetet.

lycka till

Ganna
12

#2 Häxkraft finns definitivt inte inneboende hos gemene man. Den är inte heller att jämställa med några vaga New Age-begrepp som "energin som strömmar i allt" eller "attraktionslagen".

#1 Tyvärr blir "häxa" och "häxkonst" allt mer "slaskhinksbegrepp" för allt vagt som kan upplevas som övernaturligt. Jag är helt säker på att du har egenskaper inom dig som du kan hjälpa människor med, vare sig de är av mer "världslig" natur eller inte. Börja dock inte i den änden, utan börja med att fundera över _hur_ du vill hjälpa andra (om det är din drivande önskan). Skulle det sedan visa sig att du har "mediala" förmågor som kan vara till hjälp; bra, visar det att du inte har det så har du ändå kommit igång med att göra det du vill på andra sätt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

jara3
3

attraktionslagen är definitivt inte ''new age flum'' vissa säger viljans kraft (samma sak , riktad energi). samma sak är benämnd av gamla kända magiska system som tex de hermetiska principerna, ett av de äldsta skrifter vi har om magi, och skrev flitigt om av tex crowley mfl.          kraften som strömmar genom allt och alla är bevisad vetenskapligt genom kvantfysik. denna kraft finns benämnd inom alla gamla trossystem världen över som chi i kinesisk civilisation, prana i indisk, megin i fornnordisk tro bland annat. enligt dessa tankesätt finns det en stor , universiell chi/prana/megin som är i allt men också tar personlig form i chi/prana /megin i varelser och ting. i fornnordisk sed har detta benämnts som tex óskmegin (åskans megin), hafsmegin (havets megin) etc.  alla kan använda sig av den och gör det hela tiden , medvetet eller omedvetet.

vad gäller mediala förmågor av olika slag har jag läst åtskilliga böcker och studier i ämnet där nämns många vetenskapliga studier av kända parapsykoger som visat att alla har mediala gåvor av olika slag, dock av olika sorter (vissa mer talangfulla som medium, andra i healing, andra i psykometri etc) och i olika doser, vissa i minder doser andra i högre. dock  är ingen helt befriad ifrån det. vissa personer som fötts utan stora mediala gåvor har tex kunnat träna upp sina förmågor att  höja sig över de är födda med dem.

Jag kan inte räkna alla otaliga individer jag mött i verkliga livet som berättat för mig om sina övernaturliga upplevelser och ser sig som ''speciella'' pga dem. så visst, vissa har mer talang i det från födseln men de som tycks ha en stark vilja att se sig som ''utvalda, högre än vanliga dödliga'' pga det är i min åsikt fel ute och drivs snarast av ett behov att känna sig viktiga.

Jag menar inte att alla kan bli de mest talangfulla häxor /synska MEN alla har det i sig i någon form. Om en person med sann vilja, integritet och idog sätter sig in i att studera och lära sig ämnet så kan han eller hon i min mening lyckas. De stora massor av newage flummare som jag tror du menar är snarast oftast personer utan djupt intresse som inte har viljan eller kraften att gå djupt i ämnet utan mer söker något att identifiera sig med, men tröttnar efter några år då ytligt taffsande på ämnet inte ger mkt frukt.

menar inte uppröra något med detta inlägg, jag ämnar bara ge min åsikt som kommer av min egen erfarenhet. =)

ha det bra alla! mvh /jara

Ganna
2

#4 Häxa är inte synonymt med synsk. Häxkraft är inte samma sak som någon luddigt beskriven energi.

Hela ditt första stycke är ett bra exempel på New Age, dvs ett resonemang där olika begrepp rycks loss från sina sammanhang/traditioner utan hänsyn för rötter och bakgrund och sedan likställs med varandra för att de på ytan verkar lika.

Att bara vilja/önska räcker inte för att utöva magi/trolldom - visst har det viss effekt, men den är snarare psykologisk än magisk. Men det har ju funkat bra för författare som skrivit storsäljare i självhjälpsbranschen… ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

jara3
0

haha för mig har det fungerat bra =) och för många andra med

jag pratade om synskhet pga att flickan som skrev inlägget pratade om det jag menade det inte som synonym med häxa

nej new age är det inte men alla får tro vad de vill så vi kan väl agree to disagree

new age branchen är stor och innehåller både flum och vissa bra saker enligt min erfarenhet. För i tiden har jag varit svepande arrogant gentemot allt som hade med den branschen att göra men nu har jag insett att alla som stämplats new age inte är dumma i huvudet man får döma personer och vad de har att komma med individuellt inte som grupp

nej jag anser mig inte newageare men jag dömer inte dem som är det

jag vet inte vad du definerar som magi men alla har rätt till sin egen tolkning

andra definitioner än min och de flesta andra jag mötts jag har hört  handlar om att arbeta med guda och eller ande/naturväsen och få dem ge en vad man ber om men min definition av en häxa är att hon själv skapar det hon vill åstadkomma inte får andra makter göra det det, så jag skulle anse denna person som en andebesvärjare inte häxa. om man får någon annan att bygga ett hus åt sig och inte gör det själv är man ingen byggare , bara en anställare av byggare. så jag ser sådana aktiviteter som arbete med det övernaturliga men inte häxkraft i sig

jag menar som sagt inte förolämpa nån men jag säger bara min mening. om du vill kan du ju definiera din egen version av vad magi är eller låta bli om du ej vill

jag har iaf sagt min i denna diskurs =) jag tror dont feed the trolls

Ganna
2

#6 Om det är mig du avser med "dont feed the trolls" så har jag skrivit här nog länge för att de flesta vet att jag inte är ett troll, möjligen en trollpacka i ordets ursprungligare bemärkelse.

Jag dömer inte någon på förhand, men New Age som företeelse är skräp, hutlöst utnyttjande och flum. Söker du i trådar här, hittar du nog så småningom något jag skrivt om både det ena och det andra; det är lättare att du kikar så, än att jag bemöter dina resonemang då jag upplever dem så trassliga att det tar för lång tid - en bristvara för mig för närvarande.

dennas
4

Jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja vara så kategorisk gällande New Age. Däremot kan man väl säga att charlataner oavsett mantel är ett ofog.

Många söker sej till New Age med en uppriktig vilja att finna sina rötter, sin plats i livet och historien. Det är en inkörsport för många till nåt nytt eller nåt gammalt.

Flummeriet finns inte bara i New Age, det är nåt typiskt för sökande människor och dem som vill utnyttja dem. Det går att finna genom historien i vitt skilda områden och på vitt skilda platser.

Jag tänker att New Age-fenomenet liknar en sån företeelse som renässansen. Ibland skådar vi bara framåt, utåt och andra gånger skådar vi bakåt, inåt.

[stass]
2

Jag tror intuition i olika grader är medfött. Till TS skulle jag vilja rekommendera att prova sig fram på ett tryggt och lungt sätt. Exempelvis välj en "genre" örter, energi arbeten,spåkonst, drömdagbok, intuitionsövningar - ja du fattar. Läs _några böcker_ av olika författare i ämnet och gör övningar. Då märker du om det utvecklas något hos dig, låses upp eller om du ens tycker om att göra det :)

missporcelain
5

Tack så mycket för alla svar. Det glädjer mig att ni tar så väl han om nybörjare. Ska fundera ut mer vad jag kan, vill lära mig också vidare!