Etiketti-häxans-trädgård
Läst 8594 ggr
skogsgubben
2007-02-05, 12:53

Belladonna, Bolmört och Spikklubba

Är det någon som har erfarenhet av att odla belladonna, skikklubba och/eller bolmört i kruka inomhus?

Förra året försökte jag mig på att odla bolmört i kruka hemma. Men det gick åt skogen. De började gro i och för sig, men dog väldigt snabbt. Gjorde ett nytt försök men än har inget stuckit upp från jorden. Gråter

Belladonna och spikklubba har jag inte provat än. Men jag har frön.

SannaHolmgren
2007-02-05, 13:36

Jag har inte provat, men jag misstänker att det är svårt att få inomhusmiljön att likna den som är utomhus. Det är mycket stressande för nordiska växter att växa inne, de stressas av för hög värme och för för lite ljus. Däremot tror jag att man kan odla i en kruka som förvaras ute på balkong, eller i ett svalare uterum med stora fönster som släpper in mycket dagsljus.

Jag ska så jag med, och prova, så får vi se om det lyckas.:-)

skogsgubben
2007-02-05, 15:02

Okej då ska jag prova att så ute på balkongen.

Vill gärna ha framför allt bolmört och belladonna för rituelt bruk.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

LailaBaba
2007-02-06, 14:28

I min trädgård har jag haft spikklubba som jag försådde inne och planterade i fin jord ute, den blev inte så stor. Men nu har den börjat självså sig och då naturligtvis på gången som består av ca 1cm tjockt med grus (0-8 mm) och under det stenhård lera. Oh j-r vilka monster-plantor!! Det var som i Castanedas böcker när han planterar och skördar sin egen planta som har stam och grenar som ett träd.

Vad jag ville säga var att om jag skulle plantera en i kruka så skulle jag göra det i grus med lite jord under, för den vill helt klart leva ett hårt liv utan jord och vatten mitt i solen.

Bolmörten tycker jag är mycket lättodlad och jag tror den skulle trivas lika bra i sand eller grus i en kruka.

SannaHolmgren
2007-02-06, 17:16

Bra tips! Tack!

CarolineO
2007-04-11, 12:13

Någon som kan skriva en rad om vad man kan använda dessa till???

Bjornen
2007-04-11, 12:35

Spikklubba är lättast att odla i kruka inomhus, men även bolmört går att odla i kruka men bör helst stå utomhus. Belladonna är perenn och är troligen mycket svår att klara inomhus på vintern. Alla tre trivs bäst i fet kraftig jord där de blir stora och fina. Belladonna har uti Europa använts som skönhetsmedel genom att det vidgar pupillerna och namnet betyder vacker kvinna. Bolmört har använts i folkmedicinen mot tandvärk reumatism och ohyra. En allmän användning var som svärtstillande medel och giftet kan även absorberas genom huden. Spreds ofta av kringvandrande folkslag. Linne beskriver den lika giftig som tobak förutom att man även yrar av tobak. Bolmörtsfrön klarar frövila på åtminstone 800 år. Spikklubba har använts bl.a för att pigga upp gamls hästar innan de såldes. Alla tre samt ytterligare närstående arter är alla giftiga till mycket giftiga och innehåller hallucigena ämnen och det var lätt att kunna se både det ena och det andra sedan man fått något av det.

CarolineO
2007-04-11, 12:37

Tack!

Florian
2007-06-17, 20:44

Spikklubba och bolmört är ju sjukt läddodlat i kruka i köksfönstret! Man kan tillochmed så dem i samma kruka, bara man ser till att ha plastfolie eller en plastpåse över så att det håller värmen och blir bra luftfuktighet.

Allamej
2007-06-18, 03:49

Min första tanke när jag såg rubriken var "vem ska du ha ihjäl?" *asg*

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

skogsgubben
2007-06-18, 11:36

Jag planterade sex belladonnafrön i våras. 4 har börjat gro och växer fint nu.

domiino
2007-06-29, 01:09

får en som inte andvänder örter fråga vart man får tag på belladonna?

jag ska inte ha ihjäl någon eller göra något dumt, tro mig. jag bara undrar vart man kan få tag  i den. är välldigt intresserad av örter, däremot kan jag inte göra något då allt dör i kontakt med mig. :( får inte ens vattna blommorna på jobbet längre (tempo) då dem har en tendens att dö någon dag senare..

skogsgubben
2007-07-01, 20:35

Det är lätt att få tag på allehanda konstiga och giftiga växter på olika fröbutiker på nätet, ex Impekta

domiino
2007-07-01, 23:07

#12 oki tackar så mycket

Allamej
2007-07-02, 02:53

Jag vet var jag är så jag tror inte att någon är ute efter att ta ihjäl någon men säga vad man vill, dessa örter är väldigt giftiga

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

YvonneW
2007-07-02, 03:32

Kanske farligt att odla om man har djur då, t ex jag som har katter. Försökte mig på Alruna en gång i tiden, men när jag odlade den i kruka räckte inte längden utan roten blev krokig.

Måntro om inte Alrunan också användes som bedövningsmedel en gång i tiden? Mitt intresse för dessa gamla växter föddes när jag läste Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Där nämner hon många växter som användes förr, men som man inte hittar i naturen idag.

Det skall finnas ett annat namn på Alrunan också, var det möjligen Galgros eller liknande. Sägnen berättar ju att när man förr i tiden hängde någon så kunde sperma får en hängd hamna i jorden och då växte Alrunan upp.  

Hur som helst tror jag dom var väldigt duktiga på att blanda örter för att göra medicin förr i tiden. Då när örtkunniga kallades kloka gummor och gubbar. Men ack, skräcken för kunskap hos de obildade gjorde att desa fick stämpeln häxor och brändes på bål. En svart skamfläck i vår historia. 

Mycket av dagens medicin härstammar från de urgamla kunskaperna. Digitalis för hjärtat och Belladonna för ögonsjukdomar t ex.

Viper
2007-07-02, 03:34

Jag blev också lite nyfiken när jag läste rubriken. Jag vet vad dessa växter har använts till traditionellt, men jag undrar vad just ni använder dem till?

Jag är inte ute efter att moralisera över någon, är bara nyfiken iom att det är så pass giftiga växter.

YvonneW
2007-07-02, 22:19

#16 Viper, du riktar kanske inte frågan direkt till mig, men att jag försökte odla Alruna i en kruka var för att se om roten verkligen blev att likna en människa så som jag läst att den skulle göra. Försöket misslyckades. Ena växten dog, den andra fick för liten kruka.

Men tjusningen för mig är annars att växterna nu är så ovanliga. Förr fanns de ju i naturen, men fler och fler arter försvinner efter hand.Tyvärr. Tänkte mig därför ett besök i Bjornens trädgård för att se växterna.

Är annars ingen duktig trädgårdsmänniska utan föredrar perenner och så lite arbete som möjligt. Dock tittar jag gärna på vackra odlingar. Har inga "gröna fingrar", så det är mest ogräs här hemma. Här finns väldigt mycket kirskål att slåss emot, och det kan ju verkligen ta kål på ev odlarintresse.

Det enda giftiga som jag vet om i min trädgård är stormhatt, som jag får stötta upp varje sommar. Regnar det hårt ramlar den omkull. Lusig blir den också. Men katterna har, som tur är, inte visat något intresse av att tugga på den växten.

skogsgubben
2007-07-03, 11:49

Viper - Jag använder belladonna i mitt andliga/magiska arbete.

Skade
2007-08-07, 02:03

Belladonna bör man veta hur man använder, med tanke på dess engelska namn Deadly Nightshade, eller det latiska namnet Atropa Belladonna där atropa refererar till guden i grekisk mytologi som klipper av ens livstrådar….

Den inehåller även alkaloiden scopolamin, om än i små mänger, som förr användes till framställning av sanningssrum.

Min trädgård klarar sig ä så långe på lite minder giftiga örter som Salvia och Läkemalva, och plocka färsk Basilika till min mamma :P

Bifogar en bild på ny plockade Hasselnötter --->

Hennum
2007-08-08, 04:10

när jag blir stor och flyttar till ett hus ska jag ha en stor örtträdgård med en massa roliga växter. *drömmer* mamma ska få hjälpa mig att designa det hela. :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen