Floden Styx/Acheron
Hej,
jag funderar att bege mig till Grekland i sommar.
Vill vada i floden Styx, men jag har ett problem:
Floden Styx heter ju numera Acheron, men enligt fakta är Acheron en av gränsflod till Styx. Kommer jag att vada i Styx eller Acheron?
Har ni upplevelser av floden och eventuellt Necromandio?
OM DETTA INTE SKULLE PASSA IN KAN NI TA BORT DETTA :)

Acheron.
Styx är såvitt jag vet en mytologisk flod som man far på när man är på väg till dödriket. Ingen reell flod som finns i grekland med andra ord.
Det beror sig väl på vilka källor man tror på; finns det inte de som menar att de döda fördes över Acheron, inte Styx?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Den här gamla tråden kanske är av intresse:
Acheron heter den floden som i mytologin skall ha varit Styx om jag minns saken rätt. Det står iaf Acheron på skyltarna när man är på väg dit och åker man med guidad tur så beskriver dom de som den mytologiska floden Styx. Mycket vacker plats!!
Necromandio är också än häftig plats, särskilt om man känner till historierna. Annars kanske man inte fachineras lika mycket av platsen. Värt ett besök enligt mig iaf.
Skulle även rekommendera Meteora, en otroligt häftig plats med ganska mycket intressant historia både inom mytologin och vetenskap. Jag vet inte vart i Grekland du skall men från många platser kan man åka med buss och guide till dessa 3 platser. Det är en heldags utflykt, som ger minnen för livet. Jag fick lite konstiga saker på kort i från Meteora det ser ut som någon slags portal som öppnat sig i himmelen samt "oidentifierade flygande föremål" (UFO) Hon som startade tråden som länkas till i #3dennas inlägg tror jag har bilder i sitt fotoalbum här på sidan som är från Necromandio, Styx mm.. Det var massa orb:s på någon av bilderna har jag för mig
"Ordning är för idioter ett geni behärskar även kaos"
Jag trodde Necromanteion var ingången till Hades? Necromandio hade jag inte hört talas om? Eller är det ett alternativt namn på samma plats?
Necromanteion och Necromandio tycks vara samma plats. När jag googlar på Necromanteion får jag fram bilder på platsen som jag varit på iaf. Necromanteion betyder döds oraklet och det var ju därför folk begav sig till platsen för i tiden. För att få prata med de döda. Jag vet inte varför man kallar det Necromandio egentligen (eller vad just det ordet betyder) Jag får skylla på att vår guide var Dansktalande :)
Necromanteion får mycket fler träffar på google och Grekerna själva tycks kalla det så. Men på Skandinaviska resesajter skriver man Necromandio av någon anledning.
Det är iallafall samma plats man refererar till.
"Ordning är för idioter ett geni behärskar även kaos"
Är inte styx "den svarta floden, där alla själar med ilska plågas i??" Ingången till staden av Dis?? Till 5 cirkeln!? Archeron är väl "floden av blod" till 8 åttonde cirkeln!? Aaaa, för stor Dante nörd…
#7 Dante handlar väll om en snubbe som drar till det kristna helvetet?
Styx och Acheron har väll med grekiska Hades att göra?
Hej igen!
Har inte vart inne här på ett bra tag, men jag tackar oerhört för era svar!
Hoppas ni alla har en fin sommar :)