Pigmentförändringar ("fläckar") i irisen?
Utöver att det länge sagts att kvinnor med gröna ögon är häxor, så vet jag att det sägs att en stark mörk ring runt iris är ett tecken på trollkraft. Men jag har en annan fråga, nämligen angående det som kallas pigmentförändringar.
De uppenbarar sig som små mörka fläckar i iris, ofta rödbruna eller bruna. Det är helt ofarligt. Från vad jag sett så är detta inte så vanligt, men jag undrar om sådana "fläckar" någonsin har länkats samman med magiska egenskaper och liknande?
Jag bifogar en bild på mitt eget öga. Bilden är inte redigerad mer än att jag satt dit en svart ram omkring den. Som ni kan se har jag två små pigmentfläckar i iris och en svart ring runt om. Ögonfärgen är lite svår att bestämma, men jag brukar säga att mina ögon är melerade i grönt och grått.
Har någon mer här än jag dessa pigmentförändringar och vet ni om de har någon betydelse i folktron angående trollkraft?
intressant tråd, hoppas någon kan ge svar på detta :)
allt som är udda och inte normativt är häxkonst och sådant skall fördömas! om man nu vore en inkvisitor eller häxjägare i kyrkans tjänst under häx-hysterin….
själv har jag väldigt mörka ringar som precis som ögonfärgen skiftar efter humöret.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Limbalringar kring Iris är iof sig något alla har, bara att de bleks olika fort, så vissa "blir av med" dem ganska tidigt.
Tycker dock det är jättetufft med pigmentfläckar i ögonen, min syster har en röd rackare i sitt ena öga. Jag läste en gång att våra pigmentfläckar är typ en "karta" över våra liv, det som har varit och det som kommer vara, har dock aldrig hittat något om hur en ska tolka dem :(
Finns dock denna artikel som kanske kan vara kul: http://www.buzzle.com/articles/meaning-of-moles-on-the-face.html
Den tar inte upp pigmentfläckar i ögonen men resten av ansiktet. Vet dock inte vem den som skrivit artikeln är så det kan ju vara hittepå också :)
I sådana fall så är ju jag jätte häxig :P Jag har ju både gröna ögon och mörkaringar runt ögonen :D + att ögonen skiftar lite i färgen från dag till dag. Jag har dock aldrig tänkt på om det beror på humöret eller vilka kläder jag har på mig ;) Kul att veta i alla fall :D
mina ögon skiftar färg efter humöret och om jag e sjuk eller ej får en mattare färg om jag e sjuk . men vet ej varför har ej hittat någon som vet varför =(
Men jag har blåa/gråa ögon, betyder det då att jag inte är en häxa?😕
Det har nog inget med ögonfärgen att göra :-)
#7 hahah okej, hoppas på det :) :P
Ta det lugnt Svedjorna, jag kan intyga att ögonfärgen inte har med det att göra!
Det är en ganska liten del av världen där gröna ögon förekommer, om det var förutsättningen skulle det vara nästan omöjligt att vara häxa i centralafrika och östasien. :)
Men jag antar att det kommer ifrån att det är ovanligt? Udda märken på kroppen brukar ju också förknippas med häxor. Själv anser jag att det är skitsnack (och så vitt jag vet kommer de flesta av dessa påståenden ursprungligen från Malleus Malelficarum och ja, den kan en knappast förlita sig på i min mening).
Själv har jag olika färg på ögonen.
var det inte också en märke på att man är häxa?
Högra ögat är grönt och vänstra är brunt :)
Jag har alla möjliga färger på mina ögon å skiftar kraftig i färg humör/dag, vissa dagar ser det ut som dom är bruna, andra dgara gröna, ibland blå… Är man häxa då? Tror även ja har pigmentfläckar i ögonen oxå :/
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
Mina ögon är gröna med en mörkare markering runt om iris. Sedan så har jag pigmentfläckar på kroppen i skumma former. Jag har till exempel Karlavagnen och en helt jämn trekant.. Sedan tre stycken i en helt jämn linje och det är typ de jag har. Haha.
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se