Häxor iFokus

Häxor

Etikett: traditionell-häxkonst
Läst 4469 ggr
Philipius
1

Vad är häxkraft för er?

För mig handlar häxkraft mycket om närhet till naturen och andevärlden. Jag är nog den första i min släkt som är intresserad av det här området och fascinerad över vad jag skulle kunna utföra med bara lite träning.

Jag vill tro att magi värkligen är magisk och att det går längre en att blåsa ut ett ljus och då syftar jag på saker som att kontrollera föremål med bara tankekraft eller att utföra besvärjelser som värkligen fungerar.

Så vad är häxkraft för er och hur påverkar det er vardag?

Skogshumblan
1

Oj vilken fråga, bra men,krävs lite tänkande att formulera tror jag Men för mig är häxkraft som du skriver, att vara nära naturen, förstå dess element, känna till dess kraft som finns i växter och kombinationer av böner och växters kraft. Det kan också vara en kunskap/ sida hos en person som visar en läggning åt att hjälpa folk. Att den som är häxa kan och känner till saker som kan hjälpa andra. Kanske lite likt det som völva, schaman eller äldre visa hade förr i olika samhällen. För mig är alltså häxa en person som vill ha fred och ro med sig och dem h*n möter.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

dennas
0

Är det inte effekten som en häxa har? :-)

Philipius
0

Vad menar du med effekt?

dennas
0

Det är en ordvits byggd på att häxkraft nästan låter som hästkraft.

Men kraft antyder för mig att det är en styrka eller förmåga. Alltså någons förmåga att utföra magi, trolldom eller häxkonst.

Philipius
0

Vad är häxkraft för dig och tror du att förmågor som telekinesi existerar eller att det bara är en folktro eller myt?

Ganna
5

#1 Låter mer som en buddistmunk.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Skogshumblan
0

En buddistmunk?!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Ganna
0

#7 "…För mig är alltså häxa en person som vill ha fred och ro med sig och dem h*n möter."

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Praefatio
2

#6 Är lagd att hålla med dig.

Det du, #1, skriver passar inte alls in på min bild av vad häxkonst är. Du beskriver något slags samklang med naturen och fred mellan människor, dvs inte häxkonst någon form av etisk livssyn. En livssyn som jag för övrigt inte delar.

Till TS: För mig har "häxkraft" ingenting med att flytta saker, blåsa ut ljus eller kontrollera vädret med tankekraft att göra. Det har inte heller med något slags moralisk kod att göra. För mig är det, enkelt beskrivet, det att kunna manipulera eller förstärka förutsättningarna runt omkring.

Vill citera Severus Snape från Harry Potter: "As there is little foolish wand waving, many of you will hardly believe that this is magic. I don't excpect you will really understand the beauty of the softly simmering couldron with its shimmering fumes, the delicate power of liquids that creep through human veins, bewitching the mind, ensnaring the senses."
Det här citatet är förstås taget ur en värld där just att flytta runt saker med tankekraft är en oerhört verklig form av magi, men jag tycker ändå att det beskriver magi på ett härligt sätt. Det handlar inte om glittrande ljus, dramatiska effekter eller att kontrollera elementen hit och dit. Det är subtilt, tar tid och kräver kunskap och hängivenhet.

[stass]
1

"…känna till dess kraft som finns i växter och kombinationer av böner och växters kraft."

Är iofs inte helt dumt, den här extra delen som kan hjälpa är väl samma del som tillämpas vid spådom.

En chaman var någon som arbetade för stammens/byns/klanens bästa, en häxa är fri at göra som hon vill, hjälpa vem hon vill - även om jag kan tycka att tillvägagångssätten är "allmänt" lika.

Annars om jag ska svara på frågan så är häxkonst för mig att ha makt att påverka, på ett aller annat sätt.

Philipius
0

#9 Jag säger inte att jag tror att vi lever i en harry potter film utan jag undrade mest för att jag sett och läst om Telekinesi. Och jag vill tro att magi går lite längre en att be en bön eller odla växter.

Jag tror att alla människor har olika uppfattningar vad häxkonst igängkligen är och det är förmodligen annorlunda från person till person. Jag är lite mer av ett medium och har intressen som när det kommer till förmågor, växter, visualisering, elementen och grundtankar till ämnet magi.

Häxkonst själv går tillbaka 1000-tals år och är enligt min uppfattning mer en vad ni tror. Jag har till och med släkt från småland som på 1600-talet brändes för häxkraft och jag vill tro att dom gjorde mer en att be en bön eller odla en växt.

Praefatio
1

#11 Tror att du ska akta dig lite för att ha förutfattade meningar om vad "vi tror". Vi är många på det här forumet som har årtionden av erfarenhet av magi och häxkonst. Det är ingen som har påstått att häxkonst bara handlar om att be böner eller odla växter. Tvärtom, om man tittar runt på forumet.

Philipius
0

#12 Förlåt om jag hade fel isåfall men för dom flesta är det just det som dom kallar häxkonst och det är okej för det är något som dom tror på och vill göra.

Men jag har en annan uppfattning så jag gör det på mitt sett.

dennas
3

Först vill du att vi ska berätta vad häxkraft är för oss, och när vi gör det vill du veta vad vi tror om telekinesi. Sen dömer du ut vad vi tror, fast vi aldrig har sagt…

Intressant sätt att skaffa sej nya bekantskaper, men inget för mej.

Praefatio
0

#13 Hur kan du veta vad "de flesta" tror det när du själv säger att du är total nybörjare? Hur många häxor har du hunnit prata med?

Ganna
1

#11 De flesta som brändes var inte häxor eller ens "kloka gummor/-gubbar".

[stass]
3

Medium, chakra, visualisering (som av sig självt inte ens är magi) definieras väl allra bäst som new age och inte häxkonst. Du tycker att böner och växter är lite för trevialt? Ta ett kik på animism och fundera på hur muntliga formler används, ordets makt eller de stora makternas hjälp.