Häxor iFokus

Häxor

Etikett: magi-formler-och-ritualer
Läst 3249 ggr
Casiopeia
0

Magi för motivation och viktminskning

Jag har beslutat mig för att ge det här med att gå ner i vikt ett nytt försök. Skaffade mitt livs första gymkort och började träna som en galning här innan semestern, la om till nyttigare kost och hela köret. Motivationen höll i två månader till sommaren kom och jag fortfarande inte tappat ett gram eller minskat en mm runt midjan. Har haft en svacka och tappade nästan helt sugen men har nu beslutat mig för att ta nya friska tag och om möjligt anstränga mig ännu mer än innan. Går det inte då så vette tusan. Jag ska ha koll på varenda kalori och ta varje tillfälle att svettas. Har dessutom beslutat att investera i en Personlig tränare som jag ska hjälpa mig att komma igång igen och träna mer effektivt än innan. Minst 5, helst 10 kg lättare vill jag bli, och framförallt få mer energi, bättre kondis och bättre styrka.

Nog om det. Jag tänkte att jag även skulle komplettera min träning med en liten magisk knuff i rätt riktning. Jag har ett hum om hur jag ska göra redan, men tänkte höra om någon här hade lite förslag på ritualer, formler, symboler, örter etc som fölrknippas med viktnedgång, motivation och eller styrkan att genomföra ett beslut. Söker inte efter några färdiga koncept för jag vill göra det på mitt sätt, men det skadar inte att få lite inspiration och upplsag så jag har lite nya "ingredienser" att röra mig med när jag utformar min ritual.  Tack på förhand!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[trumman]
0

www.kolhydrater.ifokus.se

Polare gick ner 30 kg + blev kvitt sin diabetes på 5 månader på LCHF-kost. Utan att träna.

Mvh, T

Casiopeia
0

He he, viste att det bara skulle vara en tidsfråga innan någon tipsade om kolhydrater i foikus. Men nej, jag är inte ute efter någon diet- jag vill träna och få en sundare kropp och jag är långt ifrån övertygad om att det är så sunt att inte äta kolhydrater (men det är en annan diskussion). I vilket fall som helst är det inte förenligt med min veganism- jag kan liksom inte leva på bara nötter. Tack i alla fall :-)

therootdoctor
3

Ta en titt på örter, stenar och annat som är knutet till Mars.

Dels för att motivera och "elda upp dig" inför träning men också för att förbränna fett.

Gör bad, rök in dig och fixa en talisman i gryningen på en tisdag när månen växer i sista kvartalet. Passa på nu när den snart står i skorpionen för extra skjuts.

Jag känner en tjej som just hade lärt sig göra mojos och sätta ljus som satsade stenhårt på en sepll för att hon skulle vara på gymmet.

Det gick fint, men hon hade överdrivit lite. Hon tränade tre gånger per dag och gick en mil fram och tillbaka till gymmet de första fyra dagarna veckan efter sitt magiska arbete… sedan kom hon inte ur sängen. :-)

En rolig spell för viktminskning är att sälja kilon. Bestäm ett pris (10kr/kilot exempelvis) med någon tunnis som är intresserad att köpa, skriv ett köpekontrakt och skaka hand och sedan är det bara att vänta på överföringen. Mannen som lärde ut detta, en slug gammal pagan vid namn John Hansen, hävdade att det bara fungerade med 4-7 kilo i taget.

Casiopeia
0

#3 tack! superbra tips! :-)

Du det där med att sälja fett är inte alls dummt tänkt. Min sambo är nämligen underviktig och vi har länge skämtat om att han borde ta 10 kg av mig :-) Frågan är bara hur jag får min käre mugglare att gå med på detta…

Vekka
0

Mullbärs blad är ett bra alternativ, hjälper för viktminskning. Har du inte tillgång till att torka dessa blad, finns det att köpa i tablettform i hälsokost affären = Mullberry.

http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=1673&gclid=CNrcq5H595UCFQ2L1Qod6gTI3g

Men enligt en forskare i Hemmets journal, 1 eller 2 nr sedan ska man ta 2 tabletter före måltid för viktminskning, 1 för att neutralisera socker. Ska kolla imorgon efter tidningen.

[Lady-Oona]
0

Det finns många kinesiska ört-teer som är jättebra. Kolla på förösljning över nätet t.ex www.kinabutik.se väldigt bra att ha å göra med.

Intressant är väl också att försöka komma underfund med varför du är överviktig, hitta källan/orsaken och sedan göra något åt det genom en ceremoni kanske.

Även om du tränar och äter sunt så kan det var något ändå som gör att du inte går ner…t.ex tillsatser i mat/kryddor o.dyl. Eller något så enkelt som att ta mjölk i te, (en god vän slutade med det och tappade 4 kg på kort tid) hon tålde inte det helt enkelt.

Gamla känslor sätter sig gärna lite överallt i kroppen, ut med dom och tappat nåt kilo eller två…

Lycka till i vilket fall som helst och det där med att sälja sina kilon verkar väldigt vettig.

spindelfot
0

har en kudde kring magen till salu…

ska höra med min man om han vill köpa kudden, det är ju hans verk på sätt och vis. (han har stoppat i mig både ett barn och säkerligen ett par tusen bakelser genom åren)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

sedna80
0

GI och olika dieter är inte heller något för mig. Faktum är att jag går ner i vikt av att äta mer potatis tex.  Kanske har det blivit bättre av att äta mer fett, ex mättat fett som finns i kokosfett, det som rekommenderas enligt LCHF-metoden. (vad vet jag) det låter logisk att man kan behöva fett för att förbränna fett eftersom det är energirik.

Men det som absolut har funkar för mig är att helt enkelt äta saktare/lugnare och mer regelbundet. Jag försöker också jobba med andningen, dvs. rotandas, vilket har många fördelar, också viktminskning. Jag tror att det har och göra med att matsmältningsapparaten jobbar bättre då. Sedan jag tagit ut p-staven verkar också kilona rasa.

Man får nog också ha tålamod och inte fixera sig för mycket på vågen, och ibland ta chansen att fira, ex. mabon osv.

Casiopeia
0

Tror mig ha en ganska bra strategi angående kost och träningsupplägg, det jag är rädd för är att jag ska tappa motivationen som jag gjorde sist. Jag åt jättebra och tränande duktigt men orkade inte vänta ut resultaten och tog sommarledigheten som ursäkt för att ge upp och återgå till dom gamla vanorna… Det viktigaste för mig nu är inte att gå ner i vikt (är inte ohälsosamt överviktig, även om jag skulle må bättre av något kilo mindre) utan tanken är att jag ska bygga en ny vana/livstil som håller på sikt. Sånt tar tid så det jag behöver är att få motivationen och styrkan att hålla ut tills dess. Därav tanken på den "magiska knuffen" i rätt riktning. Vill programera mig mentalt att lyckas med detta.

vildarosen
0

#1 Vilken typ av diabetes va det din kompis blev av med? För jag är nyfiken då jag har diabetes själv…

Mitt bästa tips är att gå till en dietist o prata om nya vanor o mat för att gå ner i vikt eller att lyckas stanna på den vikt man vill ha!

Lycka till

Mvh VildaRosen

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

BiGavia
0

Tänk dej smal, du är smal å vältränad , eller hur?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

fridelfina
0

Typ 2 måste det varit för typ 1 blir du ju aldrig av med utan transplantation (vilket å andra sidan troligtvis inte heller funkar för evigt, ännu iallafall)

Lorelai
0

Spontant helt utan att det har med magi att göra, så att träna utan att fokusera på resultat är bästa motivationen för att behålla intresset. Träning är ingenting som ger bra resultat på kort tid, utan det är först efter ungefär tre år som du verkligen ser resultat och har kommit in i träningsmode.
Men jagar du kilona och räknar kalorier som en vettvilling så kommer du att bränna slut på allt intresse.
Du får finna glädjen i träningen sig själv, det är där du har motivationen.

Men motivation och inspiration genom magi? Det får jag återkomma om i såfall. (Vilket utgår från att jag kommer ihåg det)

BabyDragon
0

#0 Glömm inte att avslappningsträna också. Är du strässad och spänd så produceras stresshormon i kroppen som gör det mycket svårare att förlora fett och kroppen tar åt sig allt den kan. Har själv problem med det då jag har kronisk värk och inte kan slappan av så lätt :) Så fysisk träning och avslappningsträning. Gärna guidad tills du kan det själv till någon lugn musik. En utav dagens höjdpunkter :) blir som en liten ceremoni när man blicka innåt och släpper på spänningar man inte viste att man hade. Ger en energikick till träningen dagen efter också. Brukar göra det innan läggdags, sover mycket bra då :) Lycka till

vildarosen
0

#12 man måste ju fråga… jag har typ 1 o har aldrig hört om transplantation för att bli frisk från typ 1… vart har du hört det? blir nyfiken på det då jag läser allt om den sjukdomen även nya fakta från studier osv..

Mvh Rosen

fridelfina
0

här tex:

http://www.karolinska.se/sv/verksamheternas/kliniker--enheter/transplantationskirurgiska-kliniken/vad-vi-arbetar-med/bukspottkortel-och-cell-oar/

Fast det är ju inte direkt en gängse behandling, när jag varit på olika föredrag om dylikt så säger de att det tar nog en 50 år innan detta är något som görs. Än så länge är det mycket lättare att ha sprutor eller pump som behandling.

Sebastian
0

Typ 2 kan du bli fri från helt. Typ 1 kan du bli medicinfri ifrån om man äter fettrik kost. Det är flera stycken som slutat med både sprutor och piller.

Har själv tappat en hel hög med kilon på det här och jag rekomenderar det stark. Om inte man vill äta strikt efter den så tror jag att det handlar mycket om att inte äta kemikalier. Det är de som gör oss feta och sjuka. Även magsjukdommar försvinner. Jag har blivit av med en sjukdom som heter IBS tack vare detta.

Rovanja
0

#6 Lady Oona!

Jag har köpt ett Detox-te från Yogi. Ska inleda en fasta på fem dagar om två veckor. Har du tips på utrensningsceremonier i och med detta?

Vill få ut allt gammalt så att man kan få en nystart!

Glad

En kortare tids fasta innan kostomläggning kanske är något för dig också?

Så att verkligen börjar på noll! Flört

Jag börjar om två veckor. Säg till om du behöver en peppkompis!

Casiopeia
0

Jag har kommit av mig en del sen inlägget skrevs, råkade ut för en "liten släng av utbrändhet" som det så fint kallas, så allt som är förknippat med minsta lilla press eller prestation har lagts på hyllan tills vidare. Är mest ute och går, kickar lite bräda och rör på mig spontant tills jag orkar ta mig i kragen och skapa lite bättre vanor. Tyvärr blir det en del tröstätande så vikten kanske inte påverkas till det posetiva, men lite bättre mår man ju i alla fall. Avlappningsövningar är däremot hög prioritet!

#18 jag behöver börja igen snart, så en peppkompis vore kalas! :-)

Fasta låter inte fel, kunde vara en bra start som sagt…

Rovanja
0

#19 Super! Det är bara att PM:a mig när du känner dig redo ;)

vildarosen
0

#16 tack för den intressanta länken nu har jag lite frågor till min ssk…

#17 så du har blivit av me ibs via det.. låter intressant! berätta gärna mer via pm… Men att typ1 blir bättre av den kosten det låter otroligt för man borde ju hört det från läkare,diabetesssk osv… Jag vet att om man ändrar kost om man har typ2 så kan man bli fri från det…

#19 Det är inte lätt men kämpa på! Jag kämpar hela tiden me det oxå!

Mvh Rosen

Sebastian
0

#21. Det är ofta att man ofta inte får höra hela sanningen om diabetes, särkilt inte frå dietister som blir lärda av forskning som matproducenterna betalat och givetvis riktat också.. För ca ett halvår sedan var all diabetes obotlig. Typ2 också.

itsBlue
0

(Fasta med bara vätska, eller?) Va bara noga med att inte falla i 'hets' efter en fem dagars fasta - vilket är väldigt lätt. Fem dagar är att ta i om man inte är van vid att fasta. Efteråt ska man helst starta med flytande föda. Soppor, kräm, yoghurt. Annars är det nästan förgäves.

Lycka till! :)

fridelfina
0

Eh, nu tar du nog i lite för mycket Sebastian, man har nog vetat ganska länge att många typ 2 diabetiker kan med rätt kost bli helt bra, dock har man det senaste århundradet (nästan) inte fattat att det blir superbra om man äter typ LCHF.

Det du har tvärfel om är att den som har typ 1 kan bli botad av sådan kost, den som blivit det är nog en feldiagnosticerad typ 2:a.

Typ 1 betyder ju att immunförsvaret slagit ut alla betaceller, dessa fungerar som nyckel till andra celler så att de får näring. Vi kan inte överleva utan att cellerna får näring. 

Innan insulinet kom 1922 så hade botemedlet ibland bestått av just fett i stora portioner och yttepytte med kolhydrater.

Däremot så ska typ 1 kunna minska doseringen kraftigt till att bara motsvara vår kropps normala energiförbrukning om man äter LCHF.

"Glukogena aminosyror samt glyceroldelen av triglyceriderna kan användas till att bilda glukos vilket gör att  blodglukoskoncentrationen hos friska hålls stabil trots inget intag av kolhydrater. Som typ 1 diabetiker klarar man sig inte helt utan insulin på grund av denna glukoneogenes"  text klippt från en uppsats på KI/SU av Emma Andréasson (2007) http://courses.ki.se/kostbehandling_av_diabetes_-_slut.pdf?node=142643

Det finns också forskning som visat att betaceller eventuellt förnyas, men då måste de också komma på hur man stänger av immunförsvaret eftersom det är en effektiv betacellsmördare utan urskillning när det väl slagit till. Hittade dock inget på nätet när jag googlade om det, men jag har läst det i nån av diabetestidningarna min dotter har.

Det jag håller med dig om är dock att dietister inte vet så mycket om detta, utan de håller fast vid det som de lärt sig på skolan. Det kommer nog dröja ett bra tag innan de släpper tankarna om att långsamma kolhydrater är det bästa för diabetiker (och alla andra).

vildarosen
0

#24 det va det jag visst men blev helt ställd av det sabastian skrev då jag har haft typ 1 i 2 år bara…

Jag försöker sätta in mig i allt som har me det att göra,o lära mig vad som funkar bäst för mig….

Vi borde ta detta i en egen tråd då det inte handlar om diabetes i denna!!!!

Mvh Rosen

[stass]
0

Bra tråd, speciellt tipsen i #3 & #14 *puttar upp* och funderar på att göra en egen mojobag för driv i träningen =)

Vem vill köpa min kudde kring magen?