Att tolka en läggning.
Hej!
Jag är nybörjare när det gäller hantering av Tarotkort.
När jag gör min läggning, lägger jag fem kort:
1. Nyckel eller huvudaspekt
2. Det förflutna / Eller vad som redan är.
3. Framtid
4. Grunden, skälet bakom frågan.
5. Chansen möjlighet, utveckling.
(Tolkning av kort 1, 4 och 5 ? )
När jag ställer en fråga om någon annan, har jag jätte svårt att tolka korten. Alltså känner jag av att vissa kort handlar om mig och andra om personen i frågan. Självklart är jag med i frågan också. Men när kort nummer 5 visar "Den hängde". Är det då om mig det handlar om?
Nu använder jag mig bara korten av stora arkanan i början, rätt eller fel?
/Emelie
Man tolkar alltid korten efter själva frågan. Så man får försöka sortera bort sina egna känslor till korten.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Hej Emelie!
Jag vet inte om jag förstått din fråga rätt, men en möjlig tolkning på det femte kortet skulle kunna vara att personen du spår behöver se något ur ett annat perspektiv för att nya möjligheter ska kunna uppenbaras.
Tolkningar är helt individuella, så det kan ju lika gärna betyda nåt helt annat än det jag föreslår. Försök använda intuitionen och stressa inte.. låt korten tala till dig och säg sedan bara till den du spår vad korten säger till dig.
Jag vet inte om du frågar efter tolkning på kort 1, 4 och 5? Men jag skulle tänka lite så här: Om kort nr 1 är nyckeln/huvudaspekten så är det vad som är mest relevant i personens (den du spår) liv just nu. Om kort nr 4 är grunden/skälet bakom frågan så är det alltså svaret på varför personen undrar över sin fråga. Om kort nr 5 är möjlighet/utveckling så kan det handla om vad personen behöver göra för att få en förändring eller hur något kommer att bli i personens liv.
Men som sagt är ju tolkningar helt individuella även om det finns vissa ramar att förhålla sig till och så. Ett och samma kort kan betyda en hel massa olika saker för olika personer och det är här intuitionen måste jobba för att utröna vad kortet betyder just den här gången för just den här personen. Känns det som om din uppmärksamhet dras till någon specifik del (symbol, färg eller annat) på kortet så är det kanske där du bör lägga fokus mest. Fastnar någon siffra extra mycket när du ser ett kort osv.. Försök se vad du dras till.. vad på kortet talar mest till dig och vad känner du att det betyder?
Kram och lycka till!
Om du spår dej själv i relation till nån annan, så är det oftast dej själv du läser av. Alltså dina känslor, intentioner, möjligheter och behov.
Spår du nån annan är det denna personens känslor etc. som du ser. Även om du spår den personen i relation till dej själv.
Spår du dej och nån annan ihop i en läggning, så borde borde tolkningen utgå från att korten säger vad som finns mellan er. Fast detta känns som en knivig uppgift i ett nybörjastadium.
Korten säger alltså mest om den du spår. Som spående ska "du" finnas med så lite som möjligt.
Jag är totalt ny och föredrar att tolka till andra på distans. Fråga vad de vill ha spått. Säga att jag återkommer. Sitta ner med papper & penna i lugn och ro och få ett sammanhang. Ibland tar dubbla kort vid extra svårtolkade kort, om jag fastnar. Det har stämt bra många gånger. Om jag spår personen direkt brukar jag fråga personen, ifråga om vad de får för känsla av vad kortet säger denne, när jag har svårt att säga vad.. Oftast hjälper juh korten en det undermedvetna/ vad intuitionen säger.

Vad det gäller att börja med bara stora arkanan tycker jag att det är bra i teorin men ofta stressande i praktiken. Bekanta dig med stora arkanan först: ja, men ha med lilla i dina läggningar så att du introduceras för dem gradvis skulle jag säga. Om du lägger för andra före du lärt dig helt och hållet (vilket är okej om de är medvetna om det) bör det inte heller vara något problem om du säger att du måste slå i ett häfte eller liknande för att du är osäker på betydelsen.
Framförallt: låt det ta tid och arbeta med dina kort varje dag.
I övrigt håller jag med ovanstående kommentarer :)
Hur man gör när man lägger eller handskas med sina kort är högst personligt, följ det som känns rätt. Jag har hållit på med tarot i två år men kpnner ändå att det ändras saker kring hur jag tolkar, hur jag hanterar kort ETC och det är ju så det ska vara, att vi utvecklas. varnr välkommen in till tarot om du vill!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Tack så jätte mycket för hjälpen alla :)