Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2488 ggr
[Bettanbop]
2

En Häxa?!

Hej på er 👋

Får jag ställe en fråga? jag frågar av ren nyfikenhet och intresse 🌺

Vet man att man är häxa? eller är det något man blir intresserad av och vill bli?

Hur började det för er, upptäckte ni specielle händelser/egenskaper hos er själva först.

Jag tror inte jag är häxa, men jag vet inte.

Felliiis
3

Jag skulle nog säga att häxa är något man blir utav intresse. Det finns många olika typer av häxor. Vissa håller på med örter och gör salvor, shampoo o.dyl. Andra håller på med tarot osv. Det finns mängder av saker. Jag skulle inte säga att häxa är något man föds till utan något man väljer att bli :) Kolla runt lite på forumet. Använd sökfunktionen så lär du hitta det du söker! :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[Bettanbop]
2

Hej Felliiis 🙂

Jag håller på att kollar runt lite och läser, många verkar ha olika begrep om vad en häxa egentligen är. Förstår att det finns häxor med flera olika inriktningar. 

Men…..tex, om någon håller på med örter, salvor, schampo o.dyl, vad är det då som gör dig till häxa? Om någon håller på med healing och energier, vad gör en till häxa då? Är man verkligen häxa då?

Jag har en bakgrund med upplevelser och händelser sedan barnsben som jag inte har hittat någon benämning för, och en tro på en annan dimension som jag inte heller har hittat rätt fack för. Därav min nyfikenhet av "Häxan" och vad häxa står för.

[stass]
3

Jag rekommenderar häxa ett ords resa samt diskussionen under, den är hetsig stundtals men på sina ställen reder den ut begrepp så som djävulspakt, för den som kan läsa den utan att bli provocerad av "tabu" orden. Jag skulle vilja föreslå fler bra beskrivande titlar av praktiken; spåtant, örtgumma, helare, meditationsguru,prästinna, medium, anligt sökande osv Ang just spåtant och häxa finns det en skillnad,en spåtant läser bara av. En häxa gör detsamma men har även nycklar att hjälpa till förändring, fast båda sysslar med spådom.

[Bettanbop]
1

Tack Stass 👍 börjar se skillnaderna, men tror fortfarande inte att jag är en häxa, även om jag har hittat en del "Aha"

Jag läser och läser så nu tar jag en kaffe paus 👋

[stass]
5

Tänk inte på titlar, de kan bara begränsa dig i början, speciellt om man inte vet vad som ska rymmas under varge titel, tänk inte på vad du är och inte är. Gör bara det som du intresserar dig för, det som drar och lockar lite extra, glöm inte att göra mer praktiskt än teoretiskt.

Skogshumblan
4

Jag ser mig inte som häxa eller wicca. Däremot finns det ett genuint intresse för element och deras påverkan, spåkonst och naturen som helande kraft på olika sätt. Jag tror på en magi och omtanke som finns runt oss i naturen och livet. Jag hänger här dels för spåkonsten, elementen men också för att så smått bena ut vad jag är för något ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Bettanbop]
1

Stass….bra sagt, det är inte titeln som gör personen. Jag upptäckte healingens kraft för ca ett år sedan och har hjälpt många medmänniskor med hjälp av den energin men kallar mig inte för healer ändå.

Hej Skogshumblan 👋 kul att få träffa dig på den här sidan också 🙂 Jag tror också på magin som finns runt om oss, och känner hur det är något som drar och väntar på att jag skall upptäcka det.

Försöker också bena ut vad jag är för något, och tillslut så kommer jag hitta DET vad det nu är 😉

chevy79forewer
1

jag har alltid haft ett intresse för örter och blommor generellt. sen snubblade jag över ordet Wicca när jag såg scooby doo (stavning) sen dess har det fastnat i mitt huvud. ja ser mig som wicca men många kallar mig för häxa..

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

Praefatio
6

#6 och #8 Man kan inte vara wicca, wicca är namnet på tron. Man är wiccan, vilket är namnet på religionsutövarna. Det är som att säga "Jag är kristendom" istället för "Jag är kristen".

Det är en rätt vanlig felsägning bland nybörjare eftersom en av de mest lättillgängliga (och i särklass sämsta) böckerna om wicca är felöversatt. Kallar man sig själv för wicca så är det alltså ett väldigt tydligt tecken på att man behöver läsa på betydligt mer. Man grundar nämligen sin "tro" på en extremt undermålig och dålig bok.

#0 Jag tillhör den skara som tror att en del går att läsa sig till (vem som helst kan bli örtakvinna, det handlar bara om kunskap och passion för ämnet) men att självaste grundbulten i det många anser vara häxkonst, nämligen att kunna manipulera händelserna i sin omvärld genom magiskt arbete, är någonting man föds med. Eller möjligen någonting man skänks som gåva av en annan häxa senare i livet.

Det är som att vara bra på att sjunga. Alla kan inte ha "Det" i sin röst. Man kan träna och bli bättre på att sjunga, men "Det" föds man med och kan inte träna sig till.

[stass]
1

#9 och här snuddar du på någonting för mig intressant - den där trollkraften, den som kan överföras (ges i gåva) av levande folk, makter, döda eller väckas. The cunning fire, witchblood är några bra nyckelord om man vill läsa mer om ämnet.

#9 Ps: kul att se dig här igen

annars måste jag säga att denna diskussion för mig är utjatad, hur många trådar finns det inte om "vad är en häxa"?

Skogshumblan
1

#9 Tack för din förklaring på wicca och wiccan. Tycker hela ditt inlägg var väldigt bra:D

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Bettanbop]
1

Tack snälla för era inlägg och förklaringar 🌺

Jag läser och läser och för varje klarhet uppstår ett nytt ? 😃

Vet fortfarande inte vad jag är, men det kanske jag inte behöver veta så länge jag vet vad jag kan och tror på 😉

dennas
2

Jag tänker mej att man blir häxa, och att nån tilldelar en den funktionen. Men sen tror jag å andra sidan att häxtiteln inte ges till vem som helst. Det bör alltså finnas ett frö i en person för att den ska kunna bli häxa.

Och så kommer nästa dilemma. En del häxor utnämner sej själva till häxor.

Sen till det där med att veta: Ibland tänker jag att en del människor är som uppsatser. De vet. Medan andra är mer som essäer. Och de kommer aldrig att veta, även om de tror starkt.

För övrigt tycker jag att det är ett utmärkt råd att inte fastna för mycket i ordträsket, utan att man ska göra sin gärning så gott man kan och följa sitt kall. Orden kommer och går över tiden och i olika sammanhang, men gärningen består.

skogsbergs-anna
3

Vet inte om det är så viktigt att kalla mig häxa, jag går ju inte runt och presenterar mig precis. Titel-träsket är för stort för att jag ska orka bry mig. Jag gör som jag alltid har gjort men nu kallas det häxkonst!

Gör hellre fel än inget alls.

Kuutar
0

#14 :-D

Bara Anna
4

Och sedan för att göra saker ännu krångligare så är ju Wicca nästan synonymt ihopkopplat med witchcraft och witches när vi lämnar svenska språket och hoppar över till det engelska… När jag läser engelska böcker om wicca och paganism generellt är det ganska tydligt att de menar något helt annat än vad gemene man gör i sverige när vi säger: Häxa!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se