Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 949 ggr
[stass]
0

Se vissa entiteter men inte andra

Hur kommer det sig att man kan se vissa entiteter och inte andra?

Jag till exempel, har inte det seendet naturligt, jag måste ha hjälpmedel så som speglar eller riktigt djup meditation, och då och då kan det blixtra förbi i mitt tredje öga. 

Men det har hänt att jag har sett med blotta ögat, utan hjälp, det får mig att fundera, varför? Vad är det för skillnad, olika "starka" entiteter/andeväsen?

Har ni upplevt det så? Eller har ni några funderingar och spekulationer ni vill bidra med?

Skogshumblan
0

Vad definierar du som entitet?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[stass]
0

Jag tror övernaturliga ting blir enkast att skriva här, andar, väsen och makter.

Bra fråga, det kan säkert skilja sig från person till person vad man lägger för innebörd i ordet.

skogsbergs-anna
0

Bra fråga, jag har nog samma "problem'. Ibland ser eller gör jag spöken/andar som om de var levande men oftast hör ser och känner jag inte nåt!

Gör hellre fel än inget alls.

Skogshumblan
1

Stass, jag misstänkte att det var så,du syftade men var tvungen att fråga då endel tolkar in endast mindre trevliga former av väsen i det. Men för att då svara på,din fråga så tror jag att denna förmåga är som allt annat, något man föds med viss mått av förmåga kring. Endel är väldigt mottagliga för att se och gör det utan större ansteägning medan andra får jobba på det. För mig är förmågor, oavsett vilka, lika viktiga men vi har olika saker vi är bra på,för vi ska komplettera varandra. Jag känner oftast närvaro och ser för mitt inre vilka som är här, småfolk eller folk från andra sidan. I början skrämmande, men nu en härlig förmåga jag är enormt tacksam för.

/ Skogshumblan

dennas
1

Saol definierar entitet som "tings väsen; ting, väsen."

Ordet dyker upp i Sagan om ringen, eller? Är det inte de där trädvarelserna?

Wiktionary säger bl.a. så här om uttrycket:

Entitet (av latin entitas, avledning av ens, 'det som är', pres. part. av esse, 'vara') är en i filosofin använd term för någonting över huvud taget; det måste alltså inte vara ett fysiskt ting, utan en entitet kan lika gärna utgöras av exempelvis en idé eller en teori, och understundom även mytologiskt väsen.

Måste en entitet ses? Jag har upplevt beröring som kommer av, ja vad då? Inget jag kunde se, ändock tar man väl ändå inte miste på när nån tar en om armen som om de ville be en flytta på sej?..

Jag vet faktiskt inte om det alltid är väsendet i sej själv som har kraften. Min "lärare" hade en makalös förmåga att frammana både det ena och det andra. Suggestion, förstärkning eller medium? Ingen aning, men att hon kunde nåt, det vet jag!

[stass]
0

Dennas, Nej i sagan om ringen är det enterna ;-) jag tänker nog mer på engelskans entity, "duckar" jag vet att det är urdålig svengelska. Jo beröring, hörsel, inre syn och förnimmelse är alla viktiga. Men den riktiga synen…det har bara hänt ett väldigt fåtal gånger och jag undrar verkligen varför? Och jag i ser att det blir en jättesvår fråga för andra att besvara men jag ville på nått vis ha en diskussion om det, kanske blir jag klokare :-) Härligt skogshumlan :-) Ja jo, och mycket kan man nog öva upp i förmåga. Och som med så mycket annat nytt och lite tabu belagt så vänjer man sig säkert medtiden. Jag tänker också på evokation, vissa andeväsen etc behöver hjälpmedel då som rökelser osv för en någorlunda manifestation, andra kan manifesteras i tomma luften vad jag har förstått av "experterna" i ämnet. Anna, jo jag vet. Jag upplever det som skit irriterande. För mig är det så sporadiskt jag önskar jag kunde styra kontakten och kommunikation mer kontrollerat. Fast det kanske inte ligger för mig…jag vet inte.

skogsbergs-anna
2

#6 Jag förstår att det är irriterande om du vill kunna se och få kontakt oftare. Själv har jag inget större intresse av det och helt enkelt tänkt att det inte är "min grej", ialla fall inte nu. Jag vet inte om och hur man övar på sånt heller men det kanske nån annan här vet .

Gör hellre fel än inget alls.

Manutar
1

Jag själv upplever det oftast som att väsen själv bestämmer när de vill ses. Ibland ser jag tydligt, ibland bara glimtar eller flyende skuggor, och ofta är det som att jag "ser genom att känna". Det är som ett ekolod, jag sänder ut signaler och får en bild till mig som är lika tydlig som om jag såg med blotta ögat i dagsljus. Det är inte riktigt samma sak som "inre seende", åtminstone som jag tänker mig det.

Jag har just på sistone tänkt på detta eftersom en kompis till mig så gärna vill se coh har frågat mig mycket. När jag tänkt efter ordentligt så har jag kommit fram till att "seendet" i själva verket tycks vara en blandning av många sinnen.

dennas
2

Ja, enterna…

Är det viljan att se som ställer sej i vägen? Ibland måste man ju sluta vilja och önska för att istället bara öppna upp. Du verkar ha bra koll på olika meditationer, kanske kan man försöka skapa en bra kombination, så att man stärker viljan ego-löst samtidigt som man öppnar upp. Vet du nåt mer om de entiteter du har sett?

Man kanske inte kan styra kontakten, utan måste "ödmjuka sej" och
sen stärka banden vid de tillfällen som bjuds? Dvs. göra sej till en "god hamn att lägga till vid" för dessa entiteter…

Det kan ju vara så enkelt också att man helt enkelt är bra på att se vissa saker samtidigt som man är blind för andra. Svampögon till exempel.

Jag tycker precis som du att det är mystiskt att man ser/upplever ibland och vid andra tillfällen är helt omottaglig, om det nu är så det är…

Trollvind
1

Jag ser med mina "vanliga ögon" och då främst skogsvägen och "de små". Det här är något som uppträtt i perioder i mitt liv och min upplevelse är att det inte jag som väljer när jag vill se  dem utan de som låter mig se. Kontakten har i alla fall oftast inletts av dem. 

Första gången var det inte medvetet från min sida och därför inte heller något jag hade prestationsångest inför. Och kanske var jag helt enkelt så avslappnad och öppen just då att jag hann se innan förnuftet slog till och ville "tala mig till rätta". 

Och pga. att jag såg så måste jag tro det jag såg och efter det har jag kunnat se.

Så jag tror att det kan handla mycket om att tillåta sig att se. Plus att man också har förmågan till någon del medfödd.

[stass]
1

Tack alla, för era svar! ❤️

Huvudet på spiken, viljan ja OCH prestationsångesten… som så mkt annat försöker jag nog kontrollera detta. Tack, ödmjukhet och tålamod är inte så starka dygder hos mig.

Det är just vid tillfällen jag inte har haft en tanke på någonting sådant alls som jag har sett, eller när jag är helt nyvaken - där finns det några minuter innan jag har satt på rationelitets mössan.

Skogshumblan
0

Ja det där om att de bestämmer när de vill och inte vill stämmer jag in i. Det är aldrig våra vilkor som dikterar någon förmåga, vi får ödmjukast förvalta de gåvor vi anförtros med är min tro. Hoppas du kan släppa stressen och kraven stass så din önskan kan få möjlighet att besannas.

/ Skogshumblan