Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2305 ggr
Felliiis
1

Är detta rönnbär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va ute i naturen idag och fotade lite. Jag kom på tanken att jag ska plocka med mig lite ekollon, jord, mossa osv och göra något fint att ha här hemma. Såg dessa bär och jag tror det är rönnbär men jag är riktigt kass på sådant. Därför frågar jag er. Är detta rönnbär och då jag har tre katter undrar jag om det är giftigt för dem? Ifall de får för sig att pilla i det ^^ Såg bara dessa bär på marken. Inga träd eller buskar.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Chieko
0

Ja det är rönnbär, och nej de är inte giftiga. De är nyttiga, fulla med c-vitamin.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Felliiis
0

#1 Tack! Av någon anledning har jag alltid fått lära mig att de är gifta.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

lollolovee
0

Jag har oxå lärt mig att de är giftiga! Så det är alltså helt ok att äta typ ett bär om dagen, man behöver inte göra något med dem?

Kuutar
4

Man kan äta flera om dagen, men risken finns att du då blir piggare och aldrig förkyld ;-)

lollolovee
0

Okej, låter väldigt farligt! ;)

ALPHIRA
0

Giftigt och giftigt… Vissa fåglar blir "fulla" efter ätit för mycket rönnbär.

I mina trakter hade en vuxen älg irrat omkring "varit berusad" på ett bostadsområde. Polisen hade kommit och det stod i tidningen "Älgen fick sova av ruset i skogen…"

Älgen hade spytt och det visade sig han ätit både rönnbär och äpplen.

åkerhumla
0

Vi plockar kilovis av rönnbär varje år för att göra gele och saft av dom. Omtyckt av både barn och vuxna 🙂

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Manutar
1

#6 Djur blir fulla av jästa rönnbär, de är då alltså skämda bär i princip. Samma med äpplena.

Jag tycker det är jättekonstigt att ni tror rönnbär är giftiga! Förstår inte alls var det kommer ifrån. Nyttiga är dom.

Bjornen
2

Allt ska ätas i måttliga mängder. Även rönnbär är skadliga i för stora mängder och jag gissar att C-vitamin förgiftning är farligast. Om man äter bara enstaka liter per dag är inte farligt om man inte är allergisk.

sofie.sweden
1

Jag hittade recept på rönnbärssaft! Nyttigt ska det vara, tydligen. Hoppas att det är gott också, det hade varit kul att göra något med alla bär. :-)

ALPHIRA
0

På våran tomt växer flera stora rönn som var fulla med bär. Och säger VAR, gick runt i dag och hittade inte ett enda bär! Men vi har mycket fåglar här också.  -Nu var det för sent för att göra saft, skulle annars har gjort faktiskt.