Häxor iFokus

Häxor

Etikett: övriga-övernaturligheter
Läst 7365 ggr
Lexiia
0

Korpen som kraftdjur?

Jag har länge gillat korpen, varför vet ja inte men när ja börja läsa om kraftdjur så står det att korp/fågel kan vara kraftdjur.

Jag har bett om att mitt kraftdjur ska komma till mig i mina drömmar och gjort det en längre tid, nån gång i bland kan korpen komma och besöka mig men försvinna lika fort igen, men efter varje natt på morgonen när ja släpper ut hunden så hör/ser ja en korp kraxa förbi mig in mot skogen. Jag trodde detta va en slump så ja under två nätter inte bad om att få möta mitt kraftdjur och ingen korp har synts dagen efter.

Är detta en slump eller bara rent tajming?
Kan korpen vara mitt kraftdjur?

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

Praefatio
2

Jag tycker inte om ordet kraftdjur, jag tycker att begreppet är luddigt. Vad är ett kraftdjur för dig?

Visst kan korpen vara ett kraftdjur, men det är det mer sällan än vad folk verkar tro. Många nybörjare tror att deras kraftdjur är korpar, vargar, björnar, ormar, hästar och allsköns "häftiga" djur. Jag har aldrig någonsin sett en nybörjare säga att de tror att deras kraftdjur är en svala, ett får eller en hare, det är inte häftigt nog. Man tror att ett kraftdjur är detsamma som ett djur som man tycker om. Så är det inte.

Det första man måste fråga sig är återigen: Vad är ett kraftdjur? Vad är ett kraftdjur i den inriktning jag följer/vill följa?

För mig personligen så ser jag det såhär: Jag har två djur (egentligen tre) som brukar följa mig när jag ger mig ut på "andliga upptäcktsfärder" genom meditation och trumresor. Dessa djur mötte jag redan första gången jag gjorde en trumresa, och de är där av sig själva. Jag ser dem som beskyddande gamla vänner. Det tredje djuret är egentligen inte mer än ett kraftfullt transportmedel under dessa trumresor och ger mig inte kraft men hjälper mig ju att komma framåt.
Sedan kommer vi till det verkligt viktiga: de djur som kommer och går i livet, och kommer för att lära mig någonting om mig själv eller om livet. Dessa djur kan visa sig på lite olika sätt, men återigen oftast i trumresor. Vissa av djuren är bara med mig en kort period, andra hänger kvar lite längre: Kronhjorten har varit med mig i ett par år nu och vill lära mig att acceptera mina svårigheter, att bära dem med stolthet och ansvar trots att de är tunga och otympliga (jämför de krokiga hornen på hjortens huvud).
En annan gång var ett viktigt "kraftdjur", en viktig vägvisare, grodan. Inte så häftigt, men åh vad jag lärde mig mycket.

Det är inte bara att "kalla på" sitt djur eller "be det visa sig" på det sätt du beskriver. Det dyker upp när du är redo för det och när du vet hur du ska närma dig det. Du är inte redo för det ännu, du har ju inte ens börjat. Släpp tanken på det du kallar kraftdjur ett tag och fokusera på helheten i din nya tro istället för att snöa in på coola detaljer.

Vad du däremot kan göra, eftersom du tycker om korpar, är ju att använda korpen som en inspiration. Ibland kan det vara skönt att ha en symbol för sitt arbete, någonting att hämta motivation och glädje från. Fortsätt att lyssna på korpen när du släpper ut hunden! Fortsätt att betrakta den när den svävar över trädtopparna. Men gå sedan vidare och fokusera på vad som är viktigt just nu.

[valkyriaofvikings]
1

Hej

jag tror att vi människor ibland anstränger oss så mycket för att få ett bevis som vi inte kan avfärda som något annat. Att vi ibland avfärdar dom små bevisen i tron att det kanske är en slump. Men jag kan ha fel. Tror du känner det bäst. Längst där inne om du bara tillåter dig att lita på dig själv.

/ Valkyria

Lexiia
0

Tack för svar #1 och #2

Jag tycker inte korpen tillhör det häftiga djuren, det e en väldigt elak djurart som många andra av dessa fåglar (skator, kajor osv) men jag känner en inre ro när ja hör korpen och den kommer bara om ja ber/frågar om mitt kraftdjur på kvällen och än så länge har bara korken visat sig. Jag tror det finns djurandar som tillhör oss, en ande i form av djurart som hjälper oss på livets resande gång och visst, jag är väldigt ny på detta, vet knappt va allt är och därför läser ja så mycket ja kan här på hif och andra ställen.

Visst ger korpen mig en inre ro, visst kan det bara va en ren slump men inte varje gång i veckor? Men är nog en ren slup för ja e nog inte redo då ja e ny inom detta. Sorry får frågan…

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

[valkyriaofvikings]
2

Dom mer "Häftiga" djuren kan ju självklart vara ens kraftdjur med. Jag har själv ett sådant. Men väldigt länge slog jag bort den tanken bara just därför att det var ett "Häftigt" djur.

Men jag håller med praefatio i att även dom mindre "Häftiga" djuren är viktiga kraftfulla och visa vägvisare som ger en otroligt mycket på vägen. Myran är faktiskt en av dom djuren som jag ser upp mest till. Även om det inte är mitt kraftdur är den en stark inspiration.

/ Valkyria