pentagram
Hej jag har en fråga, vi har en bilduppgift i skolan och jag vill lägga till ett pentagram men är orolig för hur folk ska reagera, vad tror ni? Ska jag skippa eller bara köra?
ps vet ej var den ska hehe!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Känner du dig redo att besvara ev frågor som uppkommer med symbolen? Tänk efter noga. Är du redo att "komma ut" utifall att någon frågar? I så fall, kör på!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
frågar folk om min relion så svarar jag alltid. men nja tack för rådet
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
En gång i min ungdom valde jag att berätta om Djävulsdyrkan i en muntlig svenskauppgift. Ett superbra val, eftersom folk verkligen ville säga emot, så hela uppgiften skötte sej själv. Min lärare var kristen, men gav mej ändå bra betyg på uppgiften, då jag hanterade frågor och fakta på ett bra vis.
Kan du inte bara låta symbolen stå för sej själv? Måste du berätta om din religion i sammanhanget? Ett pentagram är laddat, men på olika sätt i olika kulturer. Det kan väl vara en sorts utgångspunkt?
Kör på säger jag! Det är ju din bild, och om det nu känns som att ett pentagram skulle passa i bilden så finns det ingen mening med att inte ta med det tycker jag.
Men som #1 sade, (kloka ord) så måste du ju vara beredd på eventuella frågor och att somliga faktiskt provoceras lite grann för att de kanske förknippar pentagram med annat. Det var i alla fall vad som råkade hända mig när jag satt och klottrade pentagram i mitt anteckningsblock förra läsåret. Fast efter att jag förklarat att det för mig är en religionssymbol för religionen Wicca och att jag berättat i stora drag vad det är förnågot, så gick det bra. Då tyckte de bara att det lät så roligt med "wicca" så de gick runt och sade "wicca-wicca-wicca-wow" och "vänta, då måste det ju finnas ett wiccapedia!". Tycker iallafall att jag gjorde ett bra val att kalla mig själv för Wicca ist för häxa, haha!
(ursäkta min novell. lol)
tack för alla råd, jag ska nog ha den där, skulle nog bli väldigt fint med det runda mot det hårda och är en väldigt vacker sumbol tack!