Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1236 ggr
Zenna.Jeadi
0

Okej sååååå?

Jag sysslar med svart magi sååå??? Svara tack

Allamej
0

Ditt val, och du tar själv konsekvenserna. Så vem är jag att döma.

Men jag vill ställa en fråga, varför inrikta sig på egen vinning och att göra ont om man kan göra det motsatta?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zenna.Jeadi
0

Joo för jag gör inte det onda när som helst utom när det behövs… Så ibland sysslar jag med god magi med… =S

trampolin
0

Jag anser att det inte är upp till mig att straffa någon som gjort något ont eller så.. beroende på vad detär. Den straffas på annat sätt ändå, för de onda gärningar den gör får den tillbaka ändå.. av universum, eller av ödet eller hur man kan säga.

Eldvargen
0

Men hallå? Vill du ha uppmärksamhet eller? ;)

inca
0

Det brukar dyka upp nån då och då :-) en liten svart magiker säger dom…men det är hennes/hans val…orkar inte bry mig.

Simuala
0

ja alla väljer själva…

Simuala
0

ja alla väljer själva…

Coturnix
0

…störst av allt är kärleken!

Zenna.Jeadi
0

Japp men prec blivit sviken stort av kärleken…. Fundersam

Hennum
0

ja, vem blir inte det lite då och då… inget som man ska låta styra för mycket.

du vill verkligen att folk ska bli upprörda? inte sant?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

inca
0

Ja just det som Hennum säger vem fasen blir inte sviken av kärleken, det är väl ingen anledning att syssla med svart magi. Kanske man skulle anordna en  jättestor svart mässa då? Välkommen!

Nä bättre anledning.

[Hellas]
0

Hej!

Ja kära nå´n, du är bara barnet och hinner att bli sviken kanske ett hundratal gånger till i ditt liv och du själv kommer att svika några stycken på samma sätt.

Det är det som kallas LIVET och det ska man tacksamt ta emot.
Både glädje och sorg kantar tack och lov vår väg vilket i sin tur ger oss lärdomar!

Zenna.Jeadi
0

okokok -.- hjälp

skogsgubben
0

Jösses…

svart magi… vem bryr sig.

lightseeker
0

#13, vad behöver du?

inca
0

Ske´s a black magic woman….är det inte en låt som går så?

lightseeker
0

hmm

inca
0

Ja jag stavade lite fel She…humma inte ;) he he

Förresten skulle vi göra nåt elakt?

LailaBaba
0

ursäkta en som inte hänger med riktigt, men vad handlar denna tråden om?

inca
0

Jaha dags att dyka upp nu? Var har du varit? Saknar dig!!!! Hela tiden!

varulven
0

#19 oooh du skulle bara veta! Ondska och djävulskap! eller…? ;)

LailaBaba
0

Ah, nu är jag med.

lightseeker
0

#18, nej, jag hummade inte åt din stavning (såg först nu att du hade stavat fel) utan åt att det inte fanns så mycket mer att säga förrän #0 har svarat på vad det egentligen är som hon behöver av oss.

Men ok, svart magi, det stämmer väl: men jag är nog verkligen fel person att fråga om.

Sitter bara här och gapskrattar åt dialogen, jag kanske är för trött och trög nu och fattar inte allt riktigt. Men det är väl inte fel att avsluta dagen med ett skratt. Puh!

SagaSimone
0

#2 Allt du ger ut får du igen, det vet jag med säkerhet! Jag har varit där och jag vet. Vännen, jag vill bara varna dej. Skriv privat till mej om du vill. Må gott!

LinaN
0

bah, svart magi, vit magi. pish-posh….. bah…

Det finns inga färger på magi, det finns inga färger på syftet. Det finns energier som är bra för mig, och det finns dom som är mindre bra för mig, jag kan välja att sända de dåliga ifrån mig och dra till mig de som är bra.

So what? dag o natt, allt behövs för att allt ska kunna växa och leva, utan det ena hade vi inte överlevt det andra. 

Natten är aldrig helt mörk och dagen aldrig helt ljus. Samam sak är det med de energier vi brukar oss.

Gör vad du vill med de/den förmåga du fått. men lägg energin på något vettigare än hämnd och payback. Du vinner mer på att övervinna den sorg och smärta du blivit utsatt för, och att du går vidare och blir likgiltig inför den personen som gjort dig illa, för då finns det ingen makt över dig där längre…

kärlek är starkt, hatet likaså, men det största och farligaste vi har med att göra är likgiltigheten. Likgiltighet inför kärleken är allt utom bra, men likgiltighet inför det som är mot dig ont är gott. Sådan likgiltighet höjer dig över de som gjort dig oförrätter.

så nog pladdrat av svartfågeln Caija. Och valp, tänk dig för innan du rusar åstad….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

varulven
0

LinaN: wörd! :)

Zenna.Jeadi: vad är det egmtligen du gjort för "svart"magi, som du syftar på?

Coturnix
0

Zenna! Var är Du?

SagaSimone
0

#25 Kunde inte sagt det bättre självGlad 

Men som sagt, det är den fria viljan som gäller och det tycker jag är bra! Vad man sedan gör skapar man själv. Man skapar sitt eget mörker om det nu är det man vill ha. Eller ljus om man skulle må bättre av det….

/Kärlek!

Eldvargen
0

Oavsett om man sysslar med mörker eller ljus eller hur man nu ser det, så förstår jag inte själva frågan. Du skriver: svara tack. Men vad är frågan? *nyfiken*

Existerande
0

#29 tvivlar på att det finns någon  fråga,  mera menat för att provocera

skogsgubben
0

Så sant så sant LinaN Glad

För övrigt en väldigt underlig tråd som av någon underlig orsak är vid liv.

Magi är magi om den så är vit, grå, svart eller rosa. Det är i stort sett samma energier man använder sig av. Magiken använder sin vilja för att styra/påverka energierna i den riktning han/hon vill. Om man nu ska snacka om vit och svart magi så är det inte alltid lätt att se vad slutresultatet blir. Vit magi kan i slutändan visa sig vara svart magi och tvärt om. Man tror sig vilja gott men gör mer skada än nytta. Man vill göra ont men det slutar med att allt blir bra.

Svart magi är inte det samma som mörk magi och vit magi är inte desamma som ljus magi.

LinaN
0

bra sagt skogsgubben! :P

En man vars yngre kusin blivit våldtagen sätter sig i ett mörkt rum med upponedvända pentagram, på altaret ligger en stor dolk och en liten figur av lera. även två svarta ljus brinner och sotar mycket där han sitter och förbereder sig för den ultimata hämden på gärningsmannen som utsatt kusinen för detta ohyggliga sexuella övergrepp. Ritualen börjar ---------- några timmar senare--------> Mannen som gjort övergreppet faller plötsligt ihopa i gränden bakom Ica där han precis skulle til latt dra in en ung flicka att våldföra sig på. Han viker sig i smärtor och drar efter andan när smärtan strålar ut i vänster arm. Han dör i svåra plågor innan hjärtat hans stannar.

Var detta en ond handling? var detta svart/mörk magi?

Nej, inte i min mening. Denna unga mannen vars kusin blivit utsatt för övergrepp räddade flertalet unga flickor från att gå samma öde till mötes. Mannen fick sin dom, det är karma om något, hade han itne förtjänat att dö av den unge mannens magi och syfte så hade mannen överlevt men kanske inte klarat av att utföra akten. och dne unge mannenes syfte var aksnke enbart att snöpa karlen så han aldrig mer skulle kunna få upp glädjepinnen, det var aknske hans syfte medan karman såg till att ta gubben av daga?

nästa exempel.

Lisette var tokförälskad i en kille och hennes väninna skulle hjälpa henne med att göra en spell som skulle få honom förälskad i Lisette. Sanna satte sig ner i sitt rum, tände ljus och gjorde en kärleksritual där hon band två små dockor mot varandra. --------> Två veckor senare ringer Lisette helt hysterisk och anklagar Sanna för att vara ute efter henne och att hon ville förstöra Lisettes liv. Killen ifråga som var ämnad att vara en del av kärleksritualen hade våldfört sig på Lisette och nu vägrade han låta henne vara.

Så vad är egentligen gott och ont? ljust och mörkt. allt akn slå fel, därför ska ma nalltid vara noga med att ange sina syften. Inte ens avalons prsätinnor kunde alltid styra över den magi de gjorde, inte heller druiderna. Nordens sejdkarlar och völvor hade itne heller alltid 100% koll på vad som skulel ske om de gjorde ditten elelr datten för någons räkning.

Zenna.Jeadi
0

OJJ men det skulle vara roligt med rosa magi!!! Men kan vi inte lägga ner dena tråd eftersom jag hade bråkat med en bästis så var arg

lightseeker
0

ok, zenna, intressant tråd blev det. Men nästa gång kanske du kan skriva vad tråden gäller, så kanske du får ett snabbare svar.

LinaN
0

Zenna har avslutat sitt konto på iFokus.net

skogsgubben
0

Japp det har hon. Såg det här om dagen.

Eldvargen
0

#32 Jag ser att Zeanna har slutat men vill ändå kommentera ditt exempel.

Jag anser inte att det är rätt att ta någons liv, oavsett vad det personen gjort. Jag kan förstår det, logiskt och känslomässigt, och vilja göra det och kanske till och med KUNNA göra det. Men det betyder inte att det är rätt.

HUr mycket jag än tänker på ditt exempel kan jag inte se att det är rätt eller gott.

Det hela går ut på att straff kanske inte är lösningen på problemet.

Vad tror du det får för konsekvenser för mannen som dödat våltäktsmannen? TRror du han kan leva resten av livet med gott samvete? Tror du hans kusin som blivit våldtagen mår bättre efter det?

Jag har hört människor som sett mord och som sett gärningsmannen bli straffad, säga att det inte blir bättre efteråt.

För sorgen finns där ändå. Ilskan likaså. Den finns inom oss och inget yttre kan ta bort det, det måste vi själva göra.

SagaSimone
0
SagaSimone
0

Jag håller med dej Eldvargen….intressant tråd förresten….att den kunde bli så lång menar jag….he he…

LinaN
0

Jag sa aldrig vad den här mannens syfte var.

Om det enbart var att "förbanna" våldsverkaren så "tog ödet/karman utgången i egna händer". Och då var ju inte döden den ursprungliga syftet med ritualen osv. Ibland får man vad man ber om och mer därtill.

Men om syftet var att döda våldsverkaren så lyckades ju kusinen väldigt bra, men då är det ändå hans ansvar och på hans samvete ritualen och utgången vilar på. Därför ska man itne leka med sådant om man inte är säker på vad man vill och om man inte är beredd att ta kosnekvenserna.

Det kan både vara rätt och gott, men likaväl fel och ont. Det som mannen i exemplet gjorde, men allt ligger i betraktarens ögon och jag är inte den som dömer det hela. 

Och eftersom det hela är en hypotetisk påhittat exempel så vill ajg också att ni tänker på det som sådant. 

För att driva det hypotetiska ett steg längre, om kusinen INTE gjort ritualen hade kanske gärningsmannen likt förbannat den kvällen fallit ihop och dött av att hjärtat lade av på honom. Utan  kusinens inblandning. Är det rätt och gott? eller är det ont och fel att hjärtat lägger av på en människa? Det akn itne vi döma.

Men om mannen vart "god" och anständig och låtit bli att våldföra sig på unga flickor hade man kanske tyckt att det var synd att han dog, för han var kanske en älsklig familjefader vars barnbarn avgudar honom? Eller så var han en hänsynslös make vars fru lämnat honom efter at tha nvåldfört sig på henne och hennes systerdotter?

Som sagt, det är hypotetiskt. 

Jag ser att en bov, oavsett brott, inlåst/död eller lytt som berövats sina möjligheter til latt våldsverka kommer kanske inte att läka såren hos dem som han (eller hon för den delen) redan åsamkat, men denna kan hindras från att orsaka samma lidande för andra människor. och i min världsbild så är det förhindrandet av fortsatta brott gott och rätt.

Alla förtjänar en andra chans, ävne brottslingar. Men försitter de den chansen så har itne jag så mycket till övers (men nu generaliserar jag.) vårt sammhällssystem är bra, men det ahr mågna brsiter och hål som itne tar till vara på människor. och det är där återfallarna hamnar gång p ågång. utan chans att få hjälp eller resurser att leva ett lagligt liv.

nu har ajg dravlat på en bra stund. ^^