Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 3851 ggr
Iram
0

Er bästa tinktur?

Jag skulle gärna vilja ha handfasta tips på bra och användbara tinkturer! Så här i skördetid är ju naturen och trädgården som ett stort apotek och nu vill jag ha tips på vad jag kan göra med allt. Jag blir jätteglad för lite tinkturtips här! Gärna med beredningsanvisning, alla användningsområden och doseringen förstås.

Kram och tack på¨förhand! /Iram

magma
1

Jag har ett grundrecept som jag dock inte har provat ännu- ska snart till att göra en dekokt på rötterna så får det bli sprit nästa gång. Har grävt upp vallörtsrötter som jag ska använda denna gång.

30-35 gram färska rötter till 1 dl sprit (ca 15 gram torkade) Skärs på längden och sedan på tvären i småbitar, torkade rötter krossas i mortel. Sprit+ rötter blandas i en glasburk, helst mörkt glas. Ställ in i ett mörkt, rumstempererat skåp och rör om dagligen tills växtdelarna sjunkit till botten. Låt stå mörkt i 14 dagar. Sila sedan i oblekt kaffefilter eller nylonfilter.
Användningsområde: Vid svårläkta småsår och bensår, även vid vrickningar, bölder, åderbråck. Bra också att använda vid hudvård då slem och garvämnena anses föryngra huden, verkar helande, lenande och fuktighetsbevarande samt sammandragande och inflammationshämmande. Bra vid grov och acneskadad hud och kan med tiden avhjälpa rynkor. Allantoinet i vallörten stödjer nybildning av hudcellernas vävnad, stimulerar celltillväxten och motverkar torrhet och hudsprickor.

Tinkturen kan användas i salvor, rakvatten, ansiktsvatten och rakcrémer. (Vallörten bör ej användas invärtes.)

(Ur boken: "Skapa din egen naturkosmetika", av Finn Andersen.)

isnornin
0

intressant!

MVH Isnornin

Gardmans
0

Hej, någon som har ett bra recept på tinktur på frön från Mariatistel?

Mängd frön? Sprit?

Finns det någon bra bok om tinkturer?

Tacksam för tips!

lollolovee
0

#3 jag har tyvärr inget bra recept för dina frön, men jag själv använder ofta en bok som heter läkeörter i kruka där det finns fina och bra recept.

[Bettanbop]
0

Ursäkta en nykomling men vad är en "tinktur", varför kallas det så?🤔

Ceriadwen
1
[Bettanbop]
1

#6 Tack 🙂

Som att göra en likör eller snaps 😃 förlåt

Allvarlig….. tack, vet nu vad en tinktur är.