Svenska trädslags magiska egenskaper
Är ute efter information om magiska egenskaper hos våra svenska träd. Hittar en del när jag googlar men oavsett vilket trädslag jag får upp så hittar jag ungefär samma info, nämligen att just det trädslaget är beskyddande. Då och då har jag snubblat över mer information om respektive trädslag, men då är källorna alltid otillförlitliga.
Vill veta mer, och vill ha källor som inte spåras tillbaka till amerikansk neopaganism. Någon som kan tipsa om en trevlig bok, eller själv vill ge mig lite mer information?
Ursäkta rörigt inlägg, värmen gör mig alldeles seg i huvudet…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Alla träd har olika karaktärer och det gäller att hitta dessa. En del tar upp sin krafter genom djup pålrot (t.ex. tall och ek), medan andra har utbredda rotsystem (gran). Både stam och löv har olika funktioner. Asken (Yggdrasil) som ser helt död ut ännu in till juni månad har get även andra träd samma magiska krafter (rönn i norr där inte asken växer).
#1 Det är just sådan information jag är ute efter! Men lite mer djupgående. Har du tips på bra böcker, dokument eller dylikt?
Förstår förstås på ditt inlägg att jag också borde ge mig ut i skogen och titta själv, samt titta i min trädflora.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Djupa floror som t.ex. "Vilda växter i Norden" av Torsten Lagerberg ger mycket information. Mitt exemplar är andra upplagan från 1947 är i 5 tjocka delar om ca: 2.500 sidor totalt.
Åh, tusen tack för tipset! Har haft ögonen öppna efter en djupgående flora, nu vet jag vad jag kan leta efter :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Kan det fungera att läsa om lövjerskor? Fast informationen kanske inte är så stor på det området heller. Skulle vara jättekul om du efter dina studier skrev en liten blänkare här om dina fynd!
Finsk sida förvisso, men det står lite om väderspående bl.a. under varje träd och floran är väl snarlik. Inspiration… Fast nog tror jag väl att du redan har hittat sidan. :-)
http://www.metsavastaa.net/files/metsavastaa/pdf/Puulajit_SV_bw.pdf