Förhäxa vapen
Åh! Låter intressant, vet du vad man vill uppnå med besvärjelserna? Är det för att skänka vapnet styrka eller är det för att skänka egenskaper till den som håller i det?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vanligtvis så brukar nog folk vilja att svärdet ger användaren mer mod, självsäkerhet eller större hållbarhet till svärdet ^^ men jag vill mest bara se vilka möjligheter som finns, kan inget om sånt här liksom :)
om det finns något jag kan göra för att mina svärd ska övervinna annan "magi" så hade det varit för bra för att vara sant xD
lär intressant jag vill veta mer!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Du kan nog säkert rista in runor i/på svärdet för att göra det starkare osv. Det beror ju lite på också, men jag tror att det skulle kunna gå.
Det finns väl ganska mkt i trolldom hur man förgör ett vapen, det borde finnas lite motsatser med förutom att fjäska (skogrå etc) för olika väsen. Ta ett kik och se om du hittar i folkminnesamligar, scribdr har nog salomonska magiska konster publicerat med så där borde du finna något också =)
Och vad du än gör, tänk på att dina vapen faktiskt inte är till för att verkligen DÖDA någon, inte ens skada. Så var väldigt noga med eventuella besvärjelser och liknande säger jag.
Den enda form av stridsbefrämjande besvärjelser jag hört talas om är glimagaldrar, men det är ju inte fråga om någon slags brottning i ditt fall. Den enda jag vet om i detta fall är ginfaxe som brukats under glimabrottning. Kanske inte vad du söker, men eftersom den står för seger i strid, så kan jag inte undlåta att upplysa om den.
Det finns fyra traditionella områden som är vanliga när det gäller strid och vapen.
1. Döva och förgöra andras vapen - förmågan att döva och förgöra vapen innebär att de blir slöa, obrukbara och odugliga. För gevär exempelvis genom att bryta en kvist i skogen och läsa en formel samtidigt. En liten ståltråd och åsynen av den andres klinga duger lika gott. Exempel: Böj tråden och säg med blicken mot klingan: "Jag ser dig, men du ser inte mig. Din klinga ska krökas och böja sig för mig, som denna tråd kröks och böjs inför min hand". Kasta tråden mellan dig och din motståndare. Samma sak kan göras och tråden sedan fästas vid egen klinga för permanentare bruk. Anpassa orden. Gör på en torsdag vid en korsväg när månen står i nedan.
2. Göra sig hård - förmågan att skydda sig från hugg, slag, skott osv. Ofta genom att bära sk. svärdsbrev eller värnebrev som amuletter.
3. Skaffa god död i vapnet - att stärka vapnets dödande förmåga, få bössan att träffa rätt mm. Här används ofta gravjord, döingeben och fladdermusdelar mm som fästs vid vapnet.
4. Skydda vapnet mot förgörelse - Att skydda mot andras avundsamma tankar eller direkta angrepp på vapnet eller din förmåga att använda det. Oftast genom att fästa dyvelsträck, tibast, ek eller annat vid vapnet. En femhörning, ett likarmat kors och dylika symboler ristade i ett enda drag är också vanliga.
Du kan alltid be en trollkunning besvärja klingan åt dig. Det finns en del sådana i Boråstrakten.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.