Häxor iFokus

Häxor

Etikett: i-häxans-trädgård
Läst 8306 ggr
a-wise-woman
2

Vem vill ha vit salvia

Hej, jag fick tag i fröer av den äkta indianska vitsalvian, salvia apiana. Några plantor tog sig och jag har skördat en del och gjort massor med buntar till rökelse och rening. Men jag har ett par plantor över att ge bort om någon i närheten av Klippan Skåne skulle vilja ha till sin trädgård. De behöver nog täckas vintertid eller tas in.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

isnornin
0

Vad synd att du bor så långt borta annars hade jag gärna velat haft en… Tack ändå.

MVH Isnornin

Blodeuwedd
1

Åå tyvärr… För långt bort.. Annars hade jag gärna oxå… kanske du kan skörda fröer??

Combi
0

Kanske dum fråga.. Men vad är det för skillnad på salvia att ha som rökelse och salvia man kan köpa i kryddhyllan? Jag skyller på att jag är ny här

a-wise-woman
1

#3  Det är inte samma sorts salvia. Den äkta vita salvian anses ha "magiska" krafter och används för att rena negativa energier.

Gallis
0

Det låter intressant, jag bor i  sydliga delan av Skåne och skall åka norrut om ca 2 veckor.

aris-eile
1

Äkta vit salvia??? Finns det oäkta vit salvia?
Salvia apiana är iofs den jag använder mest med.. men men..

Den enda salvian med riktigt bra magiska egenskaper är Salvia divinorum men den förbjöds dessvärre för ett par år sedan i Sverige. Om det är någon som absolut inte vet var den finns, så kan de ju låta blii att skriva i PM ;-)

BiGavia
0

Finns en vitblommande salvia som inte är Salvia apiana!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
0

Salvia divinorum har inte nått mitt sinne, förbjuden? för att den är hallucinogen?

Blodeuwedd
0
BiGavia
0

Jopp, läste det!

aris-eile
0

Hur så, på den ser bladen ut hur? Vit salvia och vitblommande salvia är lite olika saker. Det finns vit salvia med lila blommor…

Profetsalvia…

BiGavia
1

Jo vit salvia å vitblommande salvia e olika, men i folkmun e de vit salvia…Salviorna e många. Odlat salvia apiana själv i sommar. Profetsalvia skulle vara roligt att testodla åxå.

aris-eile
0

Lycka till, men jag skulle nog inte yppa det för någon. Om du sedan skulle få för dig att göra rökelse på dem.. så… ja… det är inte lite potenta saker Salvinorin-A, tror runt 300µg räcker… i klass med LSD alltså - LÅT BLI…är du snäll.
Det är liksom inte lätt saker som spikklubba eller belladonna… :-)

BiGavia
0

Haha , du utmanar mej, ska se om jag får tag i den! Kommer du då ska vi testa?Skrattande

aris-eile
0

Av goda skäl passar jag…

Combi
0

ok.. har läst i en bok om örtmedicin att man ska undvika salvia helt om man är gravid. Är det för att salvia i stort är besläktat med LSD eller är det bara vissa sorter? Hur många sorter finns det?

aris-eile
0

VA???

Salvia besläktat med LSD.. :S neee…

Nej… Det är nog på grund av andra ämnen som man i stort skall undvika salvia om man är gravid, liksom malört, dragon och andra växter med högre halter C10H16O (Thujon).

Thujon är i sig inte hallucinogent alls men båverkar centrala nervsystemet så man efter en tids bruk kan få vanföreställningar.. kramper och bli dum i huvudet. Folk som pimplade absinth hela dagarna var klockrena exempel på detta.

LSD-25 (Lysergsyradietylamid) har en helt annan formel (C20H25N3O) och tillverkas kemiskt som ur ergotamin (Mjöldryga). Vilket enligt man tidigare använde som abortmedel eller som medel för att sätta igång/underlätta värkaretet hos föderskor.

Ingen given hit för gravida med andra ord.

Det vi pratar om, rörande salvia är en annan typ av psykoaktiv substans. Vilken bra återfinns i profetsalvian i aktiva mängder. Den är dock mycket farlig för foster och gravida.
Men kryddsalvia S. officinalis i stort… är inte så himla farligt i små mängder…

BiGavia
0

Tycker att Salvia luktar skunk, så jag e nog en ond demon!

BiGavia
0

Nä, tillbaka.

Vem vill ha vit salvia?

Bjornen
0

Det finns omkring 900 arter av Salvia och de flesta har normalt violetta, rosa eller röda blommor och rimligen finns alla arter med vitblommande varianter. Några arter har normalt vita eller vitaktiga blommor. Jag har troligen odlat något tiotal arter som har haft vita blommor.

Salvia apina har ännu inget officiellt svenskt namn men heter i södra USA där de växter vilt White Sage eller Bee Sage. Namnet White Sage är snarare bladens silverglänsande färg än deras blomfärg. Bladen är ludna som ger den silveraktiga färgen för att tåla torka. Det är en buske som används som bifoderväxt. Den kräver mycket torrt och varmt klimat och är inte möjlig att övervintra utomhus i Sverige. Kanske i växthus eller uterum med tidvis tillskottsvärme.

Jag skulle vara intresserad av plantor av dem mest för att det är en buske och släktet har väldigt få arter som är egentliga buskar. Men tyvärr är avståndet lite väl långt.

lightseeker
0

som sagt, fröer emottages gärna, med tanke på mitt frö-projekt.

a-wise-woman
0

Till er som vill ha fröer…Tyvärr har de inte blommat. Vet inte om det beror på att jag kom igång sent med odlandet eller om det beror på att mina fingrar inte är så gröna.  Men den som vill komma och hämta en planta är välkommen

Bjornen
1

Salvia apina blommar inte första året och kanske inte ens andra året. Genom att den är en buske så måste den åtminstone klara en vinterperiod som inte behöver ha kyla men en torrperiod som viloperiod för att kunna ge upphov till blommor. De flesta buskar behöver ha flera år (upptill 10 år) på sig från frö till blomma. Jag skulle tro att Salvia apina blommar andra eller tredje året men troligen behöver den minst en viloperiod ("vinter") för att kunna bilda blomknoppar.

Combi
0

Ok då missförstod jag. Är som sagt inte så insatt i ämnet ännu, därför jag frågar. Glad 

Tror jag väntar med att införskaffa en planta tills jag vet mer om ämnet. Känns lite som att jag inte vet vad jag ger mig in på annars Obestämd

ravenlady
0

Bor för långt norrut för att det ska vara aktuellt med hämtande av ngt alls, men var fick du tag i fröerna? Tänkte om jag skulle kunna få tag i själv o kanske få upp ngn planta själv (i kruka o väl skyddad, norrbotten är ju inte den breddgrad de trivs bäst på antar jag :) )

blodtopp
0

Det borde väl gå att posta en planta. Packa ner den i en mjölkkartong eller liknande och paketera sen i en lite större kartong för frakt. Eller? Jag har skickat andra plantor så i alla fall =)

a-wise-woman
0

26# Vilket bra tips att packa i en mjölkartong, tack för det.  Har ett par plantor som ska skickas, har inte hunnit kolla vad posten vill ha för det ännu.  

25#Jag ska rota runt i mina gamla papper och leta efter vad firman hette där jag beställde fröerna. Återkommer så fort jag hittar det eller får i gång min hjärna att minnas…..

a-wise-woman
0

25#  Fröerna köpte jag från Örtagårdens fröer. www.ortagarden.com

De fanns bara i katalogen ( kunde inte hitta dem i webbutiken) artikelkod 2785 och de har gett den svenskt namn " Röksalvia"….

ravenlady
0

#28 Åhå! Tack så mkt för tipset Skrattande Då kan man ju försöka till våren att börja driva upp inne o se vad som händer. Ska lägga det där stället på minnet, röksalvia är kanske inte det namn man kommer att tänka på först heller Skrattande

Juniper
0

Hej!

Alldeles ny här på Forumet, och tycker det verkar Superbra!

Har lärt mig massor bara av att läsa!

Så nu har jag blivit medlem, och detta är mitt första inlägg (phu)

Jag skulle bara vilja "kommentera" att i mina engelska böcker står det att det vi kallar Vit Salvia heter "Sagebrush" (även kallad White Sage) på engelska, och har det latinska namnet "Artemisia spp. apiana" eller större grupp bara "Artemisia spp".

Det verkar ju inte ha nånting med "Salvia"-gruppen å göra, (där tex våran Kryddsalvia (eng Sage) ingår, utan mer släkt med Malört och Gråbo (Artemisia)!?

Nån som kan räta ut frågetecknen?

Bjornen
1

Översättning av växtnamn är svårt och det kan vara stor skillnad på USA-engelska och Brittisk-engelska. Därutöver är det ännu andra beteckningar i Australien. jag har försökt att översätta många växtnamn till engelska och även andra språk och upptäckt att dey ofta är felaktiga översättningar i ordböcker och översättningssajter. I första hand beror det på att den gjort ordböckerna har allt för dåliga kunskaper i botanik.

Salvia apiana heter i Kalfornien där den växer vild White Sage eller Bee Sage. Namnet White Sage är beteckning på de silverskimrande bladen, vilket också de flesta Artemisia arter har. Sage är väl namnet på salvia både som krydda och växt.

I mina engeska floror används wormwood för olika malörtar.

I någon engelsk översättningssajt översätter de White sage till vitmalört, vilket är ett namn som inte finns på svenska.  Samma sajt har jag hittat flera tveksamma översättningar på enskilda arter, som tydlikt beror på dåliga botaniska kunskaper.

Vit salvia (Salvia apiana) verkar också använda det latinska namnet Artemisia apiana, vilket är fel.

Jag tror att genom översättningar från olika språk har det blandats ihop två olka släkten. För att undvika detta bör man använda latinska namn och översätta detta till det språk man vill använda.

Jag själv är dålig på engelska men brukar använda olika böcker eller internet för att hitta översättningar från latin till engelska eller amerikanska.

Lottatue
0

Hej! Jag vill gärna ha om du har kvar. Med vänlig hälsning, Lotta

Praefatio
0

#32 Tråden är från 2008 :) TS var visserligen online i juni i år, så hon kanske har kvar om du har tur.

Joggan
0

Boktipsen

Kunskap

allt om salvia….

Jag beställde den från Amazom.com

Learn about the ceremonial uses of sage and how sage can help with physical, mental, and spiritual healing. Includes information on gathering sage and the author's personal reflections on healing.

http://www.amazon.com/Sacred-Sage-How-It-Heals/dp/0964022907/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1377086011&sr=8-1&keywords=Sacred+Sage%3A+How+It+Heals

Salvia är avlett av det latinska salvare, som betyder "rädda", "frälsa" etc och syftar på krydd- eller läkesalvians urgamla användning och goda rykte som medicinalväxt.

Kända arter i Sverige är  (Salvia officinalis)

Häls/Joggan