Örter och växter i naturen
Hej allihop! Tänkte det skulle vara kul att se vad ni gör en augustimånad som denna :D
Skördetiden är ju inne så jag har plockat blåbär som jag fryst in och även gjort sylt av. Jag har samlat in kamomill, hästhov, daggkåpa, groblad, kärringtand, natt och dag (styvmorsviol), rabarber som skurit i bitar och fryst in, ögontröst, sälgbark, vitmossa, älgört som jag också gjort saft på, rosenblad som jag också gjort ansiktsvatten av med en skvätt äppelcidervinäger i och slutligen rölleka.
Sedan ska jag samla in blåbärsblad också. Jag har även bakat limpor, gått i skogen mer än 5 h, badat i sjön, cyklat 2 mil och njutit av solens små goda stunder. Jag vill passa på att tipsa er om böckerna "Sagan om isfolket" av Margit Sandemo… hur bra som helst nu när det börjar närma sig mörkare tider! <3 För en månad sedan fick jag även min lilla häxkatt Fungus som betyder skogssvamp hihi, det är han ni ser på bilden utanför min magibod! Skylten gjorde jag till en liten kompis som oxå är intresserad utav magiskt bruk! ;)
**Har ni något tips på vad det finns för fler örter och växter med medecinsk verkan i naturen så här års? Har ni några andra tips? Berätta!
**
Just jag har samlat in hallonblad och grankåda också… jag älskar naturen!!! <3
vad har du groblad och styvmorsviolen till? :D
Groblad till omslag av sår, styvmorsviol till Febersänkande, urin- och svettdrivande, avförande. Invärtes vid luftvägskatarr, reumatisk feber. Som hudvårdsmedel framför allt vid utslag hos barn.
torkar du grobladen då eller hur gör du? :)
färska är ju bäst men torka går oxå bra :)
#5 vad jag har förstått så dör de verksamma ämnerna i grodblad när de torkas, jag har själv forskat en del om just grodblad för jag vill ha en universal/sårsalva med bl a grodblad. Det bästa sättet att utvinne de verksamma ämnerna verkar vara högprocentig sprit - ethanol, det verkar vara svårt att få tag på i sveriga. Jag tänkte prova med en oljebas och sedan binda med bivax. Men rent vetenskapligt har jag inte förstått att jag kan utvinna just det verksamma som finns i färska grodblad, eftersom jag inte kan finna oljebas resultat, undrar om det är för att utdrag i olja är verkningslöst eller för att ethanol är billigare att använda i forskning.
#6 Eftersom alkohol och olja(fett) löser olika ämnen, så lär det vara för att det aktiva ämnet är alkohollösligt.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Hur länge räcker en salva på färska blad då?
#8 menar du hållbarheten? Jag vet inte några månader kanske om man inte tillsätter konserveringsämnen (naturligt eller Evitamin). Men det finns säkert de som kan besvara det bättre än jag.
Vad jag har förstått när det kommer till grodblad. Är de ämnen som drar ut var och får såret att fortare bilda skorpa, påskynda läkningsprocessen sas, verkningslösa med vissna blad. De forskningsresultat jag har kunnat finna har alla varit med utdrag i ethanol. Där man sedan såg att ämnena framgångsrikt bestod. Oljebas har jag inte funnit resultat om. Om det var det du menade?
Den kemiska regeln är att lika löser lika dvs en substans med lång kolkedja löses bäst i lösningsmedel med lång kolkedja. Om substansen har många funktionella grupper i förhållande till kolkedjans längd så bör lösningsmedlet också ha det. Tex ett socker har förhållandevis många kol men är besatt med flertalet -OH grupper, således löser det sig utmärkt i vatten och hyfsat i alkohol (etanol) dvs lika löser lika. Socker skulle således vara helt olösligt i tex vaselin som består av långa kolkedjor och få funktionella grupper. Vaselin däremot löser sig utmärkt i bensin! Så, ta alltid reda på den aktiva substansens utseende och välj därefter hur du skall lösa den, Google fungerar utmärkt! Det vore olyckligt att försöka göra te på en växt med fettlöslig substans respektive salva på vattenlöslig. Det sistnämnda går men kallas då emulsion och har sämre stabilitet (hållbarhet avseende form). Ett bra tips är tex när ert barn eller ni själva målat, använd då aldrig lacknafta när ni gör rent er själva, använd istället fett. Jag tycker olivolja luktar gott så det använder jag :-) Bara lite resonemang till hur jag tänker….
Brugmansia
# 10
Du verkar väldigt insatt i kemi och växter. Om du ville skriva lite i en ny tråd om tips i dettta ämne, så tror jag att många skulle bli glada!
Jag är iallafall öppen för frågor :-) Tråd däremot får vi se….
Brugmansia
Wow kolla här! http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2012/4/kloka-gummor-hade-ratt-groblad-kan-laka-sar/ Verkar som att vatten också löser polyfenolerna ni är ute efter. Spara alkoholen till andra tinkturer! Jag hittade en del om att göra pasta med olivolja och mosade färska groblad men det känns ju som ett felspår!
Brugmansia
Åh vad intressant! Jag älskar naturen
Vad har du vitmossan till?
~ Sajtadmin för Furry Paws ~

När det gäller skörd av växter bör detta göras på eftermiddagen efter en solig dag. Särskilt viktigt om de är kväverika då nitithalten (canserogen) som högst på morgonen och som minst vid solnedgången.
Överlag är bladen mycket innehållsrikare på vår och försommar. Efter Botvid (28/7) har den normala tillväxten slutat och därefter sker i huvudsak stärkning av rotsystemet som innebär att olika ämnen i bladen börjar brytas ner.